Hej Alle Amino bruger.. Jeg er i fuld gang med udarbejdelsen af min forretningsplan til min kommende webshop, og mangler ikke meget.. Nu støder jeg så på en rigtig stor udfordring for mig..: Jeg er kommet til konkurrenterne.. Jeg vil kigge på deres stærke og svage sider.. Stærke sider kan jeg finde masser af, men har utrolig svært ved at se det negative i alt.. Nogle der har nogle gode råd, til hvordan jeg kan blive bedre til dette, og kan komme videre.. Håber der er nogle søde personer derude, som vil hjælpe mig lidt videre.. Bedste hilsner Maja |
Det hedder faktisk en "konkurrent analyse" og den kan indeholde flere ting, men ud over en SWOT på dine konkurrenter, så skal du også kigge på deres position på markedet, hvor befinder de sig i forhold til dig? Positionering.
F.eks. skal du nok ikke angribe/gå efter markedsleder, da dette kan koste spidsen af en jetjager i markedsføring.
Del dine konkurrenter ind i segmenter
1. Primære - direkte konkurrenter (samme produkter, samme miljø og samme målgruppe)
2. Sekundære - indirekte konkurrenter (samme produkter, men ikke i samme miljø og samme målgruppe).
OSV.
Nu ved jeg ikke hvilken webshop du vil lave, men kig på deres hjemmesider, køb evt. et produkt hos dem og se om alt går smertefrit og om der er noget du kan bruge til noget i din webshop.
Det samme gælder de negative ting, hvilke ting fungerer IKKE på dine konkurrenters website.
Find de huller og mangler der er hos konkurrenter og sørg for ikke at lave samme fejl ;)
Alternativt finder du 5 personer og laver en slags fokusgruppe undersøgelse på 3 af dine største konkurrenter. Du får dem til at beskrive oplevelsen af at være på websitet, og husk nu at finde 5 der er i målgruppen for det givne produkt - ingen penis forlænger til kvinder ;)