Jeg har i en del år nu tænkt på, om ikke det ville være givtigt for samfundet (og samtidig en måde at få lidt omtale på) hvis iværksættere tilbød sig som ressourcer til uddannelsesinstitutioner. De fleste skoler og enkelte gymnasier har i løbet af studietiden fokus på "Hvad vil du være, når du bliver stor?" og i folkeskolen er der en del praktikophold. Det forekommer mig dog noget halvt, når skolebørn og gymnasieelever præsenteres for arbejdsmarkedet ved udelukkende at have fokus på lønjobs. Hvorfor er der ikke, som en del af denne undervisning, fokus på iværksætteri? Jeg er overbevist om, at mange unge mennesker går rundt med en ide eller et ønske i hovedet om at arbejde med nogle bestemte ting, men opdager først for sent at disse jobs ikke lige var, hvad de havde håbet. Men måske kan disse mennesker selv skabe sig deres drømmejob? Og måske kan vi, som allerede er i gang med vore drømmejobs hjælpe dem videre? Jeg tænker på, at vi i fællesskab laver en tryksag, som bliver sendt rundt til uddannelsessteder i DK, hvor vi tilbyder vores ressourcer. Vi giver et kort signallement af en iværksætter og argumenterer for, hvorfor uddannelsesstederne bør rette fokus, omend flygtigt, på dette emne. Og vi organiserer os på en måde, der gør at vi dækker bredt i hele landet, så en uddannelsesinstitution aldrig er længere væk fra en villig iværksætter end rimelig transportafstand. Og så laver vi en online "mødebooking", så vi altid kan se, hvilke skoler, der efterspørger og vi alle kan plotte os ind på "opgaven". Jeg vil gerne tilbyde at lave netværket med tilhørende online styring samt stå for trykning af materialet (som vi i fællesskab spytter i kassen for at betale), hvis jeg altså får en tilbagemelding fra jer. Så.. Hvad synes i? Er det et flop? Eller er det en bragende ide? Vil i være med? I denne tråd må I gerne lige skrive jeres tanker om projektet udover naturligvis at stemme i pollen. Samtidig vil jeg gerne have inspiration til, hvilke uddannelsestyper, der kan være relevante at gå i benet på. Vh Peter |
Udbred iværksætterånden
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Vi havde jævnligt en iværksætter ude og holde foredrag om hvordan livet som iværksætter var, faldgruber etc. Derudover synes jeg din afstemning er lidt spøjs, den er ihvertfald ret farvet :) |
Men da jeg læste svarmulighederne igennem, så er de "negative" svarmuligheder, rimelig "grove" (det er svært at sætte ord på, beklager) Min pointe var at mange måske ville undlade at stemme på de "negative" da man får det til at lyde som om at man synes ideen er fuldstændig håbløs og noget skrammel, men det kunne godt være brugeren bare sidder og tænker, jeg tror ikke på konceptet, men ikke lige føler at han vil "svine" dig til ved at stemme det er rablende sindsygt hvad du har gang i. Nå nok kluddersnak fra min side, lad os holde os til emnet - beklager :) |
Men i så fald opfordrer jeg alle til ikke at være så bange for at stemme på de negative varianter af frygt for at såre mine følelser, heh.. Det går sq nok alt sammen. Jeg vil dog i den grad sætte pris på, hvis nogen vil knytte en kommentar til deres stemmer. Att whomever it may concern-> Kan det virkelig være rigtigt, at selv anonyme (ikke-loggede-ind) brugere kan stemme i en poll? Det mener jeg da om ikke andet er lidt skævt... Vh Peter |
Hej Peter jeg tror det er en super ide, det er ofte sådan at skellet mellem skole og omverdenen er forholdsvis stor. det er vanskeligt for læreren at få resourser til at koble undervisningen til omverdenen. derfor vil en meget direkte henvendelse og en søgefunktion kunne bringe gode aftaler nærmere. jeg er med, selvom det ikke er de store ressourser jeg kan kaste ind. |
MBC
