Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Råvarestrategi og ekspertbloggere

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Nordjylland
Tilmeldt 5. Mar 11
Indlæg ialt: 305
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude,

www.erfaland.dk er der efterhånden en god portion ekspertbloggere, som leverer super indhold. Jeg ved ikke, hvilke emner de giver sig i kast med på forhånd og er derfor blevet meget positivt overrasket hver gang, jeg har læst et nyt blogindlæg.

Det positive ved ikke at skrue forventningerne op - måske jeg skulle gøre det fremadrettet  Wink

Nå, men nu har jeg tænkt en del over disse to blogindlæg (skal lige siges, at bloggerne ikke har snakket sammen før de skrev indlæggene)

http://erfaland.dk/Ekspertblogs/Ravarestrategi-det-bruger-man-ikke-i-Danmark.html

http://erfaland.dk/Ekspertblogs/Skomager-bliv-ved-din-last.html

Hvis vi ser på min baggrund, droppede jeg ud af universitetet for en rum tid siden for at følge drømmen om at blive selvstændig landmand. Efter at have opdaget Amino tilbage i foråret har jeg dog fundet ud af, at jeg nok nærmere er iværksætter og jeg har derfor gang i fem enddog meget seriøse projekter pt. foruden landmandslivet.

Derfor er jeg begyndt at tænke en del over, om jeg i virkeligheden burde slå mig fast på færre projekter og "Blive ved min læst". Problemet med landbrugslivet er bare at man knokler røven ud af bukserne uden den store fortjeneste. Dette kan bl.a. hænge sammen med en ringe råvarestrategi, så derfor kunne det være fedt med feedback fra nogle andre faggrupper her på Amino. Hvad gør I?

Mine to spørgsmål må da være:

1) Bør man blive ved sin læst?

2) Hvor meget gør du ud af råvarestrategi og strategi i det hele taget i din virksomhed?

Dbh. Celgaard

Har du besøgt landbrugets debat- og erfaringsforum www.erfaland.dk i dag?

Udarbejdet af landmænd, for landmænd!

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12914
Skrevet kl. 14:27

Celgaard:
Problemet med landbrugslivet er bare at man knokler røven ud af bukserne uden den store fortjeneste

landbruget satser jo alt alt for meget på kvantitet frem for kvalitet og mangler generelt visioner til at forbedre deres produkter og dermed højne indtjeneningen.  der er dog undtagelser, Skærtofte mølle eller frederiksdal som er gået utraditionelle veje.

Ravn

Fra Nordjylland
Tilmeldt 5. Mar 11
Skrevet kl. 16:02

Hej Ravn,

Tak for dine observationer.

Nu har jeg indsigt i landbrugslivet fra staldgangen samt på såvel det økonomiske som strategiske plan og jeg er selvfølgelig ikke enig i din holdning til landbruget.

Danmark er dét land i verden, der har de bedste landbrugsprodukter til de billigste penge - og det her med billigste penge er faktisk noget forbrugerne efterspørger. Hvis jeg husker rigtig viser de seneste tal fra Coop Danmark at økologiske varer ligger på knap 1% af al fødevaresalget. Så kan vi ikke blive enige om, at det i sidste ende er forbrugernes, der bestemmer, hvad de lægger i kurven ved køledisken - og det er som tallene viser bulkvarer.

Men kvalitetsmæssigt får du stadig ikke bedre og "renere" produkter  nogen steder i hele verden...

Og visioner - dem har jeg masser af og det ved jeg gælder for alle de, jeg gik på skole med. Ja, man har skam innovationsfag på landbrugsskolen, så helt bagefter er vi trods alt ikke Wink

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12914
Skrevet kl. 18:24

Hej

Nu kan forbrugerne i Danmark jo kun lægge det i kurven som bliver udbudt og det udvalg er alt alt for ringe set i forhold det det enorma og meget mere varietret udbud som findes i udenlanske supermarkeder.  Radio Programme hjemmesercice undersøgete for nogle år siden sagen og konstatedere at 6-7 mand stod for indkøb af over 80 % alle dagligvare i denmark. ¨å er det jo ikke mærkeligt at udbudet bliver ringe.

