Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Noget for kontanthjælpen

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 22. Jun 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er noget helt uhensigtmæssigt i vores samfund, og jeg kunne godt tænke mig tilbagemeldinger på følgende idé:

Kunne man helt afskaffe kontanthjælpen og lave en slags daglejer ordning indenfor de offentlige områder, hvor der mangler hænder/mennesker/viden mv.

Lad os forestille os en slags mentorordning, så en Social-og sundhedsassistent/en lærer/en hjemmesygeplejerske/ mv kunne få kontakt/hjælp fra en kontanthjælpsmodtager, som en slags medhjælper. For at modtage kontanthjælpen, skulle personen møde op på et sted, hvor dem, der har brug for ekstra hænder, kunne udvælge iblandt de mulige personer, hverm man gerne vil have med på arbejde den pågældende dag. Størrelsen af kontanthjælpen er afhængig af hvor mange dage, man har "ydet samfundshjælp".

Sideløbende skulle der være en slags uddannelsesordning, hvor kontanthjælpsmodtageren for at modtage penge, skal dokumentere deltagelse i og beståede moduler indenfor forskellige faglige retninger: udvikling af kommunikative evner, udvikling af sproglige færdigheder, udvikling af sociale færdigheder på alle niveauer. Udvikling af iværksætterfærdigheder, så egne idéer kunne omsættes til små selvstændige virksomheder.

Personer, der allerede har været igennem disse forløb med succes, kan/skal være med til at uddanne de næste hold, fordi viden om behov er størst her.

Det er jo helt galt, at en del af befolkningen har så travlt, at de er i rusiko for at blive syge af stress, mens en anden del ikke kan få lov til at yde sit bidrag til egen og samfundets fortsatte udvikling.

Venlig hilsen Elisabeth Andersen, FocusFactory Wink

Fra København
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 491
Fra  Confocus ApS Skrevet kl. 16:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Ret mig hvis jeg tager fejl, men beskriver du ikke med lidt fine gloser den ordning der eksisterede med daglejere (og folk på fattiggården) i Danmark i 50'erne?

Stil Jer op på en række. De stærkeste mænd får job, de kløgtigste mænd for job. Resten må gå tomhændede hjem. 

Du har så tilføjet et twist med et uddannelsesperspektiv?

Dumt er det ikke. Men det er ikke nytænkning :-)

Generelt må man jo håbe der snart kommer en struktur der tilskynder folk på kontanthjælp til at komme igang hurtigst muligt. For som det er i dag er der vitterligt nogen der blot kapitaliserer på ideen om et velfærdssamfund, istedet for at se det som dét det burde være. Et socialt sikkerhedsnet så ingen falder HELT igennem hvis vi falder. Men det betyder slet og ret ikke at det ikke burde gøre en smule ondt når man falder. Ellers lærer man aldrig at gå ordentligt.

The best way to predict the future is to create it. Se min profil her: Thomas Astrup 

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 16:12
Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 16:16

Spørgsmålet er hvorfor folk har så meget overarbejde?

Planlægger arbejdsgivere overarbejde?

Tager folk overarbejde fordi de godt kan bruge den extra inkomst?

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 18:10

focusfactory:
Lad os forestille os en slags mentorordning, så en Social-og sundhedsassistent/en lærer/en hjemmesygeplejerske/ mv kunne få kontakt/hjælp fra en kontanthjælpsmodtager, som en slags medhjælper. For at modtage kontanthjælpen, skulle personen møde op på et sted, hvor dem, der har brug for ekstra hænder, kunne udvælge iblandt de mulige personer, hverm man gerne vil have med på arbejde den pågældende dag. Størrelsen af kontanthjælpen er afhængig af hvor mange dage, man har "ydet samfundshjælp".

Det får mig til at tænke på Pelle Erobreren, hvor Lassefar står som et andet stykke kvæg og tilbyder sin arbejdskraft.

Noget helt andet - Ville du have et nyt "føl" med dig hvert kvartal, og er der arbejde nok til alle?

Måske har jeg misforstået din hensigt. Men hvis ikke, så ret hellere kanonen mod Grækenland, Portugal og Italien. De vil snart bidrage med en byrde, der er meget tungere at trække end en dansk kontanthjælpsmodtager.

Mvh. John.

Fra Randers
Tilmeldt 9. Apr 10
Indlæg ialt: 114
Skrevet kl. 11:03

Det er et svært emne at give sig i kast med. Som indlæggene her også bærer præg af så er de fleste jo helt enige i at man ikke bare skal kunne få og få og få uden også at give noget tilbage til samfundet. Problemet ligger nok primært i at det er virkelig svært at lave en ordning som både rammer de "rigtige" altså dem der udnytter systemet og samtidig ikke rammer de "forkerte" altså dem der faktisk gerne vil gøre deres for samfundet og virkelig prøver.

