Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bør jeg kræve udfyldelse af NDA?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 2. Jul 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg står her med et større projekt som jeg skal finde folk til at lave for mig, freelancer e.l., og projektet er lidt specielt og det betyder meget for mig, at andre ikke 'kommer først', ved at "stjæle" min idé, fordi jeg åbner for meget op for posen... men samtidig er jeg jo også nødt til at fortælle, i hovedtræk, om hvad det handler om hvis jeg skal have nogle freelancere, eller andre udviklere, til at arbejder med projektet så jeg forestillede mig, at hvis man var interesseret i at vide mere om projektet, og få tilsendt en projektplan, så vil jeg forlange en udfyldelse af en NDA...

Og nu er mit spørgsmål så... er det "normal procedure" eller er jeg simpelthen for overbeskyttende...?

(Det skal lige siges, at projektet har været på tegnebordet i nogle år, og så småt været under udvikling, men jeg har ikke ville dele med andre, og jeg er bange for at det netop også har hindret projektets udvikling).

Hilsen Anders Olsen

Fra Randers
Tilmeldt 9. Apr 10
Indlæg ialt: 114
Skrevet kl. 15:22

Hej Anders

Vi er dagligt i kontakt med iværksættere med gode ideer og vi har flere gange underskrevet NDA'er før vi fik nærmere information om et projekt, så det er ikke unormalt at gøre. Hvis du føler din ide bare er knaldgod og ikke set før, så vil det dælme også være træls at se nogen stjæle ideen fordi man troede de ville hjælpe med projektet. Så jeg synes da klart at du skal lade potentielle samarbejdspartnere underskrive en NDA før du fortæller dem om projektet, som man siger "better safe than sorry", og tvivler på det vil skræmme nogen af dem der er værd at have med på vognen at skulle gøre det :)

Held og lykke med projektet.

Full-service webburea: WebPilots.dk

Fra Randers
Tilmeldt 2. Jul 07
Skrevet kl. 15:29

Hej Randi

Jeg er fuldstændig enig med dig her....

Jeg skrev faktisk et indlæg i går, med henblik på at finde en programmør eller lign. til projektet, og da jeg selv læste mit indlæg igennem var jeg bange for, at jeg måske ville skræmme nogle væk fordi jeg var lidt kontant i mine krav til hvordan, og hvem, dette her henvendte sig til, men som du selv siger... "better safe than sorry"

Hvis man er professionel nok til at kunne påtage sig opgaven, så er det vel heller ikke ukendt at skulle udfylde en NDA...?

Tak for dit input... Big Smile

Fra Vejle
Tilmeldt 24. Jan 10
Indlæg ialt: 2537
Fra  Your Virtual Ninja Skrevet kl. 15:32

Hello Anders,

we are a company that provide outsourcing  of WordPress  and virtual assistant services to people.

we don't do any work, ever, without having signed both NDA and our in-house service agreement.

That way it protects us, our client, and  our team

we also don't take on any new team members without signing the above

Fra Århus
Tilmeldt 23. Apr 11
Indlæg ialt: 192
Fra  Kamikaze Software Skrevet kl. 15:48

Jamen det er jo både og. Hvis du bare går ud og findet et firma og siger du vil købe et produkt af dem, så kan de jo være ligeglade med om de skal igennem det besvær der hedder at underskrive en NDA og vente på at høre om projektet.

Men hvis du på den anden side søger efter en programmør herinde og udlover andet end penge som betaling (medejerskab eller lign) så synes jeg det er et stort turn-off for mig at skulle til at igennem den procedure bare for at høre om en ide, som jeg måske eller måske ikke kan lide. Det virker som om der er 100 mennesker om dagen der har en god ide og leder efter en programmør rundt omkring på nettet. Og mange af dem siger ikke andet end "MEGA GOD IDE" og "Kan revolutionere den måde vi tænker på [noget] i dag". Og det er dagen bare for kort til - jeg synes ikke jeg gider at sidde og hive information ud af folk der måske søger min hjælp. 

Fra Randers
Tilmeldt 2. Jul 07
Skrevet kl. 16:19

Hej Mads

Nu er det jo sådan med mit projekt, at jeg ikke bare skal ud til et firma og købe et af deres produkter, som du nævner, for så er det jo klart at det ikke er den rigtig fremgangsmåde.

