men syntes virkelig at man som privatperson ikke har nogen chance, hvis man havner i en situation som jeg gøre, hvor jeg ikke har fået nogen påmindelse og ender med at inkasso brevet kommer frem som en lussing i ansigtet.
Uretfærdigt eller ej så er lejeloven nu en gang sådan at man skal betale sin husleje til tiden.
Lejeloven er meget klar -og anderledes end andre krav
Men du har åbenbart glemt at lejeloven er blevet ændret så det nu er 14 dage.
§ 93 lejeloven:
Stk. 2. Udlejeren kan kun hæve lejeaftalen som følge af for sen betaling, hvis lejeren ikke har berigtiget restancen senest 14 dage efter, at skriftligt påkrav herom er kommet frem til lejeren. Udlejerens påkrav skal være afgivet efter sidste rettidige betalingsdag og skal udtrykkeligt angive, at lejeforholdet kan ophæves, hvis lejerestancen ikke betales inden fristens udløb.
Lejeloven er meget klar -og anderledes end andre krav
Men du har åbenbart glemt at lejeloven er blevet ændret så det nu er 14 dage.
§ 93 lejeloven:
Stk. 2. Udlejeren kan kun hæve lejeaftalen som følge af for sen betaling, hvis lejeren ikke har berigtiget restancen senest 14 dage efter, at skriftligt påkrav herom er kommet frem til lejeren.
Ja kommet frem til lejeren, men det har det sådan set ikke gjort i mit tilfælde, og den kan jeg heller aldrig nogensinde bevise som modtager. Kun at de kan sende det igen, og så det gælder derfra.
Selvfølgelig skal man da betale sin husleje, det er der ingen tvivl om.
Men for mit vedkommende ligger problemstillingen ikke om den skal betales eller ej. Den ligger bare i den proces der er nu er. I sådan en situation kommer den kun afsenderen til gode, på ingen måde modtageren, hvis afsenderen ikke er flink og gøre en undtagelse eller lave en aftale, som min udlejer har været heldigvis.
Spørgsmålet er så bare om de skal kunne bevise de har sendt dig denne rykker. eller om de "bare" kan sige de har sendt den.
Man regner det danske postvæsen for så sikker en leverandør, at der i dag ingen krav er om f.eks. selv et inkasso-varsel skal sendes anbefalet.
Skrammende at man forventer postDK kan det, får en gang i mellem mine naboers post, og oplever også at få post leveret som er over 1uge gammel (set på datoen folk skriver), om det er afsender som er langsom, eller om det havner hos naboen først kan jeg så ik vide.
Det skal lige siges jeg bor i hus og ikke lejlighed hvor fejlen kunne forklares, når der hænger et hav af postkasser ved siden af hinanden.
Jeg står med en sag med min boligforening, hvor jeg skylder dem en måneds husleje.
Da jeg stod og manglede pengene til at betale huslejen, kontaktede jeg dem med det samme og gjorde dem opmærksom på det, og fortalte at jeg vil betale ligeså snart jeg fik fat i pengene, de sagde det var okay og siden har jeg ikke hørt fra dem. Men pludselig dukker der et brev fra inkasso om det skyldte beløb, uden nogle form for rykkere inden det. De påstår at have sendt en rykker til mig, som jeg ikke har modtaget.
Men spørgsmålet er om de må sende mig til inkasso, uden at have modtaget en rykker? og så vidt jeg ved, så skal der 3 rykker, før man må sende en til inkasso, er det korrekt?
På forhånd tak for hjælpen.
Kenan
Jeg bor i en andelsbolig, der kan vi faktisk blive ekskluderet, med en leje restance på over 14 dage, hvis de kører hårdt på