Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Endnu en kommunaldirektør som hjemmehjælper

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er gået mode i at cheferne rundt omkring i dansk kommune-regi skal med deres hjemmehjælpere ud og tørre røv på de gamle. De skal have have et indblik i de fortravlede hjemmehjælperes stressede arbejdsdag.

Når de så har været rundt en dags tid - så skal de hjem og råbe deres landspolitiske bagland op: Vi skal have flere penge til hjemmehjælp og ældreområdet!

Det er den samme sang hver gang - men jeg kan ikke undgå at sætte lighedstegn ved det faktum at helt op til 2/3 af alle ledere og chefer i offentlig regi ikke har hverken kompetent leder-erfaring og endnu værre; egentlige leder-uddannelser bag sig (dog mener jeg ikke man kan uddanne sig til alt - det skal også ligge i personens natur at være leder).

Kunne det ikke tænkes vi med et slag kunne afhjælpe de hårdt pressede hjemmehjælpere bedre hvis deres chefer var bedre til at drive "forretningen"...?
Det er jeg overbevist om!

Hver eneste gang et problem påpeges i det offentlige er svaret altid: "Vi skal have flere penge til området!" - det er jo ingenlunde holdbart; bedre ledelse, struktur m.m er løsningen.

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 11:19
Lasse, en del af forklaringen er nok, at man jo ikke behøver at råbe op i medierne for at få bedre ledelse, struktur og så videre - det kan man jo selv ordne i kommunerne. Kun hvis man mangler penge behøver man at råbe op.

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:45
Jeg bryder mig generelt ikke om det offentlige, og den struktur det er bygget op med. Jeg har selv to forældre der arbejder inden for det offentlige, hvor den ene har en lederstilling; og der er bestemt travlt, men problemet er nok mange af de ukompetente ledere. Det er en lang kamp at få indført noget i det offentlige, og hvis man skal lave om på ledelse og struktur, skal der kysses røv på politikerne. Derudover er der en række problemer i at det offentlige f.eks. ikke kan fyre deres ledere (på grund af 3 års godtgørelse og lignende), og hvis en afdeling sparer penge det ene år, har de ikke mulighed for at "gemme" pengene til dårlige tider - det gør bare at alle afdelinger altid udnytter de penge de har sat af, uanset om de kunne spare eller ej. Får hvis de sparer, får de bare færre penge næste gang der skal deles ud, og altså ingen fordel ved at spare.

Jeg har lovet mig selv, at jeg for alt i verden aldrig skal arbejde inden for det offentlige... Ikke fordi de er så sløve, for mange af dem må sku løbe stærkt, men fordi at der ikke er nogen der kan / må / tør tage beslutninger, og ledelsen er så elendig inden for det offentlige.

Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 09:50
Jeg læste HD med en leder inden for ældreplejen i Århus, som kom fra det private erhvervsliv. Nogen af de historier hun kunne komme med... det var rystende oplevelser.

Et af de største problemer de havde/har var, at det stort set altid var folk fra egne rækker, der blev forfremmet. Vi havde samme problem i Beredskabskorpset. Der var på et tidspunkt en (ingen nævnt ingen glemt...), der udtalte at alle blev forfremmet til deres inkompetanceniveau:

1. år
Du er da godt nok en dygtig medarbejder, du skal da være gruppeleder!

2. år
Du er da godt nok en dygtig gruppeleder, du skal da være chef!

3. år
Du er da godt nok en elendig chef... dig kan vi ikke forfremme!

I stedet for at kigge på om medarbejderne havde de rette kompetencer til den nye stilling, kiggede man på om de var dygtige til det de lavede lige nu.Og det er enormt svært at flytte personer ned af i hierakiet, når man har fundet ud af at de ikke duede i lederstillinger. Det er stillet på kanten - men det er sådan kulturen har været i offentlige systemer i mange år - og det er en hård skude at vende.

For ikke at tale om politikere... der er det jo tæt på at være diskvalificerende at komme fra det private erhvervsliv... nej, så hellere folkeskolelærere og ansatte fra borgmesterkontoret...

Heh - endelig en debat om en af mine kæpheste...
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)