Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Analyse af konkurrenter

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Ribe
Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle Amino bruger..

Jeg er i fuld gang med udarbejdelsen af min forretningsplan til min kommende webshop, og mangler ikke meget..

Nu støder jeg så på en rigtig stor udfordring for mig..:

Jeg er kommet til konkurrenterne..

Jeg vil kigge på deres stærke og svage sider..

Stærke sider kan jeg finde masser af, men har utrolig svært ved at se det negative i alt..

Nogle der har nogle gode råd, til hvordan jeg kan blive bedre til dette, og kan komme videre..

Håber der er nogle søde personer derude, som vil hjælpe mig lidt videre..

Bedste hilsner

Maja

Tilmeldt 19. Aug 10
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 11:25

Det hedder faktisk en "konkurrent analyse" og den kan indeholde flere ting, men ud over en SWOT på dine konkurrenter, så skal du også kigge på deres position på markedet, hvor befinder de sig i forhold til dig? Positionering.

F.eks. skal du nok ikke angribe/gå efter markedsleder, da dette kan koste spidsen af en jetjager i markedsføring.

Del dine konkurrenter ind i segmenter
1. Primære - direkte konkurrenter (samme produkter, samme miljø og samme målgruppe)
2. Sekundære - indirekte konkurrenter (samme produkter, men ikke i samme miljø og samme målgruppe).
OSV. 

Nu ved jeg ikke hvilken webshop du vil lave, men kig på deres hjemmesider, køb evt. et produkt hos dem og se om alt går smertefrit og om der er noget du kan bruge til noget i din webshop.
Det samme gælder de negative ting, hvilke ting fungerer IKKE på dine konkurrenters website.

Find de huller og mangler der er hos konkurrenter og sørg for ikke at lave samme fejl ;)

Alternativt finder du 5 personer og laver en slags fokusgruppe undersøgelse på 3 af dine største konkurrenter. Du får dem til at beskrive oplevelsen af at være på websitet, og husk nu at finde 5 der er i målgruppen for det givne produkt - ingen penis forlænger til kvinder ;)

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 11:39

Hej Maja

Du er kommet til et meget vigtigt punkt her, for hvis du ikke ved, hvad dine konkurrenters svage sider er, vil det blive vanskeligt for dig, at definere, hvor du er bedre og kan gøre en forskel i forhold til dem. Altså, hvorfor kunderne skulle gå til dig i stedet for til dem, der allerede er der.

Du må derfor burge lidt tid på at sætte dig ind i, hvad dine kommende konkurrenter laver, og hvad der rører sig i deres virksomhed: Ligger de på en dårligere placering (ren geografisk) end dig, skifter de tit deres personale ud, lever deres produkt ikke op til folks forventning, er de dårlige til at overholde ders aftaler, er ejeren ved at gå på pension, ligger der et larmende diskotek lige over deres forretning, er de dårlige til at markedsføre sig, er deres husleje for høj, er de dårlige til at atle med kunderne, osv. osv.

Jeg kan ikke vide, hvilke kriterier der er vigtige i din branche, men du må simpelthen ud og spørge dem du kender, om de ved noget om konkurrenterne. Og du må kigge i aviser og blade om der har stået noget om dem. Prøv at få indsigt i deres økonomi.

Held og lykke

Birte

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 11:41

Ja ok, jeg missede lige, at det var en web-shop, men oversæt alle geografiske ting til netrelaterede :-)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)