Hvis jeg ledte efter en programmør, som også skulle være partner, ville jeg stadig sikre mig, at programmøren/partneren ikke kunne løbe med idéen, men at den i sidste ende stadig tilhørte mig, hvis han/hun ikke ville være med mere.

At det for dig, og måske også en del andre, kan virke som en 'mega turn-off' er meget muligt, og måske også lidt forståeligt, det var sådan set derfor jeg startede dette indlæg, netop fordi jeg var i tvivl om det ville have en dårlig effekt, men når det så er sagt, så mener jeg også at det stadig er vigtig at beskytte sine idéer, hvis det et værd at beskytte, og er man seriøs nok, bliver det heller ikke opfattet som en 'turn-off'

Nu er min idé som sådan ikke en af dem der totalt revolutionere verden som vi ser den i dag... og hvis den var, ville jeg ikke være amatør nok til at råbe det ud over det hele. Min idé er god, synes jeg selv. Men det synes de andre mennesker, og virksomheder også, der har kontaktet mig med hensyn til, hvornår projektet var klar til brug, da de meget gerne ville have adgang til det.... Så for mig at se, har projektet værdi, og skal derfor føres ud i livet... hellere nu end senere...

Der er p.t. ikke andre på det danske marked der levere det samme. Der er dog et par personlige hjemmesider der tilbyder noget lign, i en noget mindre udgave, men slet ikke på det plan jeg har lagt op til... så på den måde er projektet aktuelt her i DK.

/Anders Olsen

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 19:02

Hej Anders,

Du skal gøre op med dig selv, om du i det hele taget ønsker (har råd) til at føre en sag, hvis dine rettigheder bliver krænket.

En NDA er kun noget værd, såfremt du også har mulighed for at hævde din ret.

Derudover er der i øvrigt masser af muligheder for at omgås en NDA via forskellige ejerskaber og selskabskonstruktioner, så du skal have en dygtig advokat med på råd, før din NDA også holder i retten.

Som ung iværksætter blev jeg også snydt af en af de større virksomheder i Danmark, men jeg havde ikke mulighed for at trække dem i retten, så jeg kunne bare sidde og kigge på min NDA, uden at kunne gøre mere end det...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:45

De fleste respekterer da fuldt ud en NDA - og den der underskriver kan ikke bare køre den af ved at overdrage eller noget, hvis den er korrekt udformet. Det er faktisk de fleste standard på nettet, men ellers sæt en advokat på

Det er vigtigt at den person der underskriver er chef eller ejer,  og at der er en konventional bod ved brud. Det skal dels være et fast beløb som bare skal betales som følge af et brud - ikke så stort f.eks 20.000 kr - men DERTIL altid erstatning for et hvert påviseligt tab

Den sidste del kan være den vanskelige at beregne og bevise - derfor en bod blot det kan bevises at der brud på NDA

I din situation synes jeg det er det rigtige og helt naturlige med fortrolighedserklæring

vh

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 20:06

Gennem tiden, har jeg nok kun lavet en tre-fire NDA, men det er en naturlig ting for mig, hver gang der er en ny kunde de henvender sig, at tilbyde det.

Desuden er den også tilgængelig fra min Kontakt side 

Jeg tror dog, at grunden til at jeg kun har lavet tre - fire gennem tiden, er at det er så naturligt for mig, at opbevare mine kunders oplysninger og ideer fortroligt, for gjorde jeg ikke det - ville jeg ikke have noget firma om kort tid.

Rygte og renomé er alt...

Fra Randers
Tilmeldt 2. Jul 07
Skrevet kl. 23:11

Jeg mener også helt klart at der er et formål med en NDA, og at en sådan en nok skal holde langt hen ad vejen hvis der skulle være nogle konflikter.

Jeg er dog noget i tvivl om, hvordan jeg ligefrem sikre mig at en NDA er udfyldt korrekt, hvis den skal tjene noget formål... jeg mener, hvis jeg tager sådan en standard NDA og udfylder de oplysninger der er helt åbenlyse, og modparten acceptere og underskriver den, så kan der da vel ikke være så meget at være i tvivl om, hvis det evt. skulle udvikle sig til en sag.

Nu har jeg kigget lidt på den NDA herinde fra, og det der står er da ikke så svært at misforstå... så den vil jeg da bruge.

Har i efterfølgende haft problemer eller sager, som følge af brugen af en NDA?

/Anders Olsen

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)