Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil??

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er sikker på at det har været omtalt før herinde på siden, men jeg har et par spørgsmål.

Jeg er ved at starte et APS med en kammerat og der er selvfølgelig 1000 ting, som vi prøver at få styr på. Jeg prøver i øjebliket at finde ud af, hvad der bedst kan betale sig mht. firmabil. Jeg bor med min kone og jeg har i øjeblikket fri bil gennem min nuværende arbejdsplads. Den bruger vi begge 2 også til privat kørsel. d. 1/2 stopper jeg i firmaet og starter op som selvstændig. Jeg skal være på landevejen mindst 30 timer om ugen og skal køre hjemmefra til kontoret hver dag. Kan man på nogen måde gøre dét at jeg bruger en gulplade bil til dét og køber én lille hyggebil, som min kone kan tøffe rundt i og som vi kan bruge til privatkørsel???

Efter hvad jeg kan læse mig frem til, så må jeg ikke køre hjemmefra og til arbejdet i en gulpladebil.

Er der nogen der har gode råd, evt. også kendskab til nogle gode steder hvor vi kan lease bilerne uanset om det er på hvide eller gule plader??

På forhånd tak..

Kim W.....
Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 196
Skrevet kl. 20:17

Hej Kim

Vi har hjemme hos os 2 biler. En til privatkørsel, og én til firmakørsel (gulpladebil). Jeg har startet virksomheden hjemme, og har sidst på sommeren i år flyttet ud i nogle lokaler i et stort kontorfællesskab/Udviklingspark. Derfor havde jeg brug for en firmabil og har valgt at lease en Toyota Corolla SportsVan hos en lokal Toyota forhandler som også kunne tilbyde finansiering gennem sit eget finansfirma.

Som du helt rigtigt skriver, må man ikke køre i gulpladebilen til arbejdet, hvilket er et problem for mig lige i tiden...

Man kan dog i forbindelse med indregistrering af en gulpladebil, registrere at den både bruges til erhverv & privat kørsel. Men så kan du ikke få fuld fradragmomsen...
Tilmeldt 28. Oct 05
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 21:16

Hej Kim

en måde at løse dit problem på, er ved at du selv købe bilen , og så få kilometer penge af dit eget firma, derved betaler du kun for bilen og selvfølgelig de rep,forsikringer og div der må komme på , det kræver bare for ikke at få problemer med SKAT at du fører kørebog.

Kender en der gør det, han har fået betalt det meste af sin bil på den måde, jeg mener at det er over 2,- pr kilometer det giver,det kræver jo dog at man har pengene privat og at man kører mere end bare en smuttur hver dag.

jeg kør selv en gulpladebil hverdag til og fra hjemmet uden problemer men det var efter samråd med min revisor.

mvh
Michael

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 04:14
og så en ikke helt stueren tilføjelse:

Politiet har ingen mulighed for at tjekke om din gulpladebil er registreret til både privat- og erhvervskørsel, hvis du bliver stoppet i trafikken.
De har simpelthen ikke adgang til oplysningen i deres databaser. Så hvis man er sådan en type, der kan finde på sådanne ting - og vil lyve ordensmagten lige op i dens åbne ansigt - så kan man fraskrive hele momsen - og stadig køre på arbejde om morgenen.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 08:33

Ja, men hvis betjenten ikke umiddelbart tror på dig, bliver det hurtigt dyrt, og dagen efter vil 30 konsulenter fra SKAT komme på besøg for at kigge dit firma efter i sømmene.

Så hvis du vil være på kant med loven, så husk at have rigeligt med kaffe på lager...

mvh Carsten
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 10:01
Dato: 12/6/2005 4:13:58 AM Forfatter: Lone Sanco og så en ikke helt stueren tilføjelse: Politiet har ingen mulighed for at tjekke om din gulpladebil er registreret til både privat- og erhvervskørsel, hvis du bliver stoppet i trafikken. 

