Jeg kan fortælle dig en historie om, hvor galt det kan gå, hvis du ikke overholder copyright reglerne. Jeg havde for mange år siden et job, hvor en af mine opgaver var at skrive nyheder til en mobilportal. Mindst en nyhed, hver dag. Der var dog ikke tid og midler til at jeg kunne lave decideret journalistisk arbejde, så øvelsen gik ud på at finde relevante nyheder på nettet, og så skrive dem om. Sætning for sætning. Det blev jeg relativt god til, så det gav ikke nogen problemer, før jeg i en sommerferie havde uddelegeret opgaven til en fyr i salgsafdelingen. "Det skal jeg nok klare", sagde han, hvorefter han havde taget nyhederne fra en anden mobilportal, og kopieret dem direkte. Med et kæmpe sagsanlæg for overtrædelse af copyrightloven til følge. Dog er det tilladt at citere, med angivelse af kilde. |
Marcel Fuursted:Når vi skal totalt omskrive nogle af vores egne artikler, bruger vi synonymordbog til at ændre næste hver eneste ord. Faktisk laver vi flere varianter af ordene, så vi udfra dette kan lave flere mia artikler og stadig undgå duplikater content :)
Kan det virkelig lade sig gøre på den måde? Jeg spørger af simpel nysgerrighed :-) Så vidt jeg har læst mig til 'falder hammeren' ved 20% enslighed. Det kan da næsten ikke betale sig?
Hvordan vil du fx lave følgende sætning om:
"Der kom en Soldat marcherende henad Landeveien; een, to! een, to! Han havde sit Tornister paa Ryggen og en Sabel ved Siden, for han havde været i Krigen, og nu skulle han hjem. Saa mødte han en gammel Hex paa Landeveien; hun var saa ækel, hendes Underlæbe hang hende lige ned paa Brystet."
Teksten her er så gammel, at den ikke er copyright'et mere - I kender den nok :-)
Den er måske for nem, for flere af ordene findes i nyere udgaver. Men hvad så med:
"En ny ordning indebærer, at de praktiserende læger kan sende 18-37-årige med let eller moderat depression til behandling hos en psykolog - og det benytter de sig af i stor stil. Fra 2009 til 2010 steg antallet af patienter fra 5.266 til 21.799, og antallet af henvisninger ser ud til at blive lige så stort i år, skriver Berlingske." (Fra dr.dk 16okt11)
Et bud - max 20% odd må være far den oprindelige tekst.
/Marianne