Jeg ved ikke om det er landsdækkende, men her i Nodjylland, får man for 500 kr. 4 timer med den lokale erhvervschef før start og 4 timer med en selvvalgt ekspert efter start - det kan være revisor, advokat, fotograf eller hvad man mangler til rådgivning. Det er ret genialt, fordi der som regel er en del ting man ikke liiiige har tænkt på :) |
Statens hjælp til iværksættere
Jeg ved at region midtjylland gik den lokale amt services for etablerede iværksættere over og blev en regions service under væksthuset, om de er uden for region midtjylland har jeg ikke tjekket, men ved de meget gerne vil hjælpe etablerede iværksættere med udvikle virksomheden, både på organisation, produktudvikling oa. Jeg har også været i kontakt med kom-igang-lån i nordjylland til en af mine større projekter og svaret var meget nedslående. Så der var ikke andet at gøre end at vade tilbage til tegnebrættet og forbedre og tage en anden bank. Med hensyn til investerings fonde syntes jeg midtjylland lider lidt for meget under energi, elektronik syndromet, at med mindre du laver noget der kan generer energi eller ligende, så er det ikke let at få penge til projekter. |
Jeg kan fortælle hvad staten gør aktivt for at MODARBEJDE vækst i den erhvervsdrivendes virksomhed. Omkostningerne til oprettelse af en erhvervskredit, og personlig kaution er ikke fradragsberretigede udgifter, hverken personligt eller i selskabet. Omkostningerne for mig er 12.000 kr. efter skat. Det bliver altså til ca. 32.000 kr. før skat eller omkring en hel månedsløn for en mellemklasse arbejder. Det er endda den billige version det her. Jeg fik 1% rabat på gebyret på de 400.000 kr. (4.000 kr.), og jeg kunne undgå tinglysning af ejerpantebrevet da jeg havde det i forvejen. Hvis dette ikke var tilfældet, så ville det have kostet mig flere måneders lønnninger at få en erhvervskredit på 400.000 kr. Det giver ingen mening! |