Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

til dem der ved lidt om café branchen

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Er nu kommet så langt inde i mit hoved, at jeg har droppet alt hvad der hedder lækker studielejligheds planer og fortsætter med at bo i mit usle kollegie værelse indtil videre for at kunne åbne en cafe. 

Jeg vil gerne se om det rent faktisk kan lade sig gøre økonomisk, 

og vil derfor høre om der er nogen der har et budget eller årsregnskab liggende for en cafe med 1-5 ansatte?

Det ville være dejligt, hvis der kan stå lidt om,, hvor mange sidde pladser der er og hvad prisniveauet i cafeen er, det ville hjælpe en hel del.

Herefter: kan man kun købe allerede eksisterende cafeér, findes der virkelig ingen café lokaler man selv skal sætte i stand, uden at skulle overtage enn andens koncept for enbestemt pris?

Tilmeldt 10. Nov 09
Skrevet kl. 09:03

Er der vifkelig ingen der kan hjælpe? :-/

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:56

Jeg kan ikke hjælpe dig med budgetter etc. Det du beder om, er ikke konkret nok, du skal virkelig udspecificere det hvis du ønsker hjælp.

Jeg kan dog hjælpe dig med hvordan du udregner priserne på cafeen: køkkenprocent

Køkkenprocenten er der de fleste går galt, ufaglærte indenfor branchen ved ikke hvad de skal tage for deres retter, så de slynger bare nogle tal ud som de synes lyder fair, når de skal prissætte deres retter. Men på den måde har man ikke den fjerneste ide om hvorvidt man tjener penge på de pågældende retter eller ej, derfor, have altid styr på din køkkenprocent.

Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:38
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære Maritt,

Jeg har ingen erfaring med cafébranchen, og jeg kan heller ikke lave dig et budget. I mine øjne er det at lave en plan og et budget noget af det mest spændende ved at starte op. Det er der du vælger din taktik, målretter dit produkt og finder ud af hvad det egentlig kræver. Jeg synes, at det er spændende, at du gerne vil lave en café, men du skal forstå at det kræver, at man er dedikeret og vil gøre det der skal til for, at det kan lykkes. Hvis du virkelig har et mål om at lave en café er planlægningen helt afgørende. Jeg vil gerne støtte dig, men det skal være seriøst.

Inspiration til priser er forholdsvist enkelt. Kan du ikke gå ned i caféen på hjørnet og kigge? Så kan du samtidig blive forarget over hvor mange penge de tillader sig at tage for f.eks. te (en kop varm vand). Det er selvfølgelig også fordi ansatte og lokaler er dyre. Derfor skal du også overveje overhovedet skal have ansatte fra starten, eller om det kun skal være dig og så senere ansætte folk der kan tage over.

Du har sikkert allerede en idé om hvordan caféen skal være, hvilken stemning der er osv. Din planlægning skal jo netop sørge for, at det »dit billede« af caféen der bliver til virkelighed, medmindre du selvfølgelig vil have en fuldstændig generisk café.

Derudover koster det en del penge at starte sådan noget om. Jeg går ud fra, at du har en indkomst siden du overvejer at starte op. Du kunne jo starte med at lave en plan og kontakte din bankmand og spørge om der er en smart måde du kan starte op på, når du gerne vil drive egen virksomhed (for eksempel ved at oprette en etableringskonto). https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=17578 (etableringskontoloven)

Der er selvfølgelig alt det juridiske der skal være på plads, når du starter egen virksomhed. Du skal momsregistreres og så bør du nok kontakte en advokat eller en revisor der kan rådgive dig i forhold til skat. Hvis du vælger at have en enkeltmandsvirksomhed, vil du nok blive rådgivet om at vælge det man kalder virksomhedsskatteordningen https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=18347 (virksomhedsskatteloven), den er lidt kompliceret, men noget forenklet, så skal man nøje adskille din private formue fra din virksomheds formue og det kan få alvorlige konsekvenser hvis man ikke adskiller det.

Angående skat: De omkostninger som virksomheden har, der kan karakteriseres som »driftsomkostninger«, f.eks. omkostninger til lønninger, lokaleleje, varer osv. kan fradrages i din virksomheds skattepligtige indkomst efter Statsskattelovens § 6, litra a https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=63303 (statsskatteloven).

Mit svar skal ikke skræmme dig, det skal bare gøre dig opmærksom på, at der er nogle ting der skal være på plads, når du starter egen virksomhed og det er for det første en plan. Jeg tager intet ansvar for det jeg skriver her, det er ikke ment som rådgivning, men som overvejelser du skal blive klar over findes, men som du måske skulle lade din advokat eller revisor ordne for dig, så du kan koncentrere dig om at udvikle din drøm om at starte en café. Når du har lavet en god plan, er det ikke bare en drøm, men et konkret mål.

Husk der er iværksætter uge i uge 46 http://www.startvaekst.dk/uge46.dk. Nu har jeg vist dig, at jeg har taget dig seriøst. Hvis du skal fortsætte vil jeg gerne råde dig til også at tage det seriøst og lave en plan.

