I disse dage kommer en ny businessbog på gaden og den bliver markedsført med bjælder og fløjter. INSEAD-professorerne Chan Kim og Renee Mauborgne har skrevet bogen Blue Ocean Strategy (På dansk: "De Blå Oceaner")
Bogen bliver udråbt til at være en af de mest betydningsfulde businessbøger i vores tid og den er foreløbig trykt i 125.000 eksemplarer. Pointen i bogen er, at man i stedet for at lave et produkt eller en virksomhed der går direkte i konkurrence med det bestående
marked, skal man
opfinde en ny kategori som man kan tage et ejerskab på. På den måde undgår man den opslidende konkurrence og kan lave et meget højere dækningsbidrag på sine varer.
Intet af det de kære professorer siger, kan man være uenig i. Det er vel hvad man kan kalde "Common Sense" og det gør sikkert ikke bogen dårligere.
Men hvorfor er det, at vi skal læse bøger der fortæller os, hvad der er totalt indlysende? Hvad er det der gør at så mange mennesker ikke kan se skoven for bare træer? Der er en
tendens til at jo klogere man er, jo mere uddannelse man har og jo større virksomhede man arbejder for, des sværere er det at bevare jordforbindelsen. Har de bare så travlt med at huske alle managementgloserne (Dem med små R''er efter), at de glemmer at åbne øjnene og mærke efter hvad der foregår i den virkelige verden?
Jeg ved det ikke. Men syntes du at kejseren bærer de skønneste klæder og er du chef for en børsnoteret virksomhed. Så send mig venligst en
e-mail og jeg vil straks købe en håndfuld put-optioner, så jeg kan tage mig en tur på De Blå Oceaner :-)