Er det uden for EU det produceres, skal man vist stå for det hele, feks støj/slid/miljømærkning af dæk (fra juni af), men også godkendelse af PAH opløsningsmidler i fremstillingen. Dertil kommer så importtold, miljøafgift for dæk og måske andre ting...? Olie der er produceret i EU, skal vistnok forudanmeldes før import. Der er vist krav vedr transport af selv små mængder; samme med opbevaring og distribution. Så er der miljøafgift på ny olie, og spildolieopsamlingsafgift. Man skal også sikre sig det lever op til diverse køretøjers fabrikskrav, og finde ud af hvordan evt garantikrav skal dækkes ind af producenten, hvis der er problemer. Det er hvad jeg har fundet ved et par dages internet søgning. Men hvordan sikrer man sig igrunden at man har fyldestgørende viden om import krav, herunder sikkerhed, miljø, afgifter, registrering osv? Man kan selvfølgelig lægge en formue til en advokat, eller arbejde for et firma i 10 år der allerede importerer varen; men findes der andre metoder? |
NavarroOne:men findes der andre metoder?
Ja, man laver en "To-do-liste" som du jo allerede ubevist er i gang med og skematiserer dette. Derefter tager man kontakt til de relevante myndigheder evt. per telefon med opfølgende e-mail, så man er sikker på man har forstået det oplyste korrekt.
Undersøg eventuelt vilkårerne for f.eks. filterering af spildolie, det kan i fremtiden være ganske attraktivt.