Nej men de kan se i registreringsattesten om bilen er indregistretet til Transportkørsel og så må du ikke køre mellem bopæl og job. Der skal du have et helt klart ærinde HVER gang bilen startes.
Tilmeldt 7. Aug 05
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 10:10

hvad nu hvis virksomheden er reg. på egen adresse?

Eller hvis regnskabsadressen er reg. på egen adresse`? 
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:43
Det vil sige at I vil mene at det smarteste i mit tilfælde vil være at firmaet leaser 2 biler på gule plader(vi er 2 personer) Vi registrerer bilerne til at køre både privat og firmakørsel i og vi bliver beskattet af at have Fri bil?? Er dette rigtigt forstået?? Hvor stor en meromkostning vil det ca. være i forhold til at kun at registrere den til arbejdsbrug. Vi regner med at de skal koste ca. 180.000 pr. stk.
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 19:43
  Spændende tråd - jeg har først lagt mærke til den her til aften - det er et emne som jeg netop kender en del til, i og med at MediaMouse anskaffede firmabil for et stykke tid tilbage, og jeg derfor var hele møllen igennem med overvejelser og lovgivning.

Hvis du har en firmabil (uanset om den er købt eller leaset) så må man PÅ INTET TIDSPUNKT benytte den til privat kørsel. Hvis du gør det, så får du som bruger af bilen første gang et hak i tuden på omkring 2.000 kr. - det samme gør virksomheden for ikke at have styr over hvad firmabilen benyttes til. Anden gang får bruger og virksomheden en retssag på halsen.Told & Skat (nu blot Skat) har alle muligheder for at checke om hvad bilen er registreret til - og de gør det! Først og fremmest fremgår det af registreringsattesten, for det andet så er de ikke blege for at lade tvivlen komme dig til gode og checke med dit skattekontor og din virksomhed om du bliver beskattet af fri bil. Politiet krydschecker typisk også biler de stopper - navnlig gulpladebiler - om de eventuelt er firmabiler og registreret til udelukkende erhverv. Hvis de stopper en som ikke overholder reglerne omkring firmabil, så plejer de ret kontant at indberette det til Told & Skat, hvorefter de så river én rundt i manegen.

Man skal endvidere være opmærksom på hvordan og hvorledes momsen håndteres. Hvis det er en bil som udelukkende er firmabil og den er på gule plader, så kan alt trækkes fra - også momsen. Men hvis bil f.eks. er en hvidplade bil og en medarbejder i virksomheden bliver beskattet af fri bil, så kan virksomheden ikke trække momsen fra - heller ikke på drift og vedligehold af bilen (benzin, bilvask, servicebesøg m.m.).
Hvis der derimod er tale om en hvidplade LEASET bil, så er der en speciel regel som kun gælder ved leasede køretøjer, hvor der er delvist momsfradrag, men kun på selve leasingen - ikke på drift og vedligehold.

Hvis man benytter bilen privat og lade sig beskatte af fri bil, så er det 25% af bilens nyprisværdi inklusiv levering m.m. man bliver beskattet af hvert år. Hvis bilen koster 200.000 kr.  så vil man blive beskattet af 50.000 kr. om året. Beskatningen udføres ud fra følgende princip: Hvis du tjener 300.000 kr. før skat, så skal du beskattes af en "indkomst" på 350.000 kr. da bilens beskatning lægges oveni som en slags indkomst.
Hvis du groft regnet betaler 50% i skat, så vil bilen derved koste dig privat 25.000 kr. om året - eller 2.084 kr. om måneden.

/Jesper
www.MediaMouse.dk     jesper snabelA mediamouse.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:56

tak for info.

Er der nogen af jer der har erfaringer med de forskellige Leasingselskaber? Nogen kræver 15 - 20 % af købssummen i udbetalingen, hvilket jeg synes er ret meget.
Side 1 ud af 3 (28 indlæg)