Hvis nogen kunne udtænke en sådan ordning, en måde at løse det problem på, ville løsningen sikkert blive budt meget velkommen :)

Full-service webburea: WebPilots.dk

Fra København
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 491
Fra  Confocus ApS Skrevet kl. 11:28

Randi:
Hvis nogen kunne udtænke en sådan ordning, en måde at løse det problem på, ville løsningen sikkert blive budt meget velkommen :)

Sådan en ordning kaldes god opdragelse og sund fornuft. Hvis alle havde en indstilling til kontanthjælp (og statens kasser generelt) at for hver krone man modtager så har man taget en krone fra en anden der måske kunne bruge den. Så kunne det være der ville komme orden i sagerne.

Desværre tegner der sig et billede af at det hele er samfundets skyld. Og at blot fordi man har en ret så skal man kræve sin ret. Her mindes jeg i Lars Larsens en passage hvor han beskriver sin gamle mor der havde arbejdet til hun blev gammel og invalid. Hun havde ikke længere råd til dagen og vejen og hun havde RET til en normal pension eller en invalidepension. Invalidepensionen var en hel del højere end den normale pension. Hun havde RET til begge, men tog den 'billige' pension fordi hun ikke ville ligge samfundet til last mere end højst nødvendigt. Og så måtte hun klare sig for det mindre.

Sådan noget husker jeg - hvorfor? Fordi jeg ser det modsatte hver evig eneste dag - så det er sgu befriende at høre om at der faktisk (har) eksisteret sådanne mennesker

The best way to predict the future is to create it. Se min profil her: Thomas Astrup 

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 11:39

focusfactory:

Det er jo helt galt, at en del af befolkningen har så travlt, at de er i rusiko for at blive syge af stress, mens en anden del ikke kan få lov til at yde sit bidrag til egen og samfundets fortsatte udvikling.

Der er flere ting i dit indlæg som jeg synes signalerer, du ikke er ganske opdateret på, hvorfor folk egentligt er på kontanthjælp

focusfactory:

Kunne man helt afskaffe kontanthjælpen og lave en slags daglejer ordning indenfor de offentlige områder, hvor der mangler hænder/mennesker/viden mv.

Måske - i forvejen bruger det offentlige ledig arbejdskraft, men det er primært folk, der er i ledighedssystemet og derfor i praktik/aktivering. Sagen er blot den, at hvis du arbejder på et underbemandet område, så er det s'gu'tte nogen hjælp at skulle tage sig af en anden medarbejder også. Ville du i øvrigt være begejstret, hvis dit barns skole tog tilfældige, skiftende kontanthjælpsmodtagere idn som lærer-hjælpere?

focusfactory:
Sideløbende skulle der være en slags uddannelsesordning, hvor kontanthjælpsmodtageren for at modtage penge, skal dokumentere deltagelse i og beståede moduler indenfor forskellige faglige retninger: udvikling af kommunikative evner, udvikling af sproglige færdigheder,

Det eksisterer allerede - blot overgår man til SU-systemet i stedet.

focusfactory:

Udvikling af iværksætterfærdigheder, så egne idéer kunne omsættes til små selvstændige virksomheder.

Mange kontanthjælpsmodtagere er ikke voldsomt resourcestærke. Der er mange på kontanthjælp som følge af sygdom og som er røget ud af dette system. Man kan kun få sygedagpenge i en vis periode. 

focusfactory:

Det har du ret i. Har du - i din virksomhed - en kontanthjælpsmodtager/ledig i praktik eller aktivering?

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 22. Jun 11
Skrevet kl. 13:07

Kære Thasje. Tak for dit svar.

Det er sjældent, der tænket helt nyt. Men konteksten er ny. Nytænkning er vel ofte noget med at kombinere noget, der ikke før er kædet sammen.

Den stærkeste og klogeste???? Har vi ikke et arbejdsmarked, hvor sociale færdigheder tæller lige så meget som råstyrke eller om man kan tabellerne? Og sociale færdigheder udvikles i sociale rum.

Det er ikke så meget udnyttelse og snyderi, der er mit ærinde, men jeg tænker, at en vigtig del af vores liv er "tråden" til samfundet. Jo mere rig den er, jo mere udvikles vores samfund og vi selv.

Tror jeg på, at alle har noget at byde på? Mit svar er Ja. Vores system bygger på, at man ikke tror alle har noget at byde på, eller det fratager folk troen på det, Det er en negativ taknegang, der ikke fører til noget godt.

Venlig hilsen Elisabeth, FocusFactory

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 22. Jun 11
Skrevet kl. 13:13

Kære Michael N

Tak for dit svar, og godt spørgsmål.

Jeg tror der er lige så mange svar, som der er situationer, hvor der bliver udført overarbejde.

Men overarbejde eller meget arbejde er ikke det samme som stress og udbrændthed. Det er langt mere kompliceret.

I stress indgår ofte negative relationer samt angst og bekymring. Der indgår manglende anerkendelse af udført arbejde mv.

Med venlig hilsen Elisabeth, FocusFactory

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)