Dansk Iværksætter Forening har noget der hedder Netværk for Studievirksomhed, dagligt ledet af en lønnet medarbejder (Martin B. Justesen) som tager bolden hvor Start|Danmark stopper. De tilbyder bl.a. erfagrupper for studerende fem steder i landet og afholder mange arrangementer med forskellige iværksætterfremmende emner. Venture Cup tager iværksætteri blandt studerende op på et helt nyt niveau - det er en stor konkurrence hvor man i tre faser skal konkurrere på bl.a. sin forretningplan, udvidet forretningsplan og en eller anden større finale-rapport om sin virksomhed. Der er nogle pænt store kontante præmier på spil. De annoncerer på alle de videregående uddannelser og afholder mange workshops, temamøder og meget andet som kan hjælpe både deltagere og "overvejerne" i rette retning. Dengang jeg gik på handelsskole var der et projekt hvor man kunne starte et firma. Den lokale Nordea "sponserede" et lån på 5.000 som kun skulle betales tilbage hvis man fik succes. Der var en lærer tilknyttet og skolen bakkede op om det ved bl.a. at hjælpe med at finde eksterne coaches. Desuden var Martin Thorborg på et tidspunkt i de tre år jeg gik der, forbi og holde fordrag om... iværksætteri (hvad ellers) og husker jeg korrekt var der også en anden. Nu er det måske fordi den uddannelsesvej jeg har valgt (handelsskole og handelshøjskole/CBS) gør mere ud af iværksætteri end fx det almene gymnasium og det humanistiske fakultet på KU gør, men jeg synes jeg har fået mange tilbud som kan ruste mig bedre til livet som iværksætter. Jeg vil ikke sige, at iværksætter-fremmende aktiviteter kun skal laves på de merkantile uddannelser, men jeg vil nu også mene at der skal vægtes mellem hvilke uddannelser som man tilbyder det på. I mine øjne giver det ikke meget mening at tilbyde det i stor stil blandt kommende historie- og formningslærer og andre fag hvor iværksætterpotentialet ligger langt fra normalen |
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
Jeg er ret sikker på, at en del studerende stadigvæk fokuserer meget på det sociale i uddannelserne (øl, f*sse og hornmusik??) - det gjorde de i hvert fald i min tid. Hvis der kom et tilbud om, at man kunne deltage i en event-begivenhed, så deltog måske en tre-fire stykker fra hele årgangen. Jeg tror, at det er vigtigt at komme i undervisningstiden. Dels vil de studerende opleve en diversitet i undervisningen (Yeah - i dag skal vi ikke have matematik! Vi skal lære om regnskab! Doh.. ) og samtidig er de til stede og får samme budskab, alle sammen. Jeg er bestemt ikke uvillig til at gå i samarbejde med etablerede iværksætterfora, men tænker at vi i høj grad selv kan gøre en kæmpe forskel i unge menneskers liv, ved blot at møde op til et foredrag, et interview eller at indgå som en case study. Vh Peter |
Hej Peter, Jeg kan være bange for, at der skal bruges uforholdsvis mange ressourcer i henhold til udbyttet (læs: dit/vores udbytte). Tanken om at inspirere en masse unge mennesker til at starte som iværksætter er god, men det er noget, som regeringen i forvejen poster rigtig mange penge i. Mener du, at vi kan gøre en stor forskel igennem en / flere brochurer og nogle eventuelle opfølgende foredrag? Som jeg ser det, så er Amino netop et sted, hvor målgruppen kommer ind og læser indlæg. Hvis du som skoleelev ER (har det i dig) iværksætter, så finder du også ret hurtigt Amino, når der søges på nettet. Jeg vil hellere fokusere indsatsen på de, som HAR besluttet sig til at blive iværksættere, og hjælpe dem videre med deres idé. Herunder kan jeg kun opfordre til, at vi får markedsført tanken bag Business Boosters, hvor en række rådgivere hjælper iværksættere til at sikre større værdi i sin virksomhed. EDIT: Yderligere ser jeg et behov for at fokusere mere på iværksætteri lokalt, og eventuelt kæde kommunernes store indsats sammen på en fælles portal. Jeg har tidligere registreret domænet www.LDIF.dk (lokale danske iværksætterforeninger), som jeg kunne se udviklet under denne tanke. Jeg har en del tanker nedskrevet omkring netop dette, og jeg har også kontakt til en række erhvervschefer i kommunerne/erhvervsrådene, som kunne være interesseret i at der skabt en fælles platform. |
Jeg ville egentlig gerne nå dem, der gerne vil være iværksættere, men ikke har fantasi til at forestille sig, at det kan lade sig gøre... Altså vil jeg gerne hjælpe de unge til at se det som en blandt mange muligheder, hvor jeg mener at "markedet" i øjeblikket er dybt fokuseret på at blive lønslave som eneste valg. Jeg ved, at regeringen har officielt fokus på iværksætteri. Jeg mener bare, at deres nuværende kurs tegner i retning af dyb inkompetence blandt politikere. Deres fornemmeste opgave må jo være at oplyse om mulighederne - og herefter gøre det nemmere at komme igang. Og så har vi en skattelovgivning, som vi har.. Det er jo dybt godnat. Jeg er glad for, at regeringen puster sig op og "vil det", men så længe de fejler, så må andre jo tage over og gøre det bedre :-P Vh Peter |