Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Butik lukkes | opsigelse af medarbejder?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en bekendt, som har  opgivet og sluppet tøjlerne med sin butik. Dvs. hun er simpelthen standset fra den ene dag til den anden, da der ingen som helst mulighed var for at betale leverandører. Hun skylder nok med en gæld tæt på en million for hendes forsøg på at være selvstændig og har intet som helst af værdi.

Hun havde en ansat, der dog de sidste små 2 måneder har været på sygedagpenge hos kommunen.

Spørgsmålet er:

Skal hun opsige denne medarbejder som normalt med varsel osv.

Eller gør det ingen forskel i hendes situation hvor hun sådan set er "væltet" og har forladt "lortet"... Og hun har jo alligevel ingen mulighed for at betale medarbejderen i opsigelsesperioden.

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Medarbejderen opsiges på vanlig vis og der indgives besked om betalingsstandsning og konkurs. Al fremtidig afregning af løn, indtil opsigelsesperioden er ovre, vil så blive varetaget af Lønmodtagernes Garantifond - Medarbejderen tager selv kontakt til Lønmodtagernes Garantifond http://www.atp.dk/wps/wcm/connect/atp/atp.dk/privat/sik/lg/min_arbejdsgiver_er_gaet_konkurs/arbejdsgiver_konkurs.htm

En advokat vil nok skulle ind over uanset hvad, som så fungere som kurator for boet. Denne vil vejlede om de nøjagtige forhold.

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Trist at høre!

Edit: Der var jeg lige 30 sek. for sent ude Smile

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronni Plindstrup:

Medarbejderen opsiges på vanlig vis og der indgives besked om betalingsstandsning og konkurs. Al fremtidig afregning af løn, indtil opsigelsesperioden er ovre, vil så blive varetaget af Lønmodtagernes Garantifond - Medarbejderen tager selv kontakt til Lønmodtagernes Garantifond http://www.atp.dk/wps/wcm/connect/atp/atp.dk/privat/sik/lg/min_arbejdsgiver_er_gaet_konkurs/arbejdsgiver_konkurs.htm

En advokat vil nok skulle ind over uanset hvad, som så fungere som kurator for boet. Denne vil vejlede om de nøjagtige forhold.

Der er i princippet intet bo. Varelageret er solgt med kan overhovedet ikke dække gælden tilnærmelsesvis. Hun har jo opgivet og skal ikke drive noget videre, så gør det nogen forskel om hun beder om betalingssstandsning.

Og gør det overhovedet nogen forskel for hende om hun laver den opsigelse eller ej, når nu firmaet er lukket. Og i så fald, hvad skal der stå i sådan en opsigelse...?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skal lige pointeres, at der skyldes IKKE medarbejderen løn. Og denne er i øjeblikket på sygedagpenge fra kommunen.

Tilmeldt 20. Jan 11
Indlæg ialt: 343
Fra  ZXNET Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu ved jeg ikke om du er medlem af ASE eller anden anden forening som kan rådgive, men jeg ville helt sikkert forhøre mig der omkring opsigelsen.

Hvis hun er på sygedagpenge så kan jeg forestille mig at hvis firmaet indgiver en konkursbegæring så vil medarbejdere også blive betragtet som opsagt, men selvfølgelig er det altid bedre at give de ansatte besked selv.

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Schou Larsen | bannerprint.dk:
Der er i princippet intet bo. Varelageret er solgt med kan overhovedet ikke dække gælden tilnærmelsesvis. Hun har jo opgivet og skal ikke drive noget videre, så gør det nogen forskel om hun beder om betalingssstandsning.


Kan hun ikke betale sine leverandører, så skal firmaet begæres i betalingsstandsning/konkurs - især hvis der slet ikke er mere at gøre.

Brian Schou Larsen | bannerprint.dk:
Og gør det overhovedet nogen forskel for hende om hun laver den opsigelse eller ej, når nu firmaet er lukket. Og i så fald, hvad skal der stå i sådan en opsigelse...?


Selvfølgelig gør det en forskel. Men medarbejderen kan dog også selv hæve sin ansættelse. Og fritstiller/fyrer din bekendte ikke medarbejderen, så gør kuratoren for konkursboet det.

Om en medarbejder arbejder eller er sygemeldt, er uden relevans. En ansættelse er en ansættelse. Også selvom vedkommende er på sygedagpenge. Reglerne skal overholdes.





 

Fra Kolding
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 99
Fra  Min ide ApS Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det en personlig ejet virksomhed? Hvis det er et ApS så vill jeg nok vælge bare at skrive til EogS at jeg fratræder som DIR og så gå i skifte retten når indkaldelsen kommer.

Det har jeg prøvet en del gange, ingen problemer og så slipper man for mere hoved pine og omkostninger. Er det personlig ejet så er sagen en hel anden og det bliver sgu noget rod.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronni Plindstrup:

Brian Schou Larsen | bannerprint.dk:
Der er i princippet intet bo. Varelageret er solgt med kan overhovedet ikke dække gælden tilnærmelsesvis. Hun har jo opgivet og skal ikke drive noget videre, så gør det nogen forskel om hun beder om betalingssstandsning.


Kan hun ikke betale sine leverandører, så skal firmaet begæres i betalingsstandsning/konkurs - især hvis der slet ikke er mere at gøre.

Brian Schou Larsen | bannerprint.dk:
Og gør det overhovedet nogen forskel for hende om hun laver den opsigelse eller ej, når nu firmaet er lukket. Og i så fald, hvad skal der stå i sådan en opsigelse...?


Selvfølgelig gør det en forskel. Men medarbejderen kan dog også selv hæve sin ansættelse. Og fritstiller/fyrer din bekendte ikke medarbejderen, så gør kuratoren for konkursboet det.

Om en medarbejder arbejder eller er sygemeldt, er uden relevans. En ansættelse er en ansættelse. Også selvom vedkommende er på sygedagpenge. Reglerne skal overholdes.





 

Der vil sandsynligvis ikke blive brug kurator i denne sag. Forretningen var en forpagtning, så der er ingen værdier overhovedet. Kun gæld.

Skal hun ifm. opsigelsen skrive noget, der matcher hendes situation. Hun ved jo ikke hvornår medarbejderen bliver rask igen. Denne har forøvrigt 3 måneders opsigelse, men hun har som nævnt ikke en chance for at betale løn i den periode, såfremt medarbejderen skulle finde på at melde sig rask.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

fionix:

Er det en personlig ejet virksomhed? Hvis det er et ApS så vill jeg nok vælge bare at skrive til EogS at jeg fratræder som DIR og så gå i skifte retten når indkaldelsen kommer.

Det har jeg prøvet en del gange, ingen problemer og så slipper man for mere hoved pine og omkostninger. Er det personlig ejet så er sagen en hel anden og det bliver sgu noget rod.

Det var personlig ejet. CVR er afmeldt i dag.

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)