Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SMBA til app udvikling?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Nu har jeg læst og læst og er ved at blive lidt ør i hovedet. 

Jeg vil rigtigt gerne oprette et selskab som skal stå for udvikling af iOS (iPhone + iPad) apps med dertil hørende backend systemer (cloud). Det skal til at starte med være et hobby projekt så jeg vil stadig have en fulditds indkomst fra mit dagjob som system udvikler.

Her har jeg læst mig frem til at SMBA kunne være en mulighed, men jeg synes der er så mange modsættende informationer på nettet, så har rigtigt svært ved at vide om det virkelig vil være en god selskabsform eller om jeg skal punge ud for et ApS.   

Jeg har det sidste år arbejdet på et koncept / app som jeg håber på at kunne frigive til januar om tid og guderne vil være med mig.

Men folk kan jo i udlandet finde på at sagsøge folk for alt mellem himmel og jord, så vil foretrække at min families privatøkonomi forbliver privatøkonomi.

Gode råd og vejledinger ønskes og input til et godt sted at få stiftet selskabet.

På forhånd mange tak

Steffen

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 15:47

Hej Steffen

Kender ikke meget til, hvorvidt der er nogle der kan sagsøge dig for en app! - men det kan du sagtens bilde mig ind.

Et SMBA er en selskabsform der bygger på en forening (altså flere end en), hvorfor i skal være mindst to personer for at stifte dette.

Et ApS derimod, kan du selv eje

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 11
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 16:24

Hej Steffen,

Mit råd til dig er: Keep it simple! 

Lad være med at rode dig ud i eksotiske selskabsformer når det sket ikke er nødvendigt. Det er naturligvis altid en god idé at sikre at du ikke hæfter personligt, og hvis du mener dette er nødvendigt kan du lave et Aps. 

Som investor eller samarbejdspartner bliver jeg altid lidt mistænkelig hvis partneren har et lidt for eksotisk selskabstype (eks. K/S), eller har registreret selskabet på en sydhavsø. 

Held og lykke med virksomheden!

Nicolaj

Fra Nykøbing Sj
Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 855
Fra  Jimmis garage Skrevet kl. 16:29

Forskellen er jo, at et SMBA der skal I være 2 det kan du ikke oprette alene. Men har du en du stoler 100% på og du kan tage med er et SMBA da et godt bud. 

Men ellers er et Aps nok den rette vej hvis du er dig selv.

Men tag fat i revisor peter herinde fra, han kan give dig god vejledning ;-) 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:39

Nicolaj Højer Nielsen:
jeg altid lidt mistænkelig hvis partneren har et lidt for eksotisk selskabstype (eks. K/S)

Der er intet eksotisk over hverken et K/S eller et SMBA. Det er begge selskabstyper som har dybe rødder i Danmark.

Problemet er at folk som blandt andet dig er med til at mistænkeliggøre virksomhedstyperne uden grund. Det er ikke virksomhedsformen, som der er noget i vejen med, men det indhold som virksomhedsejerne kommer i deres SMBA eller K/S.

Eksempelvis kan K/S netop være en interessant virksomhedsform for en ivækrsætter, hvis han har eksterne investorer med.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:02

Hej.

Et SMBA kunne være en udmærket løsning.

Dog skal i være 2 aktive stiftere.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 11
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 17:05

Hej Henrik,

Det var ikke min mening at mistænkeliggøre virksomhedstypen som sådan. Jeg bider bare mærke i når virksomhedsejeren har lavet en konstruktion som er anderledes og det gør at jeg studser over det. Det er jo i bund og grund unfair, men jeg ved bare at mange tænker som jeg gør mht dette. Så det skal man have også have i tankerne.

mvh

Nicolaj

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:08

Som Henrik skriver er der intet eksotisk eller mistænkeligt i at oprette et SMBA.

Det er jo ikke selskabsformen, der afgør kvalitet, men personerne bagved.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 18:19

Enig. Der er intet eksotisk ved de nævnte selskabsformer. Det er mere hvad der ligger i selskaberne og selskabsdeltagerne der kan være eksotiske.

Disse eksotiske typer er aktive både i aps, A/S, smba mv. Det har intet med selskabstyperne at gøre.

Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:06

Hej Nicolaj

Mange tak for dit svar,

Ja keep it simple er jeg egentlig også stor fan af og det letteste var jo at blive enkeltmands virksomhed, men jeg frygter lidt at jeg kan komme til at fortryde det. 

iPhone apps er ikke en specielt omkostningstung produktion, det koster primært tid og så lidt udgifter til grafiker, server leje og lidt udstyr hvis man ikke har det i forvejen. Så at indskyde 80k i et Aps virker lidt tåbeligt da der ikke vil være ret mange udgifter plus at der så kommer ekstra omkostinger såsom revisor osv.

Med et SMBA vil jeg så vidt jeg kan læse sikre vores privatøkonomi samt få det fundament jeg mener jeg behøver for mit firma.

Men pga de mange forskellige indlæg og en masse "mindre" seriøse på nettet der formidler smba er jeg ret meget i tivl om det stadig er et fornuftigt valg.

/Steffen

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)