Tak for bogen, ThorborgAf Søren Hougaard Onsdag den 18. april 2007, 11:43 Befriende ærlig bog om bl.a. skrottede strategier og redninger på målstregen. Martin Thorborg har valgt at fortælle sin livshistorie i en bog, der netop er udkommet. "Iværksætter til jeg dør", som bogen hedder, er beretningen om middelklassedrengen fra det pæne københavnske forstadskvarter, der må gå så gruelig meget ondt igennem, inden han finder helt sin egen identitet, nemlig som iværksætter. Martin vil egentlig gerne være ingeniør som sin far, men det kniber i skolen. Det ender med, at Martin går i gang med en kontoruddannelse. Det keder ham bravt. Han er derefter inde og ude af skolesystemet i flere omgange. Martin vil så gerne gå den pæne, lige, borgerlige vej, men hver gang, han er ved at få gang i noget, knækker filmen, og til sidst indser han definitivt, at lønmodtagervejen ikke er sagen. Martin kaster brynjen og springer ud som iværksætter. Hans overlevelsesinstinkt brænder igennem, og den lange deroute afløses af succes: Jubii, Spamfighter... Bogen er rigeligt dekoreret med verdensberømte citater, fotos af en glad, målrettet Martin og korte råd og vink om iværksættelse, fra en mand, der ved, hvad han taler om. Martin forsøger ikke at tegne et glamourøst billede af sit liv som iværksætter og fremstiller langtfra sig selv som en helt. Han drevet af drømmen om succes, penge, anseelse, beundring. Det skjuler han ikke. Vejen til succes handler om kaotiske situationer, strategier der må skrottes, redninger på målstregen, overraskende muligheder - og ikke om den geniale masterplan, der bare virkede fra dag 1. Internettets gennembrud blev katalysator for den generation af iværksættere, Martin tilhører: Unge, nørdede, netværksorienterede, eksperimenterende, kreative, oprørske, uakademiske og ekstremt arbejdsomme med en tyrkertro på first-mover fordele. Ikke nok med, at Martin besidder stor faglighed og kompromisløs handlekraft, når det gælder om at se mulighederne på nettet i de allertidligste faser - altså før behov og muligheder bliver åbenbare for enhver. Han har et talent mere; nemlig branding. Branding af Martin Thorborg i det offentlige rum. Brandet Martin Thorborg er resultatet af en systematisk og dedikeret indsats over en årrække. Læseren får ikke helt styr på, hvorfor branding af Martin Thorborg er så vigtigt for Martin. Jovist vil han gerne byde sig til som evangelist og rollemodel i forhold til "de måske egnede". Give dem selvværd og mod på sagerne. Han mener også, hvilket sikkert er korrekt, at brandet gavner hans virksomheder, fordi mediepositionen sparer en masse omkostninger og åbner de rigtige døre. Martin vil også gerne fremstå som et symbol på, at den, der ikke lever stille, lever mere end godt. Succes skal vises, dyrkes, accepteres, efterstræbes. Og, hvem ved, om Martin også drives lidt af behovet for anerkendelse: "Når man nu engang var den grimme ælling, gør det bestemt ikke noget, at ænderne må neje sig for den smukke, hvide svane, vel!" "Iværksætter til jeg dør" en blanding af kompakt selvbiografi, praktiske refleksioner og kvikke fif til den foretagsomme fra én, der er gået hele vejen. < |
Tak for bogen, Thorborg
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)