Når jeg leverer fx konvolutter til tryk i 2 specialfarver, ligger skæremærker og pasmærker sig som cmyk i pdf''en. Selve dokumentet ligger korrekt i pantonefarver, det er altså kun skære/pasmærkerne der ligger i cmyk - det har aldrig været et problem, blot slår det mig nu om der er en mere korrekt måde at levere på? Betyder det ekstra arbejde for trykkeriet?
Det er rigtigt at skæremærker oftest lægger sig i alle CMYK-kanalerne. Men det er også sådan vi typisk gerne vil have dem. Så kan de nemlig også bruges i forbindelse med tilpasning af farvelagene. Når du laver et dokument i staffagefarver (f.eks. Pantone) og sætter skæremærker på, så skulle skæremærkerne også gerne automatisk komme med i de benyttede farve-lag. Prøv eventuelt at køre den ud som en seperation i stedet og se om der ikke sidder skæremærker på begge siderne (en side per farve).
Også selvom der ikke er skæremærker på, så plejer det ikke at være et problem. Det er ret hurtigt at fange og flytte skæremærkerne over i de korrekte farver - så, så stort arbejde er det heller ikke hvis problemet viser sig.
Tak, det gjorde jeg helt sikkert.. og jo de ligger også på lagene med specialfarver, glad for at høre jeg ikke skaber problemer i trykken. Det er altid rart at kende lidt til processen i næste led.. *smiler
Nu er jeg jo en af de grafiker der ikke bryder mig om udtrykket "skulle gerne", når det gælder klargøring af filer til tryk.
Skæremærker, paskryds, trækmærker osv skal naturligvis altid være med på en trykplade, og hvis du vil være sikker på at de er med hver gang så sættes farven på disse til "register" - så kommer de med på alle farver, uanset hvor mange du har blandet sammen.
Skæremærker er ikke overflødige når det drejer sig om tryk af kuverter.
Hvis vi modtager en PDF af til en konvolut og der ikke er sat skæremærker i dokumentet, så har vi ikke en levende change for at se hvor henne på kuverter kunden ønsker motivet sat og om kunden har lavet dokumentet ud fra de rigtige dimensioner.
Ved digitaltryk der fjerner vi skæremærkerne i forbindelse med RIP''ningen, så de ikke kommer med ud på kuverterne. Men inden de rigtige kuverter køres så kører vi et print på et normalt ark for at se om det ser korrekt ud og vil ramme rigtigt på kuverterne.
På offsettrykket, så ser skæremærkerne med i processen til og med trykpladerne, så det igen er muligt at se om trykket rammer kuverterne korrekt. Efter indstillingen så fjernes skæremærkerne inden oplaget køres.
Pasmærker behøver du kun hvis der er tale om mere end én farve på offset og hvis det er dobbeltsiddet digitaltryk. På digitaltrykket køres farverne på i en og samme kørsel. Eventuel mispasning af de individuelle farver sørger de fleste maskiner selv at korrigere for. Til gengæld er pasmærkerne rare at have når det er dobbeltsiddet tryk således at vi har mulighed for at se om forside og bagside ligger rigtigt i forhold til hinanden. Ved offsettryk så er det tilgengæld ret vigtigt at der er pasmærker, så det er muligt at indpasse de forskellige farver i forhold til hinanden - men det er som sagt kun aktuelt hvis der er mere end én farve. Det er også lettere at fange en langsomt opstået mispasning under trykket, hvis der er pasmærker som man kan holde øje med.
Men lige det med pasmærker og den slags registreringer er noget som man som trykkeri selv plejer at sætte på i forbindelse med udskydningen af trykpladerne, såfremt disse registreringer mangler.
Skæremærkerne er derimod de vigtigste, da de viser dimensionerne af dokumentet og eventuelle marginer til beskæring. Uden disse kan det være svært at gennemskue hvad det konkret er som skal trykkes og hvordan det færdige dokument skal beskæres.
Ovenstående er også grunden til at vi i MediaMouse altid lige vender de tekniske detaljer med kunden og også checker dokumentet i henhold til de informationer vi har fra kunden. Så er vi rimeligt sikre på at kæden ikke hopper af undervejs og derved både spare os og ikke mindst kunderne for nogle ærgelser.