En lille skrivelse om drop shipping, som jeg har udformet i forbindelse med afslutningen af mit uddannelsesforløb (nogen har måske læst lidt her om tidligere). Hvis der skulle være enkelte aminoer som har kommentarer eller andet, vil jeg sætte meget stor pris på at høre lidt til det. Drop shipping Drop shipping er en salgsform hvor sælgeren ikke har eget lager, men i stedet videresender kundeordre til producent eller grossist. Leverndøren står altså dermed både som ansvarlig for lagerfunktionen samt leverancerne, og sælgerens ansvarsområder findes udelukkende indenfor områder hvor der er direkte kunde kontakt involveret. I det følgende vil der kort blive skitseret hvilke fordele og ulemper denne forsyningskæde (supply chain) konstruktion har for både Leverandør og sælger. Leverandør Fordele: Den primære fordel ved drop shipping for leverandøren er naturligvis at vedkommende helt kan fralægge sig arbejdsbyrden i forbindelse med etablering af distributionsnet og tilmed ikke nødvendigvis skal involveres i markedsføring mod den endelige kunde. Konkret med drop shipping gennem webshops, udmynter fordelene sig i at sælgeren på en relativt enkelt måde kan få etableret et forholdsvist omfattende salgsnetværk, uden at have skyggen af udgifter i forbindelse med konstruktion og drift af egen webshop, kun i særlige tilfælde vil en leverandør være kontraktsligt begrænset i at placere sine produkter på en række forskellige webshops, hvorfor produktporteføljen (det hele eller dele her af) relativt hurtigt vil kunne eksponeres meget bredt. Yderligere giver denne form for salg leverandøren mulighed for i langt højere grad at fokusere på sine kernekompetencer; f.eks. en nyopstartet producent af haveredskaber, vil kunne få sine produkter markedsført og solgt online med stor professionalisme uden vedkommende selv at skulle have store kompetencer indenfor SEO, SEM, usability og så videre. Ulemper Der er naturligvis også en række potentielle ulemper forbundet med denne form for salg, en meget væsentlig af disse er at man som leverandør er 100% afhængig af sælger(ne) for kontakt ud ad til, i tilfælde hvor man ikke mener at salget af ens produkter forløber i den hastighed som man mener/ønsker den bør, kan det være en meget besværlig process at få intensiveret markedsførings og/eller salgsindsatsen. Leverandør sælger forholdet indledes altså på basis af at sælger har stor tillid til at sælgeren vil yde den salgs/markedsføringsindsats som er nødvendig for at skabe den rette omsætning i produktporteføljen, leverandøren har ved indgåelse af en drop shipping aftale altså frasagt sig muligheden for aktivt selv at øge indflydelse på salgsniveauet. En anden ulempe ved at have en 3. part som ansigt mod kunden er at hvis man har været uheldig at en eller flere af sælgerne er ”mindre dygtige” til at vare tage sit ansvar på en måde som giver en positiv oplevelse for kunden, risikere man at disse negative oplevelser (der er jo som bekendt brodne kar i enhver branche) spejles tilbage på leverandøren. Hvis man som normalt benytter sig af in house sælgere har man i langt højere grad mulighed for at bevarer kontrollen over hvordan sælger – kundekontakten forløber. Salgsled Fordele: For sælgeren er der to altovervejende fordele ved at sælge gennem drop shipping aftaler:
En yderligere vigtig fordel er at sælger vil være i stand til at fokusere på sine kernekompetencer, kundeservice, SEO, SEM, usability optimering, o.s.v. uden at skulle bruge et hav af timer hver uge på pakning og forsendelser. Ulemper: Den væsentligste ulempe ved drop shipping for sælgeren er at i langt højere grad end normalt frasiger sig ansvaret for produktkvalitet og leveringstid. I tilfælde hvor produktet ikke er af en tilfredsstillende karakter eller leveringstiden ikke falder inden for det lovede, kan dette have en meget stor afsmittende effekt på forretningen frem over.
Et andet negativt aspekt ved at tage sælge indenfor en drop shipping aftale kan være at man nemt kommer til at ende i en konkurrencesituation hvor man konkurrere mod præcist identiske produktporteføljer til stort set identiske priser. Altså vil man kunne komme til at bruge en hel del energi på SEO og en del penge SEM uden dette giver et afkast som afspejler indsatsen. |
tak for din delen
God dag