Hej Amino-folkens. Jeg overvejer at ansætte en til at aflaste mig, i min rengøringsvirksomhed, deraf er der dukket en del op jeg skal have styr på inden, som jeg håber i kan hjælpe mig med :) 1: hvis personen skal ansættes på 10 timer ugentligt, er det så 10 arbejdstimer? eller skal hendes transporttid fra "min virksomhed" og ud til kunden hvor hun skal gøre rent, regnes med i de 10 timer? 2: er jeg forpligtet til enten at stille bil til rådighed fra min virksomhed og ud til kunden, eller til at betale kørsel for hende? Mener taksten hendes fagforening fortalte om sagde 3,xx kr. pr. km) På forhånd mange tak :) |
Halløjsa,
Ja der er en del du skal sætte dig ind, det du henviser til i dine spørgsmål er overenskomsten, for rengøringsbranchen er det 3f www.3f.dk kan du find overenskomsten i den står alle regler og retningslinier ved ansættelses af medarbejder.
Men for at besvar dit spørgsmål så;
punkt 1: 10 timer er 10 arbejdstimer, dvs. hun gør rent i de timer, så skal hun have præstations løn i de timer, hvis hun har flere kunder den samme dag skal hun have køretid i mellem kunderne eks.vis hvis hun starter om morgenen på kontoret kører til kun A derefter videre til kun de B derefter videre til kunde C og så på kontoret - Så skal hun have kører tid fra kontoret til A kørertid fra A til B kørertis fra B til C kørertid fra C til kontoret.
Kører hun direkte hjemmefra til kunde A videre til B videre til C og hjem - skal du betale kører tid fra A til B til C - kan du se forkellen ?
Spørgsmål 2: Du er ikke forpligtet til at stille transport til rådighed, det vurdere du, hvis du stiller bil til rådighed skal hun stadig have køretid men ikke km penge, hvis hun selv lægger transport, til rådighed uanset om det er vil, cykel eller gå ben skal du betale km på samme måde som ovenfor nævnt.
Håber det kunne hjælpe, du er velkommen til at spørge yderligere ind, og jeg skal besvare efter bedste evne :-)
Ngage.