Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et genkendelses kamera? Genkendelse af ændringer i felter.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Kruså
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoer, hermed et spørgsmål til de tekniske anlagte :)

Spørgsmålet går i, om der er nogle der har nogen erfaring/viden om, det er muligt og hvor og hvordan man kan skaffe viden om genkendelse af ændringer af felter til billedet fra et kamera.
Vi vil altså gerne have et kamera der står og "kigger" på et bestemt område eller felt, når der så sker ændringer i billedet skal den kunne registrere ændringen. hvis feltet er tomt skal, kameraet kunne vide det.

Jeg har hørt om at teknikken bruges i industrielle sammenhænge fx. til at tjekke om låget er sat på ølflasken når den suser afsted på transportbåndet, eller at kassen med flødeboller ikke mangler en! 

Jeg har hørt om at det kan programmeres i java og at det ikke skulle være den helt store tryllekunst! Er der nogen der har erfaringer med sådan et system og viden om hvad det kræver af udstyr? Hvad vil det koste at få et program programmeret? 

På forhånd mange tak

vh Jacob 

Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 113
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob

Det du efterspørger: At registrere en ændring i et billede. 

Det er ret let at implementere, meget simplificeret så tager du baggrundsbilledet, hvis det er kendt, og trækker fra det billede der er taget. Hvis der er et større udsving, ja så har du en ændring i billedet.

Du kan læse lidt om det f.eks. her:

http://www-staff.it.uts.edu.au/~massimo/BackgroundSubtractionReview-Piccardi.pdf

Måske kender du ikke baggrunden eksakt, den ændrer sig måske over tid. I så fald findes der algoritmer, hvor du langsomt "fryser" forgrundsbilledet ind i baggrunden over tid, hvis du forstår. På denne måde tilpasses baggrundsbilledet til evt. objekter som placeres i billedet i længere tid og derfor ikke længere tæller som en ændring.

Ovenstående forudsætter at du blot skal registrere at en ændring er sket. Hvis du vil vide, hvilket objekt der er kommet ind i billedet, så bliver det straks mere avanceret. Men ovenstående er stadig første skridt i denne proces.

Nu afhænger det lidt af, hvad det er du vil kigge på, hvad du har brug for at udstyr, men du når faktisk forholdsvis langt med et godt webcam, og kan du nogenlunde styre lyset så det er konstant, så er det nemmest.

Mvh. Jens

 

Tilmeldt 20. Oct 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Har desværre ikke et svar på dit spørgsmål. Vil bare tilføje at det er en super spændende teknologi som der bliver forsket rigtigt meget i.

Bl.a. andet kan man med kamera teknologien koblet sammen med algoritmer, "spotte" selvmordskandidater på perronen inden de springer ud på skinnerne. De bevæger sig nemlig ikke som de andre på perronen.

Den kan også bruges til anden slag datamining som f.eks. at se, hvordan mennesker bevæger sig i et supermarked. Ud fra de oplysninger kan man så optimere hvordan varerne skal stå på hylderne.

Anyways... jeg håber du finder dit Java program :)

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Den slags koster knaster. Jeg ville ikke love nogen noget som helst i den retning for under 100k. Kender en der har lavet lignende systemer som bachelor projekt så det starter nok ved en 100 k og så opefter.

Ja det kan skrives i java jeg ville nok personligt foretrække c# for så har du bedre adgang til at lave noget lettere adgang til det hardware.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob

Det kommer an på de forskellige krav du end måtte have:

Hvor stor en detaljegrad og hvilken type skal genkendelsen ske med (2D, 3D, farver, varme...)?
        Hvor hurtig skal genkendelse ske og hvor hurtig skifter emnerne i feltet?
Hvilket miljø skal kameraet befinde sig i?
Er placeringen af emnerne altid ens i feltet?

osv.

Men i dag er det relativt billigt at udvikle software der kan genkende objekter i et billede jeg har selv været med på et par opgaver af den natur og der findes mange 'standard' løsninger.

Men hensyn til kodesproget så er valget igen afhængig af hvilken type opgave du skal have løst. De fleste applikationer hvor der er tale om høj hastighed er selve algoritme behandling / analyse delen kodet i C++.

