Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Statens hjælp til iværksættere

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Selvom dette indlæg er oprettet under "økonomi", så er det alligevel ment som mere bredt.

I min tid som nystartet iværksætter tænkte jeg flere gange på, hvad staten egentlig aktivt gør for at hjælpe iværksætteriet i gang. Jeg havde hørt om noget økonomisk opstartshjælp, men måtte sande, at det var generationer tilbage, da det blev afskaffet. Så hørte jeg noget om gratis advokat- og revisorbistand på det lokale bibliotek, men kunne umiddelbart ikke finde anvendelse til det, idet det var ret få timer.

Nu er jeg faktisk lidt nysgerrig, og derfor denne tråd:

Hvad gør staten/det offentlige AKTIVT for at hjælpe iværksættere? Skriv, hvad du kender til her - og skriv da også om den hjælp, som du kender til kan "forældes" fordi virksomheden måske nu er 2-3 år gammel, eller andre forbehold.

Hvem véd, måske denne tråd ender som et punkt på WIKI''en :-) Jeg mangler i hvert fald en grundig og omfattende oversigt.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 23:18
Ved ikke om man kan betegne det som noget staten gør for at hjælpe iværksættere, men mange iværksættere benytter sig af et intromøde hos Skat omkring regnskab og alt hva der hører med til det.

Og så vidt jeg har kunne læse på amino er de rmange der har været glade for det
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 00:00
Vækstfonden www.vf.dk er statsstyret, og giver lånegaranti til iværksættere, som har en konkret idé, de mangler kapital til. I praksis betyder det, at hvis du taber dine penge, så sækker Vækstfonden med 75%, mens banken skal dække de sidste 25%.
Jeg har dog selv prøvet at få en aftale i stand med dem, men havde ikke succes. De idéer, som VF går ind i, skal ikke være præget af særlig stor risiko. Dvs. at VF ikke er meget for at investere i noget, der ikke kan tages pant i. Dvs. bygninger, varelager og evt. maskiner, vil være oplagt. Derimod er løn og prototypeudvikling ikke noget som står højt på deres ja-liste.

Yderligere skal iværksætteren betale dem, for at de stiller denne sikkerhed. Dette er jo lidt paradoksalt, da det i princippet giver iværksætteren en mindre mulighed for at skabe succes. Dog kan det være nemmere at få banken med, hvis Vækstfonden støtter.

Jeg spurgte min bank direkte, om deres positive erfaringer med Vækstfonden, og fik svaret, at det var meget begrænset med disse positive erfaringer!

EDIT: Hmmm... endte det med, at det kun var negativt om Vækstfonden? Håber jeg ikke! Vil meget gerne høre fra iværksættere, osm har positive erfaringer med VF. Der må jo findes nogen derude...!

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 14:09
Blot for at genoplive denne tråd, vil jeg gøre opmærksom på, at jeg fortsat ikke har et overblik over hvilken type iværksætterhjælp staten/det offentlige aktivt tilbyder.

Det er min oplevelse, at staten runger dybt og inderligt omkring at Danmark skal være førende iværksætterland - men er det kun hensigtserklæringer, eller sker der noget aktivt?

Anyone?

Vh
Peter

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 16:40
Hmm.. jeg begynder at læse den manglende respons som om, at det offentlige faktisk ikke gør noget for iværksættere, udover delvist at forsøge at forklare dem, hvordan skat og regnskab hænger sammen.

Jeg giver ikke meget for meJensens forslag om iværksætterlånet, når det er så begrænset i sit omfang.

Så konklusionen må være, at det er tomme ord, når regeringen forsøger at fremhæve sig selv og pudse glorien som iscenesætter for at fremme iværksætteri. Umiddelbart vil jeg mene, i så fald, at Amino med kaptajn M. Thorborg har gjort mere for iværksættere end den samlede styrke af offentlige instanser.

Og hvis jeg har ret i ovenstående, er det så ikke vigtigt at vi får en konstruktiv debat her, om hvordan vi får sparket til politikerne? Og om hvad vi egentlig godt kunne bruge offentlig hjælp til, for at komme i gang?

Vh
Peter

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 14:53
Hej Peter,

Faktisk en rigtig god tråd, som jeg synes du skulle opfriske igen et sted med mere aktivitet herinde. Jeg synes det kunne være lækkert at have en samlet oversigt over de offentlige hjælpe og støttemuligheder.Jeg må indrømme jeg har første gang tilgode med at stemme på vores siddende regering, og det bliver nok heller ikke lavet om opå i dette liv, mere  indeffektivt, løgnagtigt og selvpromoverende regering skal man vist tilbage til omkring reformationen for at finde, eller Schlüter´s regering

Når det så er sagt, ja så er der, uden at det har noget med vores regering at gøre en del muligheder for at få offentlig hjælp og støtte til opstart, det er bare en jungle at finde ud af det...Personligt har jeg haft stor glæde af det lokale erhvervscenter, hvor jeg har sparret med en kompetent konsulent om forretningsplan, og som kan henvise til gratis hjælp hos Advokater, revisorer og andre rådgivere. Jeg har også i forbindelse med produktudvikling brugt lokale Ingeniør studerende som har været med til at sætte et meget morderne og innovativt præg på et nyt produkt til fornuftige penge. Til sidst vil jeg nævne forskellige udviklings. og innovationsmiljøer, hvor man kan få billige lokaler og spare omkostninger som følge af kollektivt indkøb og administration. Disse miljøer kan også hjælpe med offentlig investering i ApS, som opfinder og grundlægger kan købe tilbage uden at blive tørret af en privat investor, disse miljøer råder ligeledes over gode netværk og hjælp ved ydeligere finansiering, patenter m.m.

De nævnte ting har dog stort set ikke noget med den siddende regering at gøre, men innovative lokale mennesker, men du har fat i noget, lad os få en diskussion om der ikke burde være en Hardcore kompetent offentlig organisation som samler det og gør det let at være iværksætter.

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:41
Jeg prøvede at få et Kom-i-gang lån med 75% dækning af VF, men den gik ikke da jeg har bolig og åbenbart er rig i papirpenge. Når man så forsøger at belåne sin "rigdom" så ævler bankerne noget om maks. 3 gange årsindkomst  Så hvad kan man lære af det? Hvis du er iværksætter og mangler penge til et projekt, så sørg for at være fattig nok på papiret så du kan få Kom-i-gang lån.

Staten støtter VC''er som f.eks. Østjysk Innovation der yder risikovillig kapital. De skal have 25% af virksomheden og resten ydes som et lån som iværksætteren ikke hæfter for, så det må jo siges at være gode betingelser for iværksætteren. Kun 10% af projekterne i Østjysk Innovation resulterer i en bæredygtig virksomhed, hvilket siger lidt om hvor svært det er at skabe noget bæredygtigt. Det er jo efter at projektet er analyseret af eksperter på området der har mange års erfaring.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:04
Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 00:38
Jeg vil følge Connect Denmark nøje og med interesse. Positivt initiativ som der har været en del af gennem de senere år, desværre er der en del af disse penge som er gået til halvstore og etablerede Medico, Biotec, Teknologi virksomheder m.m.. og således har ramt helt ved siden af målgrupperne ved mange lejligheder.

Det ligner mest en "Valgkanin", men lad os beholde den positive ånd og se hvordan det går, det burde jo med lidt hurtig matematik kunne blive til 1,66mio pr virksomhed der skal have starthjælp....

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 357
Skrevet kl. 02:49

"Statens hjælp til iværksættere"......

ØØhh... undskyld, men hvad for en hjælp??

Get my point, right?
//whatever

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)