Min baggrund i SEO er at jeg har fordybet mig noget i det over sommerferien (så ingen SEO ekspert herfra - dog alligevel har jeg fået gode resultater mht SEO og at komme på side 1 på stærkt konkurrenceprægede ord). Og ja jeg har gået all-in og læst fra Thomas Rosenstand og deMib og brugt det meste af tiden på det - udover at få tips fra Jimi Hove og lejlighedvis læst blogs fra superdygtige folk som Frank Hellerup Madsen og Henrik Bondtofte.
Der er nogle få faktorer som jeg som ny har mærket markant effekt af:
1. Eksterne links er Gud.
2. Duplicate Content (DC) er djævelen der kan trække dig ned i dyndet uanset hvor meget Vorherre forsøger at hive dig op. (jeg er ikke religiøs, men elsker billedsprog)
I praksis har jeg prøvet at ligge godt i Google og fra den ene dag til den anden deranke på visse søgeord). Det viste sig at være pga at en side var spoleret med DC fordi jeg ikke havde erfaring med en bestemt type WordPress skabeloner og ikke havde testet det hele. Der var kun en side med DC og det gjorde en enorm forskel og kunne ikke opveje de gode links!
Så er det jeg tænker på de gange i debatten hvor vi skaber DC selv. I praksis har jeg lige gjort det (undskyld). Men eksemplets magt:
http://www.amino.dk/forums/t/144356.aspx?PageIndex=3󮖭
Mit forslag er at reducere disse muligheder for hele tiden at genskabe så meget DC. Evt ved at man kun kan citere 255 tegn ad gangen før man skal kommentere og bidrage med unik tekst selv (som Google kan lide). Det er muligt der er andre tekniske muligheder for at gøre citatet ulæseligt her med JavaScript. Det har jeg ikke undersøgt og det kan andre kvikke hoveder måske se.
Der er en del herinde, der sidder og skriver unikke tekster hele tiden. Det er guld for Google. Når der så kommer en god lang A4 side med relevant tekst i forhold til overskrift og TITLE-tag, kan den blive reduceret i Google ved at en anden eksempelvis citerer og måske endda kun har et "thumbs-up-ikon" som svar. (Kan være jeg har overset noget her og I ikke er påvirket når I ranker så højt generelt). Som jeg forstår DC kan effekten variere afhængigt af flere ting. Min erfaring er dog bare at DC er den sikre vejen nedad.
Riisagers forslag vil jeg også mene tager hånd om de allerværste DC problemer i debatten der, mens mit er på et lag længere nede.
3. Intern linkbuilding - der har jeg lært et trick der har taget mig langt på E-Universe.dk. Hvordan den skulle foregå i praksis på så stort et site kan jeg ikke sige. Det må i tale med Thomas Rosenstand om.
4. omhandler min erfaring men ord fra SEO-eksperten Thomas Rosenstand (og som passer rigtigt godt ind i min logik omkring at Google ønsker at vise relevante sider). Den går på at links udad ikke nødvendigvis er dårligt - tværtimod. Men ja, jeg kan også godt se det måske kan virke negativt hvis links er irrelevante. Til gengæld er muligheden jo en motivator for nogen. De har også været det for mig.
Jeg vil ikke personligt holde på at vi skal kunne få links med nofollow fra det her supersite, men jeg tror faktisk også at en del unikke tekster motiverer til netop dette. Det vil jeg lade Amino om at afgøre. Det er jer der sidder på tallene der.
De eksterne links har I virkeligt supergode muligheder for at få. Vi sidder så mange herinde der får lækker link-kærlighed herfra. Jeg tror ikke det er godt at lave åbenlyse aftaler, men I kunne måske gøre mere opmærksomme på at I også godt kan lide links til Amino.
Mht udpegende links og at det skulle være et problem, så skulle det have været Amino Buzz, hvor der skal få ords forklaring før man fyrer et link af til en totalt ligegyldig artikel på Ekstra Bladet, men jeg ved intet om SEO effekt her, men mit indtryk er at debatten trækker folk mere end Buzz.
Jeg ved jeg ikke er den eneste i verden der er supertaknemmelig for Aminos eksistens og hvordan det har hjulpet mig, så jeg vil hellere end gerne reklamere for stedet (hvilket jeg også jævnligt gør). Men det skal jeg da også have skrevet om på en af mine hjemmesider. Jeg har bare ikke været opmærksom på det. Måske en eller anden for opmærksomhed omkring det løbende ville gøre underværker. Det der batter er nok ikke de 500 links på en gang - men de par stykker der løbende kommer ind ;-)
Det Kim T fra KTJ-Media skriver er ikke helt af vejen. Det er teknisk optimering på GUI laget så I får bedre hastighed. En vigtig del jeg har hørt fra andre har givet gode resultater mht SEO. Det kan også være I har noget dybere i jeres database og programmering der gør at hastigheden halter. Jeg kan dog godt se det muligvis er opad bakke hvis I har valgt en Microsoft Community Server og nu ikke kan starte fra scratch fordi I har succes og Community Server måske er gået i en helt anden retning end jer.