Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At konvertere Artikel med egne ord - Hvordan?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 188
Fra  Eva Gøttrup Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan fortælle dig en historie om, hvor galt det kan gå, hvis du ikke overholder copyright reglerne. Jeg havde for mange år siden et job, hvor en af mine opgaver var at skrive nyheder til en mobilportal. Mindst en nyhed, hver dag. Der var dog ikke tid og midler til at jeg kunne lave decideret journalistisk arbejde, så øvelsen gik ud på at finde relevante nyheder på nettet, og så skrive dem om. Sætning for sætning. Det blev jeg relativt god til, så det gav ikke nogen problemer, før jeg i en sommerferie havde uddelegeret opgaven til en fyr i salgsafdelingen. "Det skal jeg nok klare", sagde han, hvorefter han havde taget nyhederne fra en anden mobilportal, og kopieret dem direkte. Med et kæmpe sagsanlæg for overtrædelse af copyrightloven til følge.

Dog er det tilladt at citere, med angivelse af kilde.

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 13:35

Marcel Fuursted:
Når vi skal totalt omskrive nogle af vores egne artikler, bruger vi synonymordbog til at ændre næste hver eneste ord. Faktisk laver vi flere varianter af ordene, så vi udfra dette kan lave flere mia artikler og stadig undgå duplikater content :)

Kan det virkelig lade sig gøre på den måde? Jeg spørger af simpel nysgerrighed :-) Så vidt jeg har læst mig til 'falder hammeren' ved 20% enslighed. Det kan da næsten ikke betale sig? 

Hvordan vil du fx lave følgende sætning om:

"Der kom en Soldat marcherende henad Landeveien; een, to! een, to! Han havde sit Tornister paa Ryggen og en Sabel ved Siden, for han havde været i Krigen, og nu skulle han hjem. Saa mødte han en gammel Hex paa Landeveien; hun var saa ækel, hendes Underlæbe hang hende lige ned paa Brystet."

Teksten her er så gammel, at den ikke er copyright'et mere - I kender den nok :-)

Den er måske for nem, for flere af ordene findes i nyere udgaver. Men hvad så med:

"En ny ordning indebærer, at de praktiserende læger kan sende 18-37-årige med let eller moderat depression til behandling hos en psykolog - og det benytter de sig af i stor stil. Fra 2009 til 2010 steg antallet af patienter fra 5.266 til 21.799, og antallet af henvisninger ser ud til at blive lige så stort i år, skriver Berlingske." (Fra dr.dk 16okt11)

Et bud - max 20% odd må være far den oprindelige tekst.

/Marianne

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 14:11

Marianne H:
"En ny ordning indebærer, at de praktiserende læger kan sende 18-37-årige med let eller moderat depression til behandling hos en psykolog - og det benytter de sig af i stor stil. Fra 2009 til 2010 steg antallet af patienter fra 5.266 til 21.799, og antallet af henvisninger ser ud til at blive lige så stort i år, skriver Berlingske." (Fra dr.dk 16okt11)

Nu henviser teksten jo til nogle oplysninger, som Berlingske har og som DR tilsyneladende ikke kan få andre steder - derfor kan de aldrig slippe uden om at citere Berlingske for den del - og det kan andre jo så heller ikke.

Man skal altid opgive, hvor man har sine oplysninger fra - ellers smuldrer dokumentationen logisk nok

Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 06
Indlæg ialt: 1415
Fra  Deskways ApS Heydesk ApS Skrevet kl. 14:13
Marianne H:

Nu var planen ikke lige at sidde og arbejde herinde, men ord som praktiserende, ordning, benytte, stor stil, antal, henvisning og behandling skulle du meget gerne kunne finde synonymer på :)

Når det så er sagt behøver det jo ikke nødvendigvist at være ord, men også fraser... Det ændrer jo på endnu mere når det kommer til slutresultatet af procentvis afvigelse :)

/Marcel Fuursted

Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 14:14

Marianne H:

Et bud - max 20% odd må være far den oprindelige tekst.

