Hej
Jeg har brug for input til, hvordan min kollega og jeg fordeler indtægterne af det, vi arbejder med i fællesskab. Kommentarer og ideer er meget velkomne. Situationen er den, at vi – efter aftale – lægger forskellig mængde tid i virksomheden. Et eksempel: I en periode lægger A 50 timer i den direkte produktion af en vare, vi sælger, mens B lægger 35 timer. I prissætningen af denne produktion indregner vi timeløn til os selv, ligesom vi beregner en procentsats til afskrivning af værktøj, edb & marketing samt udvikling. Disse 5 faktorer (materialepris, timepris, afskrivning af værktøj, edb & marketing samt udvikling) bestemmer vores produkters fremstillingspris. Dertil lægges fortjeneste, som i udgangspunktet tilhører virksomheden. Denne del af systemet fungerer fint. I perioden bruger A tid og penge på at dygtiggøre sig på kursus, mens B laver virksomhedens hjemmeside. Disse aktiviteter ønsker vi ikke at opgøre til timepris efter samme system som i vores produktion, da vi begge gerne vil have en vis frihed til at disponere efter egne vurderinger. Omvendt vil vi gerne have, at vi hver især på en eller anden måde får noget for disse aktiviteter, der ikke er knyttet direkte til vores varer. Hvordan kan man lave et rimeligt system ud fra sådanne præmisser? /Marianne |
En tidligere erfaring jeg havde med et marketings firma jeg lavde.
Der lavede vi en 50-50 % Løsning. Men det blev så også aftalt at det skulle kun deles op i en 50-50 Deling af Udgifter og indtægter. ellers ville det blive for indviklet. Lige som det lyder til at det er i jeres tilfælde.
Arbejds tid. Og ansvars fordeling kan aldrig gøres op i en Overskuds deling. Da visse positioner i en virksomhed er mere tids krævende end andet. Men hvis man så ligger yderligere ansvar på den lette del af ansvars områderne. skulle det gerne udligne sig selv.
Jeg vil mene at i bare skal lave det simpelt. Opdele ansvars områderne lige ligt. til trods for at den ene over lapper den anden i kortere eller længere tid. At gøre det op tidsmæssigt eller hvem der arbejder mest den ene uge mod den anden. Det kan man ikke hvis man er i et partnerskab vil jeg mene.
Så opsumering. Min vudering. lav en Simpel 50-50 % deling. opdel arbejds opgaverne lige ligt samt lige ligt udgifter og indtægter. Og hjælp hinanden når den ene er optaget af kurser. så udligner det hele sig selv jo nok senere hen.
Er partneren ikke tilfreds med dette. Så er det evt. Ikke den rette partner man har fundet.
Igen blot mine råd og erfaring. Ikke den Gyldne bog.
Held og lykke
Hilsen Jim