Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan udnytter jeg en Solid State Drive bedst?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej herinde

Er der nogen der kan hjælpe mig?

Jeg skal have ny computer, så jeg har tænkt mig at købe en SSD disk. Hvordan udnytter jeg den bedst?

Skal styresystemet installeres på SSD'en? Eller er det nok at installere fx Photoshop på den, og så samtidig have alle relevante arbejdsfiler på SSD'en??

Hilsen Morten

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 14:41
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Morten,

Jeg vil anbefale dig at installere både styresystem og eksempelvis Photoshop på SSD disken.

Du kan godt have de filer, du arbejder på, placeret på et netværksdrev (eks. en server eller en NAS-enhed), og så arbejde direkte på filerne herfra.

Når operativsystemet ligger på SSD disken, vil din computer være meget hurtigere til at starte op, end hvis du benyttede en traditionel harddisk.

Husk at have godt med ram, når du arbejder med Photoshop. Og så sørg gerne for, at Windows er i 64-bit versionen, der kan håndtere større mængder ram og arbejde hurtigere, end 32-bit versionen.

Håber det besvarer dit spørgsmål. Ellers sig endelig til. Skype-Smile

Dbh. John

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 14:47

Hej John

Jo tak - det var et godt svar, bortset fra at jeg ikke helt ved hvad NAS er, men det betyder nu heller ikke så meget....

Så skal jeg bare lige finde ud af hvor stor SSD'en skal være så der er plads nok til både Windows 7 64bit, div. programmer som Photoshop og plads nok til arbejdsfilerne.... Har du et forslag til det?

Hilsen Morten

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 15:04

WideEyes.dk & AAimport.dk:
Hej John

Jo tak - det var et godt svar, bortset fra at jeg ikke helt ved hvad NAS er, men det betyder nu heller ikke så meget....

Så skal jeg bare lige finde ud af hvor stor SSD'en skal være så der er plads nok til både Windows 7 64bit, div. programmer som Photoshop og plads nok til arbejdsfilerne.... Har du et forslag til det?

Hilsen Morten

Hej Morten,

NAS er en forkortelse for Network Attached Storage, og det er på jævnt dansk en netværksenhed med plads til at gemme filer. Derudover har de fleste NAS enheder flere andre features indbygget, som f.eks printserver, fil-backup m.m.

Nå, men kravet til diskplads på din SSD disk afhænger primært af dine krav til plads til arbejdsfiler.

Jeg sidder selv ved en stationær pc med 200GB SSD disk. Der er rigeligt plads til 64-bit Windows 7 Pro, Office 2010 og Adobe's Creative Suite pakke.
Arbejdsfiler, dokumenter og lignende er gemt på det fælles netværksdrev, hvorfra der så tages online backup. Det fungerer glimrende, og jeg kan fint åbne selv store PSD-filer og lignende direkte fra netværksdrevet. Computerens opstart er med SSD disken blevet reduceret til ca. 1 minut, hvorefter jeg er logget på serveren/netværket og er i gang. Photoshop kan startes på under 5 sek.

Jo, det er en fornøjelse med sådan en SSD disk. Skype-Smile

Jeg vil pt. anbefale en 256GB SATA-600 SSD disk, som flere forhandlere har til ca. et par tusinde.

Dbh. John

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Find mig på LinkedIn

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1959
Fra  Vipindi Skrevet kl. 15:18

John Nielsen:
Jo, det er en fornøjelse med sådan en SSD disk

Det kan jeg bekræfte, vi skiftede til SSD i vore bærbare og det var som at få nye maskiner.

Min snart tre år gamle HP EliteBook er hurtigere end de maskiner vi har der kun er et halvt år gamle - forskel? Tja de har bedre specs på alle punkter end netop på harddisken.

Held og lykke med din nye computer
/Brian 

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 15:48

Hej John

Tusind tak :)

Så leder jeg efter enten 128gn eller 256gb - lidt afhængigt af prisen.

Der behøver ikke være enormt meget plads, for når projektet er afsluttet, så arkiverer jeg det bare på en anden disk....

Hilsen Morten

p.s. din stol bliver bestilt i dag :)

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 15:57

Hej Morten,

Husk at se efter, at disken er en SATA-600, ikke SATA-300.

Glæder mig til min nye stol. Skype-Smile

Dbh. John

Find mig på LinkedIn

Fra Helsingør
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 20:20

John: Hey - jeg falder ofte over indlæg i tech-snakken som bærer heftigt præg af at besvarer enten vil sælge/promovere sit eget produkt, eller man ser stort på spørgers behov og svarer blankt med en forudsætning om at spørgers behov er identisk med ens eget. Dit svar derimod - det sidder lige i skabet, og er velbegrundet! Helt perfekt.

