Hej Jeg har endnu ikke taget mig sammen til at smutte ned omkring skattekontoret og få forklaret følgende: Hvorfor er min SU blevet sat ned, siden jeg er startet som virksomhed og angivet et overskud månedligt på 2000 kr.? Det har jo helt sikkert noget at gøre med at jeg har startet virksomhed, men har bare svært ved at gennemskue, om det er min skatteprocent der er højere eller hvad det er. Så tænkte jeg jo, at jeg kunne spørge jer derude. |
Nedsættelse af SU efter start af virksomhed
Hvis det er røget over på din virksomhedsindtægt betaler du jo skat af lidt mere af din SU. |
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
Hej Nej det har jeg ikke tjekket. Jeg regnede ikke med der skete noget med min SU, i det jeg må tjene 74.000 kr. om året. Men lige pludselig får jeg 800 kr. mindre udbetalt i SU, og det er jeg ikke så glad for. ![]() |
Er du flyttet hjem til de gamle igen eller er der sket noget i din familiesituation (eller dine forældres) så kan det let være baggrunden. Ellers check su.dk - under minSU hvor du kan logge ind med din digitale signatur og se hvad der sker. |
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
normalt vil det altid være sådan at din personlige fradrag først bliver brugt på firmaoverskud og derefter på anden indkomst fx su. Jeg havde samme problem som dig i starten af året, da skat mente mit firma ville give 50000 i overskud... men man kan altid bare ringe ind til dem og få det sat ned til hvad man mener der vil blive i overskud... Din SU bliver ikke mindre af at du har egen virksomhed, det har jeg ihvertfald ikke oplevet. |
Hej Jeg bor i egen lejlighed, og der er ikke sket noget med min families situation. Centry du mener altså, at mit fradrag som før i tiden bliver brugt på mit arbejde, nu er røget over på virksomheden? og altså ikke på SUen som jeg måske havde før. Det kan godt være det er der den er gal. Men det vil selvfølgelig gå lige op i sidste ende. Jeg må nok hellere ned og snakke med dem, hvad de har gjort med mine fradrag. hehe |
|
Hej, Jeg kan bekraefte af det er fordi dit fradrag er blevet flyttet over paa din forventede firmaindtjening istedet for din SU. Det samme skete for mig da jeg indberettede det. Det jeg gjorte var at nulstille min forventede indtjening i firmaet. Derved slap jeg for at betale skat i loebet af aaret, og kunne vente indtil sidst paa aret, naar jeg vidste praecis hvor meget jeg havde tjent. Og jeg slap derved ogsaa for at vurdere hvor meget der blev tjent, hvilket kunne svinge en del fra maaned til maaned. Haaber det besvarede dit spg. ![]() |
Nyt projekt: polterabend . Eller prøv teambuilding.dk
Som Tobias skriver vil jeg også mene det skyldes at dit fradrag er flyttet til din nye indtægt. Skulle du få god success med firmaet (hvilket du jo sikkert gør ;-) 74000 kan du evt. bruge finten med at fravælge SU hver anden måned, og få dobbelt SU hver anden. Jeg kan ikke huske om det kun er sidste år af uddannelsen det kan lade sig gøre, men fordelen er at dit fribeløb de måneder du ikke får SU stiger til ca. 14000 mens det ikke ændres de måneder du får dobbelt SU. |
Mvh Regin Madsen
www.e-kompagniet.dk - websider og shopløsninger baseret på dynamicweb, wordpress/woocommerce, umbraco og magento