Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan fordeler vi pengene, vi tjener?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har brug for input til, hvordan min kollega og jeg fordeler indtægterne af det, vi arbejder med i fællesskab. Kommentarer og ideer er meget velkomne.

Situationen er den, at vi – efter aftale – lægger forskellig mængde tid i virksomheden.

Et eksempel:

I en periode lægger A 50 timer i den direkte produktion af en vare, vi sælger, mens B lægger 35 timer. I prissætningen af denne produktion indregner vi timeløn til os selv, ligesom vi beregner en procentsats til afskrivning af værktøj, edb & marketing samt udvikling. Disse 5 faktorer (materialepris, timepris, afskrivning af værktøj, edb & marketing samt udvikling) bestemmer vores produkters fremstillingspris. Dertil lægges fortjeneste, som i udgangspunktet tilhører virksomheden. Denne del af systemet fungerer fint.

I perioden bruger A tid og penge på at dygtiggøre sig på kursus, mens B laver virksomhedens hjemmeside. Disse aktiviteter ønsker vi ikke at opgøre til timepris efter samme system som i vores produktion, da vi begge gerne vil have en vis frihed til at disponere efter egne vurderinger.  Omvendt vil vi gerne have, at vi hver især på en eller anden måde får noget for disse aktiviteter, der ikke er knyttet direkte til vores varer.

Hvordan kan man lave et rimeligt system ud fra sådanne præmisser?

/Marianne

Tilmeldt 5. Oct 11
Indlæg ialt: 96
Fra  onthecloud-marketing.com Skrevet kl. 22:52

En tidligere erfaring jeg havde med et marketings firma jeg lavde.

Der lavede vi en 50-50 % Løsning. Men det blev så også aftalt at det skulle kun deles op i en 50-50 Deling af Udgifter og indtægter. ellers ville det blive for indviklet. Lige som det lyder til at det er i jeres tilfælde.

Arbejds tid. Og ansvars fordeling kan aldrig gøres op i en Overskuds deling. Da visse positioner i en virksomhed er mere tids krævende end andet. Men hvis man så ligger yderligere ansvar på den lette del af ansvars områderne. skulle det gerne udligne sig selv.

Jeg vil mene at i bare skal lave det simpelt. Opdele ansvars områderne lige ligt. til trods for at den ene over lapper den anden i kortere eller længere tid. At gøre det op tidsmæssigt eller hvem der arbejder mest den ene uge mod den anden. Det kan man ikke hvis man er i et partnerskab vil jeg mene.

Så opsumering. Min vudering. lav en Simpel 50-50 % deling. opdel arbejds opgaverne lige ligt samt lige ligt udgifter og indtægter. Og hjælp hinanden når den ene er optaget af kurser. så udligner det hele sig selv jo nok senere hen.

Er partneren ikke tilfreds med dette. Så er det evt. Ikke den rette partner man har fundet.

Igen blot mine råd og erfaring. Ikke den Gyldne bog.

Held og lykke

Hilsen Jim

Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 22:54

Hej Marianne,

Hvorfor ikke arbejde udifra ideen om at i regner ud i fra en fast timeløn, til når i tager på kurser, arbejder med hjemmeside etc..

Når i så har produktionsarbejde, så får i et tillæg.

Så vil i begge blive honoreret, når i både har produktions timer, men også når i laver almindelige ting.
Samtidigt kunne i flette ind at man skal have så og så mange almindelige timer pr. måned, så der ik er den ene som ender op med al produktions timer, som giver højere løn og en anden som tager alt det hårde job med hjemmeside etc...

Det tillæg som udgør hvad vi får udover almindelig timeløn, kan i jo beregne ud fra salgspris pr. time fratrukket det virksomheden skal have tilbage i kassen til de faktorer du nævnte. Således at i opgør det hver måned, for eks. den 20 i hver måned, og så får i det udbetalt som tillæg når måneden er færdig. Så vil i have en optjenings periode som hedder den 21 til den 20 i den efterfølgende måned hvor i optjener til tillæget...

Bare lidt ideer...

/M

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Fra  FokusH Skrevet kl. 06:52

JimuK:
Så opsumering. Min vudering. lav en Simpel 50-50 % deling. opdel arbejds opgaverne lige ligt samt lige ligt udgifter og indtægter. Og hjælp hinanden når den ene er optaget af kurser. så udligner det hele sig selv jo nok senere hen

Det tror jeg, vi vil være enige i - det med det simple. Sagen er så den, at vores indsats aldring bliver 50/50, hvilket vi har vidst fra starten. Men snarere 30/70, hvilket er grundlaget for vores samarbejde. Og hvordan fordeler vi så  det, der ikke er produktionsrelateret?

Tak for rådet i øvrigt :-)

/Marianne

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Fra  FokusH Skrevet kl. 06:55

OlsenKbh:

Hvorfor ikke arbejde udifra ideen om at i regner ud i fra en fast timeløn, til når i tager på kurser, arbejder med hjemmeside etc..

Når i så har produktionsarbejde, så får i et tillæg.

Tak for ideerne

Ja - jeg tror, vi skal over i noget i dén stil. Det er meget vigtigt for os, at vi begge er tilfredse med ordningen, så den der arbejder mest og den, der arbejder mindst. Vi er helt afhængige af hinandens kompetencer. 

/Marianne

Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 540
Skrevet kl. 08:12

I laver en aftale om, at i hver især ejer 50% af virksomheden (selvom jeg altid ville foretrække en skævere fordeling - som minimum 51-49; derved er der én der har den endelige beslutning...). Hvad i udbetaler i løn kan enten afregne på timebasis eller ud fra en 35/65 model eller hvad i nu synes er retfærdigt.

I enden er det jo ejerskabet og ikke timelønnen man bliver rig af...

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)