Ifølge Berlingske, kan personer mellem 18 og 37 år, der lider af en depression i mild eller moderat form, nu henvises til psykologbehandling af deres egen læge. Ordningen, der er relativ ny, bruges allerede flittigt af de alment praktiserende læger, hvilket har betydet en stigning i antallet af henviste patienter fra godt 5.000 personer i 2009 til mere end 20.000 sidste år, og et lignende antal her i 2011.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Fra  FokusH Skrevet kl. 15:03

Marcel Fuursted:
Nu var planen ikke lige at sidde og arbejde herinde, men ord som praktiserende, ordning, benytte, stor stil, antal, henvisning og behandling skulle du meget gerne kunne finde synonymer på :)

Jeg ville nu heller ikke lokke dig til ligefrem at arbejde (!), det var mere ment som en udfordring :-) Det er synonymordbogsvejen, der undrer mig, for langt de fleste ord har nogenlunde selvstændige betydninger og kan ikke bare lige skiftes med et andet ord, der betyder 100% det samme. Selv ville jeg nok snarere vælge omskrivning af de eksisterende ord/fraser.

Men hvordan har Google det så med det?

/Marianne 

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Fra  FokusH Skrevet kl. 15:05

Nicolaj Thomasen:

Marianne H:

Ifølge Berlingske, kan personer mellem 18 og 37 år, der lider af en depression i mild eller moderat form, nu henvises til psykologbehandling af deres egen læge. Ordningen, der er relativ ny, bruges allerede flittigt af de alment praktiserende læger, hvilket har betydet en stigning i antallet af henviste patienter fra godt 5.000 personer i 2009 til mere end 20.000 sidste år, og et lignende antal her i 2011.

Her er det vel omskrivning? Jeg ser umiddelbart ingen synonymer ...

/Marianne

Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 06
Indlæg ialt: 1415
Fra  Deskways ApS Heydesk ApS Skrevet kl. 15:20
Google sammenligner 1'er og 0'er (dog i noget mere avanceret form) - så Google kan ikke tolke det som duplicate content hvis ikke de to siders indhold er sammenfaldende ord for ord... Omskrivning (den omhyggelige af slagsen) er i Googles "øjne" en helt anden artikel :)

/Marcel Fuursted

Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 16:02

Marianne H:

Nicolaj Thomasen:

Marianne H:

Her er det vel omskrivning? Jeg ser umiddelbart ingen synonymer ...

/Marianne

Ja det er omskrivning, jeg tror heller ikke det kan klares med synonymer. Jeg plejer også at lave en henvisning, selvom der er tale om en omskrivning.

Her er et forsøg med synonymer:

En ny aftale betyder, at de almene læger må henvise atten til syvogtredive-årige med mild og medium psykisk lidelse til forsøg på helbredelse via en psykolog - og det udnytter lægerne i stort omfang. Sidste år øgedes mængden af patienter fra godt 5.000 til knap 22.000, og mængden af patienter har udsigt til at udgøre samme antal i 2011, ifølge Berlingske.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Fra  FokusH Skrevet kl. 16:30

Nicolaj Thomasen:

Her er et forsøg med synonymer:

En ny aftale betyder, at de almene læger må henvise atten til syvogtredive-årige med mild og medium psykisk lidelse til forsøg på helbredelse via en psykolog - og det udnytter lægerne i stort omfang. Sidste år øgedes mængden af patienter fra godt 5.000 til knap 22.000, og mængden af patienter har udsigt til at udgøre samme antal i 2011, ifølge Berlingske.

Godt forsøg :-) Det er interessant, for selv om du tydeligvis skriver det samme, forskydes betydningen en del. Fx er udtrykket 'mild til moderat' en udpræget diagnostisk vurdering, mens dit 'mild og medium' skriver dig ud af det medicinske. 

Det siger vel bare, at tekst afhænger af sin kontekst ...

/Marianne

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)