Hej alle Amino´er. Jeg har en oplevelse som jeg gerne vil dele med Jer. Først lige lidt baggrunds info. Jer der kender mig ved at jeg pt. arbejder i min kones rengøringsvirksomhed og at jeg har en baggrund i servicebranchen med distribution som hovedområde. Hvad ikke er så kendt er at jeg i perioder også arbejder som konsulent for forskellige virksomheder. Typisk arbejder jeg med at afhjælpe ledelses problemer, og i det seneste års tid har jeg haft rigtig mange opgaver vedr. optimering, rationalisering og besparelser. Mine kunder kan være alt fra den ”lille” lokale håndværksmester til store/mellemstore landsdækkende virksomheder. Det er med udgangspunkt i 2 kunder, med meget ens omstændigheder, min fortælling starter. Februar 2011, jeg har opgaver for hhv. PerA og PerB, begge små erhvervsdrivende med 8-12 ansatte, i beslægtede fag, fra samme geografiske område. Begge har mærket krisen og ønsker at få hjælp til at komme sikkert gennem de nuværende svære økonomiske tider. Ordrebogen ikke er så tæt skrevet som tidligere, hvilket naturligvis kan mærkes direkte på overskuddet. Både PerA og PerB har 2 medarbejdere ansat i administrationen, en på fuldtid og en på deltid. Her stopper sammenfaldende ikke, for begge har ansat et familie medlem i fuldtidsstillingen. PerA og PerB har begge rigtig godt styr på de udearbejdende ansatte. En gennemgang af leverandørpriser giver anledning til enkelte tilpasninger hos begge. Begge har også lejede lokaler/grunde til materiale opbevaring som opsiges og flyttes hjem på virksomhedsadressen. Alt i alt giver det en del plusser til bundlinjen. Men der er mere at hente, for da jeg gennemgår arbejdsbyrden i administrationen, ser jeg at der faktisk ikke er nok at lave til begge ansatte. Dette er selvfølgelig på grund af nedgangen i ordrene. I min endelige rapport rådgiver jeg derfor til at afskedige fuldtidsstillingen i både PerA´s og PerB´s virksomhed. Her bliver det svært for PerA, for det er jo et (kært) familiemedlem der er tale om. Efter