Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Advokat eller inkassofirmaer der vil arbejde under princippet "no cure no pay"

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg siger bare www.neminkasso.dk

- og så er vi i stand til at modtage og behandle betroede midler...

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 21:05

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:

Jeg siger bare www.neminkasso.dk

- og så er vi i stand til at modtage og behandle betroede midler...

For en ordens skyld skal jeg gøre opmærksom på at www.inkassoenheden.dk også er i stand til at modtage og behandle betroede midler under nøjagtig samme regler som et advokatfirma.

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 10:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:
- og så er vi i stand til at modtage og behandle betroede midler..

FUD antydningen af, at advokatens konkurrenter i tråden fra inkassobrancen ikke er i stand til at modtage og behandle betroede midler, er efter min opfattelse kritisabel og kan være problematisk i forhold til Markedsføringslovens § 3:

"Erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet." (Min fremhævning)

Misforståelsen beror måske på bestemmelsen i § 3 stk. 6 i Lov om Juridisk Rådgivning, der forbyder juridiske rådgivere at modtage betroede midler i forbrugerforhold. Men den lov gælder jo ikke for inkassovirksomheder overhovedet. Og for juridiske rådgiver, der er omfattet af loven, gælder loven alligevel  ikke, når kunden ikke er forbruger.

Bestemmelsen i Inkassolovens § 4, stk. 2 forpligter inkassovirksomheder, der er omfattet af loven, (Det er det offentlige, advokater og pengeinstitutter ikke. Der gælder andre love for dem.) til at stille sikkerhed.

"Ansøgeren skal endvidere stille betryggende sikkerhed for pengekrav, som måtte opstå som følge af vedkommendes udøvelse af inkassovirksomhed. Justitsministeren fastsætter nærmere regler om sikkerhedsstillelse, herunder om dens størrelse og art samt dens tidsmæssige udstrækning."

Bestemmelsen i Autorisationsbekendtgørelsens § 3, stk. 2 bemynder Rigspolitiet, der har tilsynet med inkassovirksomheder, til "at fastsætte vilkår for inkassovirksomhedens udøvelse, herunder vilkår om fast forretningssted, om behandling af inddrevne midler og om størrelsen af sikkerhedsstillelsen."

Vilkår om behandling af inddrevne midler indebærer i praksis, at Rigspolitiet stiller krav om, at inkassovirksomheder skal bruge en klientkonto, så kundernes penge er i sikkerhed for inkassovirksomhederens kreditorer. Forudsat at klientkontoen har været bogført korrekt efter alle kunstens regler, vil den enkelte kunde i tilfælde af inkassovirksomhedens konkurs få udbetalt sine penge direkte fra klientkonoen.

Ulrik Guldbæk, juridisk rådgiver

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 10:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak til Ulrik for et flot indlæg,  og især for at han gider tage sig tiden til at skrive det. I øvrigt skal klientmidler i en inkassovirksomhed også indsættes på en særlig klientkonto (præsis som hos advokaten)

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)