Hej Peter,
Ja, vi bliver nok ikke enige om sagen, men derfor kan vi jo fint begge være udmærkede mennesker alligevel :-)
Du skriver "når der er minimale risici for tab mv." - fair nok, så er man ude over problemerne i hæftelsen, men vi er vel enige om, at risici har det med at ændre sig - og på ubelejlige tidspunkter?
Udover hvad der sker inde i I/S'et - kan man så overskue hvad ens med-interessenter ellers går og foretager sig? Laver de en bøf ved siden af, så kan man pludselig stå i en fuldstændig umulig og uforudseelig situation. Man kan skrive sig ud af meget, men det ender let med at blive et juletræ af klausuler og bestemmelser - og så er vi tilbage ved mit udgangspunkt - at det netop er noget som små fisk skal holde sig på lang afstand af.
I/S har nogle store fordele hvis stærke og kompetente parter vil finde sammen i et ægteskab hvor alle er bundet hårdt op på hinanden. Derudover kan der være skattemæssige grunde, hvor det f.eks. i en etableringssituation er muligt at fordele fradraget for underskud mellem interessenterne på en hensigtsmæssig måde.
Imidlertid vælges I/S ofte fordi man gerne vil spare kapitalkravet og fordi man gerne have have "noget med skråstreg bag ved navnet" - hvilket desværre er af de helt, helt forkerte motiver.
S.m.b.a. er et historisk fænomen og lavet til et helt andet formål. Folk tiltales af det faktum at et s.m.b.a. ikke har noget kapitalkrav og ovenikøbet kaldes for et "selskab". Igen er motiverne helt forkerte ligesom man oven i købet skal trækkes med skepsis og mistro fra f.eks. samarbejdspartnere, myndigheder og banker. Jeg gad godt se den medarbejder hos SKAT eller i hvilken som helst bank, som vil påstå at der står tillid og troværdighed omkring s.m.b.a. i forbindelse med små og nystartede virksomheder.
Tryg, Arla osv. er hverken små og nystartede, og de er gode eksempler på, hvad s.m.b.a. kan og bør bruges til.
Det er iøvrigt min overbevisning, at myndighederne nok skal få sat en kæp i hjulet på misbrug af s.m.b.a. fordi det netop ikke skal være en hurtig og billig genvej til et "gratis" selskab uden hæftelse.
Nogle rådgivere holder sig ikke tilbage for at sælge selv de mest sindrige og komplicerede konstruktioner til hvem som helst, men jeg vil sige som amerikanerne - "never ask a barber if you need a haircut"...
Venlige hilsener,
Jens