Jeg ved særdeles godt hvad søgemaskinerne opfatter som replikering - eller duplicate content. Jeg har i de sidste 2 år siddet i ekspertpaneler i USA med de største søgemaskiner og andre eksperter på området NETOP om dette emne. Og det du beskriver vil altså meget sansynligt ende med at blive opfattet som duplicate content af søgemaskinerne. Om det så er din kopiering eller kundesns originale website der filtreres ud er umuligt at sige med sikkerhed på forhånd. At du fornægter dette faktum er helt op til dig selv, men jeg synes det er vigtigt at andre Aminoer ved hvordan tingene faktisk fungerer i søgemaskinerne. Og det er altså sådan - like it or not :) Affiliates behøver på ingen måde at replikere moderselskabets website. Tværtimod, det er de færreste der går den vej. Enten laver de helt nye websites (eller vi skulle jeg måske sige, for jeg har lavet rigtig meget på affiliate markedet de sidset 6-8 år), eller også linkes der direkte ind til salgssider hos moderselskabet fra eksisterende sites med en affiliate ID, enten ved enkeltstående links, eller små "produkt-bokse" med et lille udvalg af produkter. Men du har ret i at nogle affiliates benytter datadumps fra eCommerce sites der indeholder alle produkter, titler og beskrivelser og brugder dem direkte til at opbygge nye sites. Lige præcis den type sites har vi haft oppe at vende hver eneste gang i disse "duplicate content" paneler. En ting står helt klart - søgemaskinerne vil ikke have dem med. Uanset om du så kalder det "no cure no pay" eller om det er affiliate. Pointen for søgemaskinerne er, at der ikke er nogen fidus for dem i at vise de samme produkter, leveret af den samme leverandør, til de samme priser på mange forskellige websites. Brugerne vil have mange forskellige valg - ikke det samme på en hel masse sites. Og derfor forsøger søgemaskinerne at filtrere den slags ud. Det gøres, som det meste andet, automatisk. De forsøger naturligvis at finde "originalerne" og filtrere de andre ud, men det er langt fra altid de gør det perfekt. Men filtrere det, det gør de - så godt de kan. Hvis du skal gøre dig håb om at få denne type sites stabilt med i søgemaskinerne skal der skrives nye tekster til alle produkter og kategorier og der skal også helst nye overskrifter på det hele. Hvis du gør det vil søgemaskinerne opfatte det som værende tilstrækkeligt med ny information om produkterne til at det giver mening at have med. |
markedsføring af webshop / no cure no pay
Affiliatenetværk som CJ, Tradedoubler, Zanox, Affiliatefuture,etc. leverer datafeed til deres affiliates. Skal jeg forstå det således at alle affiliates, som anvender disse datafeeds er i overhængende fare for enten at få deres eget website blacklistet, eller værre endnu, få deres "kunde''s" website blacklistet? |
Det er bestemt langt fra alle virksomheder under f.eks. CJ der stiller datafeeds til rådighed, og af dem som gør det er det langt fra altid det samme eller det fulde indhold man får. Det kommer an på bevidst den enkelte virksomhed er om disse forhold. Men dem som stiller fulde feeds til rådighed, som de selv i samme form anvender på deres site, og ikke stiller andre begrænsninger, ja de løber en risiko. Risikoen er dog mindre hvis det origionale site er ekstremt prominent (som søgemaskinerne opfatter det), som det f.eks. er tilfældet med eBay og Amazon, der begge har deres egne APIs. Men det er nok heller ikke Amazon og eBay kunder du finder her på Amino :) Pointen er i alle fald, at originalt indhold er forbandet værdigfuldt, og hvis man vælger at lade flere sites konkurere om det samme indhold - DIT indhold, som du har beskostet fremstillingen af, så løber du en risiko for at søgemaskinerne filtrerer nogle af dine sider fra - eller dem alle. For at løse dette er der kun to retninger man kan gå i: Den hårde og sikre, eller den lette og usikre. Man kan f.eks. godt lave autmatiske/maskinel omskrivning af produkttekster. Men så er man ude i noget farligt noget, som søgemaskinerne ser helt anderledes alvorligt på end blot almindelig replikering. Vi har præcist haft dette oppe at vende på SES i Chicago sidste år, hvor jeg og Matt Cutts fra Google i panelet havde lidt sjovt mundhuggeri om dette :) Alternativt må man, som sagt, skabe tilstrækkelig merværdi til produkterne, i form af unikt indhold. Og det er dyrt. Gode tekster er dyre, i den tid som det tager kvallificerede folk at lave dem. I alle fald er det en rigtig dårlig strategi at replikere et produktsite, med alle produktbeskrivelser. På den ene eller den anden måde bliver du nødt til at skabe originalt indhold, hvis du vil undgå problemer for dine eller kundernes sites. |