Vi sidder med et skoleprojekt hvor vi vil undersøge om der er nogle lovmæssige problemstillinger ved at lave en blog som kun er til forbrugere der ønsker at klage over dårlige oplevelser med virksomheder, for på den måde at blive hørt af omverdenen. Vi tænker hermed specielt på, om vi som distributør er disse historier kan komme i klemme. Særlig med henblik på at vi forventer en række reklame indtægter fra siden, således at der ikke kun er tale om en fobruger-virksomheds relation men også en virksomehed til virksomhed relation (b2b).
Er der nogle af jer der kender til den centrale lovgivning på området og evt. tilfældigvis kender til kendelser fra ind og udland (primært EU)?
Vores koncept minder på nogle punkter om TP, men grundideen er ret forskellig. Vores bekymring er mere at vi kan blive betragtet som et 'hate' site, og den problematiske relation er faktisk ikke så meget mellem forbruger og virksomheder, som mellem vores 'virksomhed' og andre virksomheder.
Vi kan helt sikkert godt bruge datatilsynet i visse aspekter, men vi er meget i tvivl om de også håndterer kendelser internt mellem virksomheder eller mere er forbugerens beskytter (mod virksomheder og staten)?
Datatilsynet vil gå efter alle hvis de ikke holder en sikker data lagring. Du må ikke oplyse virksomheden på brugerens mail adresse. Men du må godt eks. fortælle hvilke ordre nummer klagen drejers sig om.
Virksomheden må heller ikke fortælle at forbrugeren er reg. i RKI
Jeg har ligt svær ved at forklarer dette. Ud fra dit spørgsmål.