Hej Peter,
Super spændende projekt, du har kastet dig over. Du søger feedback, og her følger mine fem cent.
Visionerne?
Jeg ville starte med, at få besvare disse spørgsmål, så jeg havde et klart mål med bloggen:
- Hvorfor vil jeg have en blog?
Du har sandsynligvis et helt klart mål omkring hvorfor du nu er startet på denne blog, ellers skal du finde det hurtigst muligt, således, at du kan holde fokus og holde motivationen oppe.
- Hvad interesserer mig?
Du skal have fat i dine interesser. Når du skriver/videreformidler noget, som du interesserer dig særligt for, så kan man som læser læse det mellem linjerne. Det gør, at man gerne vil komme tilbage senere, fordi man bliver afhængig af at mærke den passion.
- Hvad kunne interessere andre?
Når du har fundet det eller de emner, du i særlig grad skal behandle på din blog, så skal du spørge dig selv, om det kunne interesse andre. For uden interesse udefra, er der ikke meget sjov ved at have en blog.
- Hvordan skiller sig mig ud fra mængden?
Der er i forvejen en del blogs, der skriver om fodbold-marketing, så du skal nok se på, hvordan du skal differentiere dig fra konkurrenterne. (Jeg kommer med mine bud længere nede)
- Hvem skal jeg rette mig imod?
Hvem er din målgruppe? Du har en stor viden omkring fodbold og management, og derfor kan du sandsynligvis sammensætte større analyser, der kunne bruges på et lidt højere niveau. Men spørgsmålet er, om det er det værd, at satse på en meget smal niche.
Eller om du skal prøve at gå i begge lejre, så du både har de hurtige nyheder, som hovedparten kan forholde sig til, samt de tunge emner, som de personer oppe i de højere lag interesserer sig for.
Designet?
Jeg synes, at logoet er supergodt - ditto med sloganet. Men herfra falder korthuset sammen i min verden. Jeg synes, at der mangler noget sjæl på bloggen. Hvorfor kan jeg ikke dufte det nyslåede græs eller pengene, der fosser ud af klubkasserne?
Det hele er meget hvidt og gråt, og det betyder, at artiklerne virkelig skal have noget pondus, før man bliver "skamkunde" i forretningen, og vender tilbage på bloggen i ny og næ.
Derudover kunne det være godt med en bedre titel på forsiden, som en anden vist allerede har nævnt. Det kunne også være en god idé med en lille tekst eller lignende på forsiden, så man hurtigt blev introduceret for bloggens formål, selvom brugerne selvfølgelig ikke altid kommer ind via forsiden.
Annoncerne er noget, jeg har lagt særlig meget mærke til på din blog. Og det er ikke for det positive. Du har simpelthen for mange, og de stjæler for meget opmærksomhed, fordi de ikke er tilpasset indholdet.
Jeg ville prioritere indholdet over alt andet, ellers virker det som om, at du kun er interesseret i at tjene nogle hurtige penge på annoncerne.
Hvis du vælger at få et unikt design til bloggen, så kunne man tænke annoncerne ind i designet også, således, at det hele blev mere harmonisk, og man rent faktisk fik lyst til at klikke på annoncerne, fordi de havde relevans for den pågældende side.
Her er vi lidt igen tilbage til målgruppen. Vil du fange de hurtige kliks på annoncerne, eller vil du have stor troværdighed, således, at du opbygger en fast skare af brugere.
Ideer til unikt indhold?
Umiddelbart ser det ud til at mange af dine nyheder er omskrevet. Jeg ved godt, at det er den nemme løsning, men hvis du skulle gå hele vejen, så skulle du selv producere noget materiale til bloggen.
Det ville betyde, at brugerne havde endnu en god grund til at besøge din blog, mens det samtidig også kunne have en viral-effekt for dig, hvis du kunne få en masse links og omtale omkring det materiale.
Personligt synes jeg, at det kunne være fedt, hvis du interviewede nogle forskellige eksperter enten via Skype, så du lavede podcasts - eller via video.
I behøver ikke nødvendigvis at være i samme rum på video. Man kan også lave en todelt skærm via Skype. Opsætningen er ikke altafgørende. Stærkt indhold slår alt. Lyden skal dog være i top, ellers løber man hurtigere end Messi på en friløber.
Du kunne også dele noget af din viden, eller du kunne tage fat på nogle konkrete cases. Måske nogle klubber, der har tænkt innovativt, du kunne lave en analyse omkring en klub eller du kunne lave en debat - muligvis med flere deltagere igen via Skype.
En mulighed kunne selvfølgelig også være, at foretage nogle interviews på skrift. Men lyd og billeder er bare fremtiden i mine øjne, så det burde du nok fokusere på nu, hvis du skal stå stærkere end konkurrenterne på markedet.
Det var min feedback. Muligvis en smule kritisk, men forhåbentligt også en smule konstruktivt.
Held og lykke med bloggen!