Dato: 07-05-2007 16:07:10
Forfatter: thomas
Hej Fru fisk
Allerførst vil jeg sige at jeg er godt klar over at der ligger blod sved og måske også en smule tårer bag når man skal lave en hjemmeside, hvoedan skal den se ud?...hvad skal den indholde? hvad er vigtigt? hvem skal den henvende sig til? osv osv. Hvis man oven i det ikke her erfaring med design, kan man kigge lidt rundt hvad andre har lavet, men det er svært. Når det nu er sagt så har jeg nogle konstruktive kommentarer til dit layout ( jeg er arkitekt/designer og arbejder en hel del med design designvirkemidler og layout, herunder grafisk design.) Dine farver er for så vidt udemærket og dit grundlayout kan også godt bruges, men din tekst er et problem.
Det er meget vigtigt ikke at anvende alt for mange typer (herunder fed og understregning) og størrelser på skriften. Det gør designet uoverskueligt og får siden til at virke rodet. På din hovedside alene kan jeg tælle 10 forskellige 'skrift'typer( dvs. størrelser, fremhævet, skriftfont,understregning osv osv). Din menu til venstre på siden er understreget, det er ikke nødvendigt i dag, folk ved godt hvor de skal klikke for at komme videre på siden. Farven på teksten er grøn, men ikke som samme grønne som du har som baggrund i din hovedfelt øverst på siden - det bør den være. Menuteksten bør være være lidt mindre ( ikke meget ).
under 'privat' går det helt galt ( set med designerens øjne ) her bruger du pludselig kursiv, og en 'fæl' rød farve med nyheder, det minder - sorry to say - om et sko udsalg.
Et godt råd er: anvend kun 3 max 4 forekellige teksttyper ( her menes størrelse, font, understegning, fed, farve, kursiv ) og sørg for at overskrifter altid er samme skrift størrelse mv. og har samme placering i forhold til afsnit.
Teksten i det hvide felt bør være skrevet med lige højre og venstre margin, det gør den mere læsbar. og den behøver ikke at fylde HELE det hvide felt. hvis du anvende lige højre og venstre margin kan du placere teksten assymetrisk i det hvide felt mod højre, det giver mere ro på siden.
Shoplinket har umiddelbart ingen relevans til dit produkt og til din side, enten væk med det eller få det ordentligt integreret i dit design.
Jeg tror også, at du skal passe på med at bringe for meget 'privat' ind på dit site. Hold tingene adskilt - 'put and take' har intet med DIT virke at gøre - også selvom at det er din mands projekt. Skil tingene ad, lav evt en privat side ved siden af den 'Professionelle' side med disse ting. Jeg kan godt se at du gerne vil oplyse noget personligt omkring dig og din forhold, men sørg for at tone det ned og sørg for at der er nogle spændende artikler omkring de problemer der er med stress, fejlernæring osv osv. i stedet for. Du behøver ikke at skrive at alt er 100% selvlavet ( jeg kan godt forstå at du er stolt af at du selv har lavet det hele, men det er ikke relevant for dine kunder ) Det er fint at du skriver om din erfaring og dit 'cv' herunder din uddannelse.
Ardesse og telefonnr. behøver ikke at være på alle sider, det er nok at det findes under 'kontakt' kunderne skal nok finde det. Det er for forstyrrende for designet og dermed for brugeren. Ryk teksten 'C sygeplejeFokus' ind i det lodrette orange felt, men placer den nederst i højre hjørne.
kig evt på nogle sits fra arkitektfirmaer, reklamebureauer, stor designvirksomheder og se hvad der virker.
Meget af dit faglige indhold er rigtigt godt, men designet mangler noget bearbejdning for at gøre det rigtigt godt