Kære Maritt,
Jeg har ingen erfaring med cafébranchen, og jeg kan heller ikke lave dig et budget. I mine øjne er det at lave en plan og et budget noget af det mest spændende ved at starte op. Det er der du vælger din taktik, målretter dit produkt og finder ud af hvad det egentlig kræver. Jeg synes, at det er spændende, at du gerne vil lave en café, men du skal forstå at det kræver, at man er dedikeret og vil gøre det der skal til for, at det kan lykkes. Hvis du virkelig har et mål om at lave en café er planlægningen helt afgørende. Jeg vil gerne støtte dig, men det skal være seriøst.
Inspiration til priser er forholdsvist enkelt. Kan du ikke gå ned i caféen på hjørnet og kigge? Så kan du samtidig blive forarget over hvor mange penge de tillader sig at tage for f.eks. te (en kop varm vand). Det er selvfølgelig også fordi ansatte og lokaler er dyre. Derfor skal du også overveje overhovedet skal have ansatte fra starten, eller om det kun skal være dig og så senere ansætte folk der kan tage over.
Du har sikkert allerede en idé om hvordan caféen skal være, hvilken stemning der er osv. Din planlægning skal jo netop sørge for, at det »dit billede« af caféen der bliver til virkelighed, medmindre du selvfølgelig vil have en fuldstændig generisk café.
Derudover koster det en del penge at starte sådan noget om. Jeg går ud fra, at du har en indkomst siden du overvejer at starte op. Du kunne jo starte med at lave en plan og kontakte din bankmand og spørge om der er en smart måde du kan starte op på, når du gerne vil drive egen virksomhed (for eksempel ved at oprette en etableringskonto). https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=17578 (etableringskontoloven)
Der er selvfølgelig alt det juridiske der skal være på plads, når du starter egen virksomhed. Du skal momsregistreres og så bør du nok kontakte en advokat eller en revisor der kan rådgive dig i forhold til skat. Hvis du vælger at have en enkeltmandsvirksomhed, vil du nok blive rådgivet om at vælge det man kalder virksomhedsskatteordningen https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=18347 (virksomhedsskatteloven), den er lidt kompliceret, men noget forenklet, så skal man nøje adskille din private formue fra din virksomheds formue og det kan få alvorlige konsekvenser hvis man ikke adskiller det.
Angående skat: De omkostninger som virksomheden har, der kan karakteriseres som »driftsomkostninger«, f.eks. omkostninger til lønninger, lokaleleje, varer osv. kan fradrages i din virksomheds skattepligtige indkomst efter Statsskattelovens § 6, litra a https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=63303 (statsskatteloven).
Mit svar skal ikke skræmme dig, det skal bare gøre dig opmærksom på, at der er nogle ting der skal være på plads, når du starter egen virksomhed og det er for det første en plan. Jeg tager intet ansvar for det jeg skriver her, det er ikke ment som rådgivning, men som overvejelser du skal blive klar over findes, men som du måske skulle lade din advokat eller revisor ordne for dig, så du kan koncentrere dig om at udvikle din drøm om at starte en café. Når du har lavet en god plan, er det ikke bare en drøm, men et konkret mål.
Husk der er iværksætter uge i uge 46 http://www.startvaekst.dk/uge46.dk. Nu har jeg vist dig, at jeg har taget dig seriøst. Hvis du skal fortsætte vil jeg gerne råde dig til også at tage det seriøst og lave en plan.
Med venlig hilsen
Ninjaturtle!