|
Hejsa, Nu har jeg en lillebror som søger et ungdomsjob, og han faldt over en hjemmeside for en virksomhed, hvor de lister deres krav for at man overhovedet skal have en chance for at blive ansat. Nogle af kravane synes jeg er ok, men der er nogle af kravene som jeg tænker måske er direkte ulovlige krav. Jeg er ikke sikker, men det er blot et spørgsmål. Det skal lige siges at de skriver at de søger en 16-årig, medarbejder. De krav jeg finder mistænksomme er: 1. Man skal være mere moden end normalt for alderen. 2. Pænt og velplejet udseende. 3. Ikke ryger. Jeg kan godt se at nogle af kravene går igennem hovedet på mange forskellige virksomheder, men må man godt indirekte skrive at 16 årige, som opfører sig som 16-årige ikke kan få jobbet? Indirekte at udseende har en indflydelse på ansættelsen? Og indirekte at rygning har noget at sige lige så. Som sagt kender jeg ikke reglerne, men er det LOVLIGT at formulere det sådan, som denne virksomhed har gjort? Med venlig Hilsen Der er naturligvis flere krav, men det er krav som møde til tiden osv. som giver god mening. |
Ja det er fuldt lovligt. Man må ikke på forhånd afskære rødhårede, indvandrere eller jøder - eller for den sags skyld et bestemt køn uden meget god grund, fra et job.
Man må derimod gerne skrive hvad man sætter pris på hos en ansøger - 16 moden af alder - kan skrive dansk (eller tale engelsk) ren - osv. (klart at der næppe udføres modenhedsprøve, men det giver en strømpil om hvad de ønsker og kan bedømme under en samtale - de ved nok godt at en 16 åring næppe optræder som 21 årig)
I virklighedens verden bliver det så endnu mere kompliceret, for selv om man ikke i annoncen udelukker af race eller køns årsager - eller grundet alder, så er det jo meget vanskeligt bagefter at anklage nogen for at have valgt den person de har ![]()
Det er også lidt en beskyttelse. Hvis nu en mor eller far godt vil ha en helt umoden og nervøs 15-16 åring til at søge, så tænker de måske efter læsningen, lad os vente lidt, og hvis en gut med meget lille lyst til bad og en smøg i munden konstant læser den, slipper han jo også for at spilde sin tid, for uanset hvad, så er det jo ikke ham de leder efter og ansætter. Kriterierne er dog i alle fald fuldt lovlige
vh
Bliv gratis medlem