At vi i Danmark har de bedste landbrugsprodukter er nok et spørgsmål om hvordan man ser på det, men kvalitet bliver det nu ikke. Herhejmme kommer det meste oksekøb fra udrangerede gamle malkekøre som i mange tilfælde må en tur igennem en mekansik kødmørner før det kan sælges, eller hvad med alle de mange svin som slagtes med liggesår, benbrud og andre skader. eller de 128 milioner industrikyllinger som aldrig har set sagens lys og lever hele livet i en stank af ammoniak og næsten uden fjer på kroppen ..... er det kvalitet ?.

Jeg har aldrig forstået landbruger at de ikke satser på råvareforædlling frem for at lave en masse produkter af elendig kvalitet såsom trestjernet salami, leverpostej .... osv.

Vi skal sgu da gøre som .bl.a Spanierne .... tænk en gang hvad mange hundrede kr. de får pr. kg Serano skinte de sælger.

HVor er det lige du ser inovation i landbruget ? 

Ravn

Fra Nordjylland
Tilmeldt 5. Mar 11
Skrevet kl. 19:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Ravn,

Jeg vil hjertens gerne diskutere landbrug med dig, hvis du sætter dig ind i grundstoffet førend du udtaler dig.

Det kan ske, at man kunne sende utrivelig dyr af sted til slagterierne i 80'erne. Men det er efterhånden mange år siden... Og mht. oksekød, så er det meste faktisk importeret, da danskerne vil have mørt kød og det er hammer mørt, hvis det eksempelvis kommer fra Argentina, da de må give dyrene lige så mange vækstfremmere som de ønsker - og det må man ikke i DK. 

Jeg selv sidder faktisk med i en af styringsgrupperne her: www.agrotech.dk

Det er innovation, der vil noget!

Her er en spritny artikel om forbruger-snyd: http://www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Netnyheder/2011/10/24/Danskerelyveromgroentkoed.htm?fag=A

Dbh. Celgaard

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15094
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:57

Ravn:

Nu kan forbrugerne i Danmark jo kun lægge det i kurven som bliver udbudt og det udvalg er alt alt for ringe set i forhold det det enorma og meget mere varietret udbud som findes i udenlanske supermarkeder.  Radio Programme hjemmesercice undersøgete for nogle år siden sagen og konstatedere at 6-7 mand stod for indkøb af over 80 % alle dagligvare i denmark. ¨å er det jo ikke mærkeligt at udbudet bliver ringe.

Hvorfor er udbuddet lille og ringe? I DK kan du da finde produkter, som dækker alle nationale retter + der er et udbud af udenlandske produkter, som dækker niche områder indenfor madlavning. Så hva mangler der lige?

Ravn:

At vi i Danmark har de bedste landbrugsprodukter er nok et spørgsmål om hvordan man ser på det, men kvalitet bliver det nu ikke. Herhejmme kommer det meste oksekøb fra udrangerede gamle malkekøre som i mange tilfælde må en tur igennem en mekansik kødmørner før det kan sælges, eller hvad med alle de mange svin som slagtes med liggesår, benbrud og andre skader. eller de 128 milioner industrikyllinger som aldrig har set sagens lys og lever hele livet i en stank af ammoniak og næsten uden fjer på kroppen ..... er det kvalitet ?.

Hold da op en sort/hvid fremstilling, som er direkte forkert!

Hvorfor eksporteres det meste bacon og danske oksekød? Er det ik pga kvaliteten måske? Ellers vil jeg gerne vide, hvorfor Englændere, Tyskere, Franskmænd mm elsker dansk kød?

Og de få kyllinger, som laves på industrimåden i DK, er blot en dråbe i havet, hvis du åbner øjnene, og kigger ud i den store verden! Så er det på præcist samme måde, man producere kyllinger, svin, kalve, får mm... 

Ravn:

Jeg har aldrig forstået landbruger at de ikke satser på råvareforædlling frem for at lave en masse produkter af elendig kvalitet såsom trestjernet salami, leverpostej .... osv.

Er svaret ik ret simpelt? Landbruget dækker det behov, som forbrugerne har... Idag er alt discount, og så levere landbruget discount...

Ravn:

Vi skal sgu da gøre som .bl.a Spanierne .... tænk en gang hvad mange hundrede kr. de får pr. kg Serano skinte de sælger.

Har du set et spansk landbrug? Har du set, hvordan kør, grise, kyllinger mm lever? At du kan tage et lille produkt ud, hvor mængden er relativt minimal, hvis der sammenlignes med hakket oksekød, diverse bøffer, bacon mm, det er næppe retvisende for spansk landbrug. Og så er det direkte unfair at sammenligne dansk landbrug med det!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)