Jeg er dog nødt til at udfordre, eller ihvertilfald trykke lidt på 32/64bit-knappen.

Jeg kender ikke photoshops RAM-behov eller om det er en reel 64bit app...eller for den sags skyld spørgers krav - men taler vi rendyrket hastighed og et RAM-forbrug på under 4GB, så er 32bit hastighedsmæssigt 64bit overlegen.

Den korte forklaring er, at et 64bit objekter og et 64bit register fylder mere i hukommelsen (yup - en oppustning på ca 40%).

Det betyder at man har naturligt brug for 40% mere hukommelse for at matche 32bit versionen, men når man skal flytte 64bit objekter hen over bussen, ned gennem de forskellige cachelag og ramme CPU'en, vil man ligeledes nedsætte cache'ens effektivitet - i sidste ende hive nboget der ligner 20% effektivitet ud af maskinen.

Det er relativt teknisk, men det der er værd at bide mærke i er, at er ens RAM-forbrug under 4GB er der intet at hente med mere RAM, og en 64bit maskine vil blot spise af performance...

Men! :) Derudover er jeg helt enig. Systemdisk skal først og fremmest være den hurtigste - og så kan man altid optimere datalagret hvis der er behov for det. Et NAS kan være en prisbillig central løsning på en storage opgave. Hvis man ikke har behov for at flere maskiner skal tilgå de samme filer, kan man nøjes med at gemme data på lokale diske - der er hverken mere eller mindre sikkerhed ved lokale diske vs NAS.

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 20:56

Hej, Skype-Smile

Tak for dit indlæg.

M_Munksgaard:
Jeg er dog nødt til at udfordre, eller ihvertilfald trykke lidt på 32/64bit-knappen.

Jeg kender ikke photoshops RAM-behov eller om det er en reel 64bit app...eller for den sags skyld spørgers krav - men taler vi rendyrket hastighed og et RAM-forbrug på under 4GB, så er 32bit hastighedsmæssigt 64bit overlegen.

Den 64-bit version af Photoshop er bestemt 32-bit versionen overlegen.

En kort men efter min mening rigtig god forklaring på forskellen på 32- og 64-bit Photoshop, finder man på Adobes hjemmeside: http://kb2.adobe.com/cps/404/kb404901.html

Du har ret i, at Windows med kun 4 GB ram ikke vil performe bedre med 64-bit end med 32-bit.

Men med eksempelvis 8 GB ram på en 64-bt Windows 7 er der unægtelig kræfter til markant flere samtidige sessioner end på en 32-bit Windows med de ca. 3.3 GB ram, som understøttes.
På computere med "integrerede grafikkort" med såkaldt delt ram (grafikkortet bruger af systemets ram  i modsætning til de som har dedikeret ram) er det også en fordel med 64-bit operativsystem og større mængde ram. dette jo fordi 32-bit operativsystemet har begrænset mængde at dele ud af.

De fleste nye computere, som sælges B2B, har i dag 64-bit Windows preinstalleret.

Dbh. John

Find mig på LinkedIn

Fra Helsingør
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 21:36

Enig - hvis applikationen kan udnytte mere end de 4GB som 32bit giver mulighed for - er det værd at foretrække. Jeg er på ingen måder Photoshop-mand, så min bemærkning er nok mere af generel karakter - og med stadig de fleste applikationer værende 32bit, og med de fleste desktop-brugere der har et behov for 2-3GB RAM er det stadig en valid pointe.

Du kan med PAE-aktivering, få din Windows til at allokere 4+GB afhængig af Windowsversionen.

En 32bit applikation, vil selv på et 64bit miljø aldrig kunne allokere mere end de 4GB, da det interne memoryregister stadig kun kan adresse 4GB - men under 64bit vil den jo så kunne få hele 4GB og ikke skulle dele med OS og andre apps.

Nå, men det bliver hurtigt ret teknisk, og meget brugsmønsterafhængigt.

Den korte version: Investere du i en SSD-disk, bør du samtidig sørge for dit system har 8GB RAM, og kører en 64bit version af Windows og en 64bit version af photoshop hvis det hele skal give mening. Lad din SSD være din systemdisk, og overvej hvordan du vil opbevare dine datafiler. Gemmes de over netværk, er netværket stadig langsommere end lokale diske - til gengæld er centralt placerede data nemmere tilgængelig fra andre computere i selskabet end lokale.

Og - vær opmærksom på man kan optimere sig til døde - noget giver rigtig god mening...andet gør ikke! :)

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)