I kaffeverden anvendes der meget hurtige optiske sorteringer af kaffen, men det er mest på industri kaffen, vores kaffe er håndsorteret og her er det menneskelige øje trods alt bedre :-) 

Men alt efter dine krav kan det være relativt billigt eller meget dyrt.

Er det mere på et hobbyplan eller eksperimentelt plan har Microsoft frigivet et kode API til deres Kinect og en Kinect version der ikke behøver en XBox.

Men der skal nogle flere informationer på bordet før end du kan få noget der bare minder om en brugbar pris. Alene kameraet findes i prisklasser fra få tusinde op til mange hundrede tusinde.

Så midt bedste råd er at få formuleret dine krav og får dem prioriteret, der efter skal du have fat i et firma der har speciale i den type opgaver.

/Søren

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jacob,

Jeg vil tro at det er et såkaldt "vision kamera" i er ude efter. Jeg ser ingen grund til at opfinde/programmere den dybe tallkeren igen.

Google søgning

Sick har en hel del sensorer til den slags. Prøv f.eks. at se deres vision systemer og farve sensorer.

Vision teknologi-begrebet dækker generelt over alle mulige genkendelsesteknologier, og derfor vil du nok finde lidt af hvert, når du søger efter det.

Venlig Hilsen

Allan

Fra Østjylland
Tilmeldt 23. Nov 09
Indlæg ialt: 123
Fra  Plustech Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob, jeg er enig med Søren det kræver en del mere info fra din side. Jeg kender et firma som har lavet et vision løsning til at checke et produkt når det kom flyvende forbi på et transportbånd, men jeg vil da lige nævne at mit gamle webcam havde en løsning at det kunne sende en mail med et billede når der skete ændring af det billede som det stod og optog hele tiden og det var et kamera til ca 300 kr. så alt efter hvad du skal så findes løsningen. Jeg kan godt sætte dig i forbindelse med dem der lavede vision løsningen, men den løsning de lavede sidst var i 100k klassen. Så du må nok lave en krav spec. og ud fra det vurdere hvor du havner henne. /Jørgen

Fra Kruså
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, tak for jeres svar!

Til Allan: Jeg har læst set på dit link til den løsning sick kan tilbyde, men den dækker desværre ikke mine behov fordi den ikke kan gemme nok farver, den kan kun måle meget kort distance og den betragter det den kigger på som en helhed. Men tak for henvisningen, det er nogle spændende produkter de tilbyder!

Er der nogen af jer der kan henvise til et firma der har erfaring med at programmere sådan noget software? 

Genkendelsen skal ske med 2D, farver, det skal også kunne genkendes i mørke (har hørt at dette kan lade sig gøre via infrarødt kamera?)

Kameraet skal kunne registrere ændringen i feltet, hvor længe det er ændret og når det går tilbage til udgangspunktet.  

Billedet skal ikke betragtes som en helhed, men som mange, dvs. hvis der sker flere ændringer i billedet skal kameraet være klar over at der er tale om to forskellige ændringer på forskellige steder! Dvs. det skal kunne skelne mellem fx. en ændring i højre hjørne kontra en i venstre, billedet opfattes altså som flere felter.

Fra kameraet til billedet vil der ca. være 10-15 meter!

Nogen der kan hjælpe mig videre? Kommentar eller input?

vh Jacob 

Fra Herning
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 226
Skrevet kl. 06:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob,

Måske skulle du prøve at tage fat i en virksomhed der arbejder med automation? Tror de måske kunne hjælpe dig eller måske endda sende dig videre til et firma der ved mere om emnet..

Måske du skulle kigge lidt på det tyske marked.. der har du måske større chance for at finde det du skal bruge..

Held og lykke med jagten :)

Tilmeldt 5. Mar 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vælger lige at vække liv i denne gamle tråd :) Hvad blev det til med software / hardware ?

Jeg kunne godt bruge et system til genkendelse og sortering af f.eks mønter mv. Altså objekter med faste rammer og motiver - de skal så sorteres efter størrelse og værdig ? :)

Mvh

Mertz

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)