Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mobiltelefon uden abonnement og moms/skat

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Løgstrup
Tilmeldt 14. Feb 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa

Kan jeg købe en mobiltelefon til I/S-firmaet, og dermed undgå at betale moms (og topskat) af den - vel og mærke, hvis jeg selv betaler for telefonregningen?

- jeg gider ikke bøvle med om jeg ringer 20% eller 60% privat på mobilen...

Mvh.

engberg

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:09
Nej. Hvis telefonen bruges erhvervsmæssigt (kun erhvervsmæssigt), kan du trække det hele fra både af anskaffelsen og det løbende forbrug. Hvis telefonen bruges privat (og kun privat), kan du ikke anskaffe den gennem firmaet og trække den fra, hverken skatte- eller momsmæssigt.
Fra Løgstrup
Tilmeldt 14. Feb 07
Skrevet kl. 23:16
- og hvis det er blandet (som i mit spørgsmål)?
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:36
Telefoner er et fanstastisk eksempel på, hvordan det offentlige slet ikke følger med tiden. Grunden til, at det er så fantastisk er, at rigtig, rigtig mange selvstændige IKKE gør, hvad der står i loven men noget andet. Et smukt eksempel på civil ulydighed, som vil medføre en ændring i lovgivningen om nogle år, når det går op for embedsmænd og politikere, hvad det er, der foregår.

Hvis man skal følge lovens bogstav, skal enkeltmandsvirksomheder og I/S-ejere, som benytter en telefon som "blandet driftsmiddel", dvs. både privat og firmamæssigt betale abonnementet selv og herudover en passende del af samtaleudgifterne. Hvilket stammer tilbage fra tider, hvor TDC/Teledanmark/KTAS sad på markedet. Altså monopollignende tilstande med et fast abonnement. Der er ikke taget højde for, at vi nu kan have alle mulige andre former for betaling end lige netop abonnement.

Imidlertid er der mange, som vælger at betale alle telefoner over firmaet og så blive beskattet af 3000 kr. årligt, svarende til, hvad en lønmodtager (eller ApS-ejer) kan. Rigtig mange, og jeg ved, at der er mange rådgivere, som foreslår dette, så mange iværksættere bruger denne model uden at vide, at det faktisk ikke er helt efter loven.

For I/S-ere er der i øvrigt tit et forhandlingsspørgsmål: Hvis man taler meget i telefon, er det så OK, at firmaet skal betale mere for den ene end den anden interessent...

En del vælger bare at dele regningen efter en procentvis sats: F.eks. halvdelen til firmaet og halvdelen privat. Jeg har tidligere skrevet om det her:

Billigste løsnings, så vidt jeg kan se:
http://anettesand.dk/2006/11/28/telefoner-i-enkeltmandsvirksomheder-billigste-l%c3%b8sning/

For så at gøre forvirringen komplet, har rådgivere, revisorer og SKAT ikke ensartede regler for, hvordan man behandler internetforbindelsen: Nogle ser den som et separat "blandet driftsmiddel", altså at der kan deles procentvis for så vidt angår hjemme-internettet. Andre mener, at det er en del af pakken - altså at telefoni og internet er et skidt.

Der er mange steder, hvor man kunne forenkle reglerne, uden at det ville gå ud over hverken statskassen eller de selvstændige. Dette er et af dem, men det ligger meget tungt med konkrete tiltag i den retning - skiftende regeringer vil hellere bruge energien på andre områder end lavpraktiske lettelser for små enkeltmandsvirksomheder og I/S-ere.

Fra Løgstrup
Tilmeldt 14. Feb 07
Skrevet kl. 23:52
Hej Anette og tak for et meget flot svar.

Du foreslår på din side: "Køb en mobiltelefon, som ikke er bundet til et abonnement, hvor du alene betaler for trafikken." - det var også min plan. Så det kun er mobilen, som firmaet køber. Jeg ved så at jeg vil komme til at bruge den mest privat - måske 20% firma og 80% privat og jeg ringer i forvejen ikke meget, så derfor er jeg villig til at betale al tale til fx. CBB selv, udenom firmaet, men det er altså ikke en mulighed?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:58
Teknisk set skal du betale 80% af mobilindkøbet selv og 20% i firmaet, der er ikke andre muligheder - og det kan ikke svare sig med 3000 kr.s reglen, hvis dit forbrug er meget lavt.

Måden vi gør det på er, at vi bogfører hele udgiften ind i firmaet, og så når året er omme laves procentvurderingen og den evt. regulering, den måtte medføre. Der kan være sket mange ting fra nu af og til 1. januar næste år, så der bliver bare bøvl ud af at skulle forudsige forbrugsfordelingen.

Der er selvfølglig også mulighed for at have to mobiltelefoner, en til privaten og en til firmaet. Det kan være en fordel i nogle tilfælde.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:49
Helt enig med Annette. De 3.000 kr. gælder kun for lønmodtagere, herunder hovedanpartshavere, men der er rigtig mange revisorer og revisionskontorer som bare fast sætter en privat andel på 3.000 kr. for de personligt erhvervsdrivende. Jeg har selv haft en sag i Landsskatteretten på dette punkt. Myndighederne ville ikke godkende 3.000 kr. for den private erhvervsdrivende da han ikke var omfattet af disse regler. Det var også helt ok. Problemet var bare at de vendte tingene på hovedet og satte den erhvervsmæssige andel til 3.000 kr. og den private andel til 10.000 kr. Den kørte jeg så i Landsskatterettten og argumenterede med udgangspunkt i at myndighederne ikke havde foretaget et egentligt skøn/en vurdering men blot vendt tingene på hovedet. Den landede op i noget midt imellem med en privat andel på 5-6.000 kr. 
Det er lidt ejendommeligt at der er denne forskel på de to grupper. Særligt når vi kigger på de som bruger virksomhedsordningen som langt hen ad vejen bygger på samme principper som hos hovedanpartshaveren.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)