Der er efterhånden en del muligheder for at starte sin egen MLM/Network Marketing forretning, både når det drejer sig om etablerede selskaber her i landet, såvel som nye spillere der er på vej - og i et eller andet omfang er igang med lægge grundlaget for at træde ind i eks. Skandinavien (eller Danmark specifikt). Men der er mange fælder, som alt for mange desværre lader sig fange i - den største fælde er simpel forståelse for mekanismerne bag det "..at lanchere et nyt produkt, et nyt selskab på nye markeder"; det er ikke noget man bare gør - og som oftest kan blive en langtrukken proces. En opslidende proces som i den grad adskiller fårene fra bukkene, men som samtidig kan være med til at trække selve netværksbranchen ind i en negativ spiral. Lige nu er en række selskaber ved at etablere sig i Europa, i Skandinavien, i Danmark; for nu helt at snige mig udenom, at nævne specifikke selskaber (og dermed en risiko for at træde nogen over fødderne), så lad mig definere dem under samme kam: De har (som oftest) med wellness at gøre, de hyper, er baseret på "binære bonus-/marketing planer" - har endog lange udsigter til at få deres software, backoffice, logistik og almindelige godkendelser på plads; men istedet for at få midlertidige logistik løsninger på plads - og samtidig fokusere på lynhurtigt at få noget "så simpelt" som software og backoffice til at fungere, så bliver der annonceret urealistiske datoer for åbning af ofte mange markeder på eén gang. Når en dato så nærmer sig, bliver datoen som regel flyttet yderligere 3 måneder ud i fremtiden (for der var lige en detalje omkring godkendelser eller også svipsede software og logistik lige et par gange). Samtidig hypes der så - ofte med urealistiske forventninger eller direkte forkerte (og lige rigeligt positive) produkt beskrivelser/sammenligninger med markedets øvrige spillere. Det fører tit til en retssag eller to i USA... Det er almindelig hyping psykologi, at man simpelthen bruger hele sit salgsargument på at man "...er først!" - ikke så meget fakta omkring HVORFOR man bør vælge det pågældende selskab eller hvilke bedrifter de iøvrigt står bag. Argumentet er hele tiden: Før først --- eller før prelaunch og så videre. Nuvel er det da en fordel at være blandt de der sætter standarden og får bid i markedet, men hvis MLM selskabet slet ikke er gearet til, at overholde deres egne lidt for optimistiske planer, så er der ikke meget ved at være først; så er det langt, langt bedre at se tiden an - og kraftigt vurdere hele forretningen på ny, tjekke op på andre informationskilder end lige den ivrige sponsor eller øvrige upline struktur. Med informationskilder mener jeg folk "der ved noget i MLM/Network Marketing-branchen"; ledere fra andre netværks-selskaber; ledere som måske længe før dig blev pitchet til netop dit selskab, men så en række "faresignaler" og dermed fravalgte muligheden for at være først. Man skal ikke være så skrækkeligt meget connected før man før mulighederne og informationer længe før "markedet"; det ved jeg af egen erfaring - og alle de Network Marketing selskaber, som lige nu hyper i Europa har været ved alle ledere i MLM-branchen i pre-prelaunch perioden (sandsynligvis længe før dig...), enten ved at invitere på ture til hovedkontoret eller nogle af de første konferencer "overthere". Nuvel - man skal endelig ikke undlade, at høre information om - eller helt frasige sig en flybillet til eks. USA - men der er så meget fodarbejde man kan gøre på egen hånd i en vurdering af det selskab man bliver præsenteret for. Det hjælper ikke altid blot at "google" selskabet - man skal gøre |
Takk for en flott innlegg Lasse.
Du er en sann ressurs til bransjen.
DD er viktig uansett hva man skal lave.