Med venlig hilsen

Ninjaturtle!

Tilmeldt 10. Nov 09
Skrevet kl. 11:01

Hej Ninjaturtle.

Lidt komisk vi snakker om seriøsitet og du ender din besked med: med venlig hilsen Ninjaturtle ;)
Anyways, jeg er begyndt på min plan, og budget. Men ét er at sætte priserne og lønningerne, men noget andet er, hvor meget jeg egentlig får solgt med den beliggenhed og om jeg har sat urealistiske mål.. Jeg har fx lavet budgettet ud fra at jeg sælger 120 kopper kaffe, kakao osv enten tostay eller togo. Jeg vil satse en masse på to-go kaffe, men det betyder også at der i cafeén ikke må være underbemandet, for har man travlt, gider man ikke stå og vente 10 minutter på sin kaffe.

Det er også altafgørende for økonomien om jeg overtager en cafe til fx 500.000 eller om jeg er så heldig at finde et lokale jeg kan leje og selv skal indrette, selvom det godt nok er meget tidskrævende.

Og jo, jeg bliver forarget over de høje priser J Men når jeg går på café, ender jeg tit på baresso fordi de har fair priser, og jeg fortryder det ligeså hurtigt for de har elendig mad. Jeg ville ønske der var flere cafeer med lidt billigere mad i prislejet 50-70 krinkl moms. Hvis det er en pastaret, så burde dette da kunne lade sig gøre med et pænt afkast???

Jeg har en indkomst på ca. 9000 om måneden efter skat. Min far står dog til at få udbetalt sin pension, og kan her låne mig 50.000 kr. Men så skaljeg VIRKELIG overbevise ham om at det her lykkedes.

Enanden ting er, at hvis jeg starter det her projekt, vil min uddannelse blive udskudt, og måske kommer jeg aldrig i gang igen. Det er også en af de ting jeg overvejer grundigt imens jeg planlægger.
Min helt store drøm er at blive hotelmanager, og her ville det altså være super med lidt uddannelse.

Jeg har heldigvis godt styr på det daglige regnskab og løn. Men en revisor og advokat, får jeg garanteret brug for alligevel ja.

Dit svar har skræmt mig lidt, men egentlig sidder jeg også og tænker, om jeg ikke kunne blive til meget mere end ”blot” en cafeejer selvom det selvfølgelig er hårdt arbejde.. Jeg drømmer virkelig om at blive noget stort en dag, helst inde for service faget og hotel/restaurant da man her har muligheden for at være kreativ
Måske kan du svare mig på det spørgsmål, ingen studievejledere eller uddannelsesmesser har: Hvad kan jeg blive? Jeg søger en proffesion, hvor jeg virkelig kan bruge alt det jeg ved om kundeservice, men alligevel noget exeptionelt, og ikke en tøjbutik eller lignende 

Mvh Maritt

Fra Odense
Tilmeldt 2. Sep 06
Indlæg ialt: 426
Fra  Sturmglas Skrevet kl. 11:22

Tror udstyr koster mere end 50000kr og nok nærmere de 500000kr du ikke vil op på ;) 

Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:37

Kære Maritt,

Man kan sagtens være seriøs og skrive »kære« og »med venlig hilsen«. Det viser bare man er et varmt og kærligt menneske.

Jeg kan ikke rådgive dig om hvilket studie du skal tage, men jeg synes, at du skal tage dig en uddannelse imens du udvikler dine idéer. HA Almen på CBS ville nok være et oplagt bud. Det virker som en uddannelse der giver overblik over økonomi og markedsføring, men spørg en der har forstand på sådan noget. Selv læser jeg Jura på Københavns Universitet og er netop gået igang med kandidatdelen.

Når du for eksempel er blevet cand. merc., så tror jeg, at du har et godt fundament. Bagefter kan du eventuelt hoppe på "hotellederuddannelsen" på Hotel og Restaurantskolen, der skal du alligevel være fyldt 25 år for at komme ind, så det passer jo perfekt! http://www.hrs.dk/videregaaende_uddannelser/hotelleder.aspx. Jeg tror, at de to uddannelser er gode værktøjer til at blive hotelmanager en dag.

Nu vil jeg have mig noget mad og rydde op på mit kollegieværelse. :) Jeg håber at du kunne bruge mine svar til noget, for nu har jeg udsat læsningen i skatteret for at sparre med dig. God vind!

Med venlig hilsen

Ninjaturtle!

Tilmeldt 10. Nov 09
Skrevet kl. 22:11

Jesper det vil jeg meget gerne høre mere om, kan du evt sende en besked i inbakken med et skriv om dette?
For det netop det jeg igang med; at lave priser jeg syntes ser godt ud; stor fejl kan jeg se!

Steff: Tror du virkelig jeg er så naiv, at jeg tror jeg kan starte en cafe for 50.000? :-) Det var nu mere i forhold til banken, det nemmere at låne penge hvis du allerede har 50.000 kr, fremfor hvis du står med 0,-  

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)