Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Befordring ved kontor i hjemmet - selvstændig

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Apr 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa.

Jeg har en lille tvist med Skat, så jeg håber at der er nogen der har input eller eksempler fra den virkelige verden.

Jeg er selvstændig og har kontor hjemme. Kontoret er godkendt af skat - dog ikke besigtiget.

I år 2005 har jeg blandt andet kørt til den samme kunde 97 gange og har således trukket befordring fra: 97 x 140 km. x kr. 3,10. I følge ligningslovens §9B skulle jeg jo kunne trække alle kilometrene fra, da det foregår mellem arbejdspladser: Fra min arbejdsplads til kundes arbejdplads.

Skat mener dog, at jeg kører fra min bopæl til en arbejdsplads og så er det 60-dages-reglen der gælder. Altså 3,10 pr. km. de første 60 dage inden for 24 måneder og herefter opgøres efter reglerne om privat befordring.

Som jeg ser det, så kunne jeg leje et lokale hos naboen og så ville jeg kunne trække alle 97 dages kørsel fra, men det virker sgu da håbløst.

Det skal siges, at jeg har haft flere kunder i 2005, men denne kunde har været den primære. Der har dog kun været indgået 1 kontrakt om arbejdsopgaver - ellers har det mest været forefaldende opgaver.

Håber på nogle input snart da jeg har en deadline for indsigelser hos Skat.

Jeg undrer mig

Tilmeldt 19. Apr 07
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 18:24
Fuldstændigt fra hukommelsen:

Der findes så vidt jeg husker en regel om forskellen på en ansættelse og konsulentarbejde. Hvis man arbejder så og så stor en procentdel af året for en enkelt kunde er det at sidestille med en ansættelse. På den måde vil den 60 dages regel så sikkert gælde.

Igen, jeg husker det ikke 100%, men jeg ved at svaret findes et sted på skat.dk....

Tilmeldt 19. Apr 07
Skrevet kl. 18:36
Hej Peter.

Takker for hurtigt svar. Det er ikke lykkedes mig at finde noget konkret på skat.dk. Men dit svar lyder desværre sandsynligt.

Håber på flere input.
RR

Tilmeldt 29. Jun 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 19:46
Der er absolut ingen tvivl om at 60 dages reglen gælder. SKAT''s regler er helt klare her.

Tilmeldt 29. Jun 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 19:49
Supplement:

Du kan godt leje et værelse ved naboen men det kræver jo så at du rent faktisk bruger det og at det ligeledes er godkendt til erhverv. Uanset vil det jo ikke redde dig i den konkrete sag nu.

Glæd dig over de 60 dage du fik penge for, eller skift kunder oftere..:-)

Tilmeldt 19. Apr 07
Skrevet kl. 21:45
Tak for svar, Jannie

Ved du hvor jeg kan finde disse regler, kan du evt. lave en henvisning eller et link?

Jeg har jo haft andre kunder så det vil være meget interessant at se hvorledes kundeaktiviteterne skal fordeles for at det "godkendes".

Tak igen,
RR

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 22:07

Alt om både i Danmark

Tilmeldt 19. Apr 07
Skrevet kl. 10:39
Hej Bjarne - tak for linket.

Jeg undrer mig fortsat, da jeg tolker 60-dages-reglen således:

Hvis jeg f.eks. bor i Roskilde, har arbejdplads i Glostrup og kører til en kunde i København, så mener jeg, at jeg altid vil kunne fratrække befordring mellem arbejdsstedet i Glostrup og kunden i København - uanset antal arbejdsdage. Endvidere kan jeg vælge at fratrække befordring fra min bopæl og til kunden i København i 60 dage indenfor 24 måneder.

Som jeg ser det benyttes 60-dages-reglen netop i tilfælde af, at der er forskel på bopæls-adresse og arbejdssted.

I mit tilfælde er arbejdsplads-adressen identisk med min bopælsadresse. Men det er jo fortsat min arbejdsplads. Derfor bør jeg kunne fratrække alt befordring da det jo netop er mellem arbejdspladser - min og kundens.

RR

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:20
Dato: 20-04-2007 10:39:10 Forfatter: RR

I mit tilfælde er arbejdsplads-adressen identisk med min bopælsadresse. Men det er jo fortsat min arbejdsplads. Derfor bør jeg kunne fratrække alt befordring da det jo netop er mellem arbejdspladser - min og kundens.

RR

Nej - Uanset at du har kontor der, så er det stadigvæk din sædvanlige bopæl og den kan ikke sidestilles med en arbejdsplads i relation til kørsel og ligningslovens § 9B. Praksis er klippefast på det punkt.  

Der er to muligheder i denne situation:

1) Du lejer et kontor ude i byen tæt på din bopæl så det kun er kørsel fra din bopæl til kontoret der "klippes".

2) Du lader dig beskatte af værdi af fri bil og udgiftsfører alle omkostninger på bilen

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)