Jeg overvejer stærkt at starte Københavns nye bødefond, som gør det muligt for tog - og metrorejsende at rejse gratis via en kollektiv betalingsform. Jeg er dog meget itvivl om dette rent faktisk er lovligt?
For at forstå problematikken bag, vil jeg refferere til et svensk site kaldet planka. Planka er en forening for alle der kører gratis i kollektivtrafiken. Det gøres primært ved at drive en fællles forsikringskasse, hvor alle medlemmer betaler hinandens bøder, så ingen behøver være nervøs for at blive snuppet af kontrollanter. Målet er bundet sammen med midlet: hver gang nogen planker, bliver kollektivtrafikken også gratis.
Da det er ulovligt (jf. straffeloven) at unddrage sig betaling for befordring - og det også er ulovligt at opfordre andre til at begå ulovligheder - så må et umiddelbart svar være, at det IKKE vil være lovligt at starte et sådan koncept op.
(jf. straffelovens §298)
"Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som, uden at betingelserne for at anvende § 279 foreligger,
1) ved urigtige foregivender angående betalingsevnen skaffer sig eller andre lån eller kredit med den følge, at formuetab dermed påføres, 2) ved forbrug af forudbetalt vederlag sætter sig ud af stand til at levere modydelsen, 3) bortfjerner sig uden at betale logi, fortæring, befordring eller anden ydelse, ved hvilken det har været en kendelig forudsætning, at betaling erlægges forinden bortfjernelsen, 4) uden erlæggelse af den fastsatte betaling tilsniger sig adgang til forestilling, udstilling eller forsamling eller til befordring med offentligt samfærdselsmiddel eller til benyttelse af anden almentilgængelig indretning."
Desuden kan der komme noget om tilladelse til at drive forsikringsvirksomhed ind over også.
Og så er faren for, at hvis den månedelige pris for at være med i "snylter-på-samfundet"-fonden, så skal der ikke særlig mange kontrolafgifter til i gennemsnit pr "medlem", før det bliver et meget underskudsgivende projekt.
Desuden er begrebet "alle der kører gratis i kollektivtrafikken" et forkert begreb. Det må være "alle der kører ULOVLIGT i kollektivtrafikken".
Og så er der jo moralen i det. Om man direkte vil være skyld i at billetpriserne blot stiger endnu mere, fordi operatørene i den kollektive trafik, er tvunget til at finde den manglende indtægt et andet sted?
Nej, det er ikke lovligt. Du må ikke forsikre ulovlige hændelser, og det må man sige, at dette er.
Og så synes jeg - som den anden kommentar - på ingen måde, at det er OK, at du kører ulovligt med transport, som betales af mine og andres surt tjente penge. Så din moral må siges at være mere end flosset.
Du må ikke forsikre ulovlige hændelser, og det må man sige, at dette er.
Der er næppe tale om forsikringsvirksomhed. Det er tale om en fond, som udbetaler penge til asociale folk, som bevidst snyder samfundets fælleskasse. I det omfang fonden direkte betaler bøden vil der ikke være fradrag og i det omfang der er tale om udbetaling til pesoner vil udbetalingen være omfattet af skattepligt.
Projektet er et af de mest usympatiske, der har været nævnt på Amino, men ulovligt er det næppe.
Kan kun erklære mig enig med de andre i denne post.
Føj for satan at lave en forretning på at stjæle mine og andre skatteborgeres penge, for nej, kollektivtrafikken bliver ikke gratis - vi andre skal bare betale for jer.
Generelt ønsker jeg alle iværksættere al mulig held og lykke med deres projekter, men dit vil jeg ønske det modsatte.
For et par år siden eksisterede der noget lign. Man inbetaler xxx kr årligt og får så dækket xx antal parkeringsbøder, fartbøder og lign. Ideen er rigtig fin men der opstod lidt problemer med hensyn til om det var lovligt. Så vidt jeg husker kom der aldrig en afgørelse på det da virksomheden lukkede. Dog var der tale om at drive virksomheden fra udlandet hvis der skulle opstå problemer med de danske myndigheder.
Man inbetaler xxx kr årligt og får så dækket xx antal parkeringsbøder, fartbøder og lign. Ideen er rigtig fin
Fatter ikke nogen kan mene det er en fin ide at gøre det mere ligegyldigt at suse gennem små landsbyer med 90 km i timen, eller i storbyen med 80 - man betaler jo alligevel til fonden - og da det er billigere end at købe det antal togbilletter man ellers skulle, så snyder man lige staten for de penge, og så kan jeg og andre jo pænt betale for at opretholde metro osv..
Man kunne måske også lave en DNA fond hvor voldsforbrydere kunne hente blandings DNA af alle mulige arter - grænsen sættes kun af moralen tror jeg
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Man inbetaler xxx kr årligt og får så dækket xx antal parkeringsbøder, fartbøder og lign. Ideen er rigtig fin
Fatter ikke nogen kan mene det er en fin ide at gøre det mere ligegyldigt at suse gennem små landsbyer med 90 km i timen, eller i storbyen med 80 - man betaler jo alligevel til fonden - og da det er billigere end at købe det antal togbilletter man ellers skulle, så snyder man lige staten for de penge, og så kan jeg og andre jo pænt betale for at opretholde metro osv..
Man kunne måske også lave en DNA fond hvor voldsforbrydere kunne hente blandings DNA af alle mulige arter - grænsen sættes kun af moralen tror jeg
vh
Det med fart er jeg enig i. Men ellers handler det i høj grad om hvad man skal finde sig i.
Jeg er ikke med til at fastsætte priser på offentlig trafik og parkeringsbøder og jeg vil ikke lade mig udnytte af grådige politkere. Derfor bruger jeg blandt andet velcro plader på min bil når jeg parkerer i KBH osv.
Og når jeg er nødt til at stå op i den offentlige trafik når jeg har betalt for en siddeplads sørge rjeg også for at få mine penge tilbage. Det er kun rimeligt.
Jeg er ikke med til at fastsætte priser på offentlig trafik og parkeringsbøder og jeg vil ikke lade mig udnytte af grådige politkere. Derfor bruger jeg blandt andet velcro plader på min bil når jeg parkerer i KBH osv.
Du fastsætter da heller ikke prisen på vin og smør, så det må du så også bare stjæle, og bankernes renter og gebyrer - gribbe - de må finde sig i lidt velcro på nummerpladen så den kan vendes og en god gammel elefanthue, og Tivolis entre - plank den - værst moms og skat som de slet ikke har ladet være med til at bestemme - det skal man helt undgå.
Så skal man til sidst huske at brokke sig over dårlige tog, elendige hospitaler, skoler uden varme og lærere og usmagelige sikkerhedsforanstaltninger i banken.
God week-end anyway
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER