Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af andele i ApS. Værdiansættelse, kontraktmæssige forhold og risici.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Dec 07
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer,

Jeg står i en situation hvor jeg måske skal købe mig ind i et andet firma. Jeg ejer selv et nystiftet ApS samt holding selskab.

Hvad skal jeg være opmærksom på ved sådan et opkøb? Hvilke papirer skal jeg rekvirere og er der en ikke alt for dyr advokat gerne i nærheden af Århus der kan hjælpe mig med det afsluttende arbejde?

Begge firmaer beskæftiger sig primært med konsultation indenfor software branchen.

Dette andet ApS har nogle produkter de sælger, noget konsulentydelse samt videreformidling af andre freelance konsulenter.

Vi har i fællesskab fundet en fornuftig pris og forsøgt at værdiansætte de værdier der er i det firma jeg vil købe mig ind i. Prisen er beregnet ud fra forventet indtjening i løbet af de næste 3 år og der er forsøgt taget højde for udestående gæld, kontraktmæssige forhold som klausuler samt andre risici.

Jeg har brug for en til at snakke det igennem med der har kendskab til denne slags, samt fortælle mig om der er specielle ting jeg skal være opmærksom på som jeg muligvis har overset.

mvh Ivan

Tilmeldt 3. Oct 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ivan

Du er velkommen til at kontakte mig og komme forbi vores kontor i Aarhus midtby til en kop kaffe, hvor vi snakker dit eventuelle virksomhedskøb igennem. 

Du kan fange mig på 87311102 eller pbb@deichmann-adv.dk.

Peter 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare kort uden jura - vær stensikker på der ikke er skeletter i skabene i form af skjult gæld, forkert ansatte værdi - aftaler med 3. part der kan kost osv.

Pas på med at købe baseret på udviklingen næste 3 år, NÆSTEN enhver sælger overvurderer, og køber kan være tilbøjelig til det samme, fordi han så gerne vil overtage.

Først kontrolleres om udviklingen de næste 3 år er realistisk

Så kontrolleres om den er baseret på det selskab du køber og ikke den synergi der evt. tilføres ved at du køber det, for det er jo den fordel du skal tjene på, og ikke betale for.

Dernæst købes baseret på et mix af fortid og evt fremtid - f.eks gennemsnits resultat seneste 2 år og helt realistisk forecast kommende 2 år f.eks x faktor "whatever" 5 eller 10 (ikke gerne over 10 absolut da det svarer til en forrentning på 10% og mere skal du ikke gi i en risk forretning.

(der er andre faktorer der spiller ind, men det var den korte version - jeg har opkøbt mange selskaber i mange lande, så jeg ved hvor let man lader sig lokke)

Pas på hvis der indgår aftaler om tidligere ejere eller ansatte der skal fortsætte - skal være godt gennemgået

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Dec 07
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 07:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Nogle gode svar.
Jeg giver nok et kald Peter.

Tak cookie. Jeg mener at de nævnte ting er med i overvejelserne. Der er ikke nogle ansatte og ikke nogle tidligere ejere.

At være sikker på at der ikke er nogle lig i lasten.
Vi har snakket en del og der har ikke kommet noget op.
Men det vil vel i praksis kun kunne sikres ved at de skriver under på dette.
- jeg tager lige en snak med Peter.
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)