Hej Kloge regnskabs aminoer :) Nå men jeg er sku emget i tvivl om hvordan jeg gør når jeg bruger oversættelses arbejdskraft igennem http://www.odesk.com Oftest er det japanske oversættere jeg har gang i, og om det er privat personer eller virksomhed ved jeg jo ikke helt. Dog kan jeg jo konstatere at alt betaling går igennem Odesk, så det er vel dem der ud ad til er min kunde? Men hvordan gør jeg med regnskabet, moms etc? Hvis jeg nu f.eks køber en oversættelse til 100 dollars = ca 550 Danske kroner. ? Håber en af jer vil være så rar at sætte det lidt op for mig. |
Stig:Dog kan jeg jo konstatere at alt betaling går igennem Odesk, så det er vel dem der ud ad til er min kunde?
Sådan tolker jeg også deres retningslinier.
Stig:Men hvordan gør jeg med regnskabet, moms etc? Hvis jeg nu f.eks køber en oversættelse til 100 dollars = ca 550 Danske kroner. ?
oDesk fremstår som en virksomhed baseret (registreret) i USA. Du køber altså en ydelse i udlandet. Der skal beregnes dansk moms ud fra reglerne om reverse charge, og der skal angives "Afgift af køb af ydelser i udlandet med omvendt betalingspligt". Husk også at det beregnede beløb skal skrives på som købsmoms.
I dit eksempel vil der skulle indberettes 137 kr. i "Afgift af køb af ydelser i udlandet med omvendt betalingspligt" og 137 kr. i købsmoms af den konkrete transaktion. Det samlede afgiftspligtige beløb bliver altså 0 kr.