Hvad må man sætte rensesatsen til på en rykker for ikke betalt faktura ? Bestemmer man selv hvad gebyr for rykker skal være ? |
Vil jeg egentlig også gerne vide.
Vil jeg egentlig også gerne vide. |
http://www.2op.dk/wiki/Wiki-sider/Renter%20og%20rykkergebyrer.aspx skulle afklare det |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Super.. Tak for linket... :) |
Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant
Hver opmærksom på at rentesatsen i ovennævnte link er forældet i forhold til forbrugerkøb. Den aktuelle rentesats er siden 1/7 2011 8,30% |
Rykkergebyret må højest være kr. 100 (men må gerne være mindre) der skal gå minimum 10 dage mellem hver rykker og der må maksimalt tages gebyr for 3 rykkere.. Hvad renten angår så bør man holde sig til en rente svarende til alm. procesrente (nationalbankens diskonto + 7% pa.) via dette link kan du nemt regne det nøjagtigt http://morarente.ingmar.dk/Beregn.aspx For at man kan tage en højere rentesats skal det være aftalt eller være fast branchekutyme, domstolene har dog haft en tendens til at underkende renter der ligger over procesrenten. Derfor anbefaler jeg at man holder sig til satsen for procesrente. Eksempel på rykker 1 & 2:
Karina Kreditsen Skyldnervej 37 9021 Hilleblå
Horserød, den 19. marts 2008
Vedr.: Faktura nr. 7913/R1
Deres opmærksomhed henledes venligst på at ovennævnte faktura er forfalden. Specifikation Faktura nr. 7913 af den 5/3-08 Kr. 10.575,00 1. rykker Kr. 100,00 Herefter forfalden saldo Kr. 10.675,00
De bedes derfor snarest, og senest 10 dage fra dags dato indbetale det skyldige beløb. Såfremt De har indbetalt beløbet kan De se bort fra nærværende rykker. Med venlig hilsen Søren Suresen --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Karina Kreditsen Skyldnervej 37 9021 Hilleblå
Horserød, den 29. marts 2008
Vedr.: Skyldig saldo, 2. rykker. -------------------------------------- Deres opmærksomhed henledes venligst på at følgende poster er forfaldne, Deres gæld til Horserød Hegnsservice opgøres nu således:
Specifikation
Faktura nr. 7913 af den 5/3-08 Kr. 10.575,00 1. Rykker Kr. 100,00 2. Rykker Kr. 100,00 Rente svarende til procesrente til d.d. Kr. 20,00 Forfalden saldo Kr. 10.795,00 (renter og yderligere omkostninger forbeholdes) De anmodes derfor om snarest at indbetale dette beløb eller, såfremt De vil søge en afdragsmæssig ordning, snarest at rette henvendelse herom. Såfremt jeg ikke har hørt fra Dem inden 10 dage fra dato, vil kravet straks herefter og uden yderligere varsel blive overgivet til inkasso inddrivelse gennem Inkassoenheden.dk hvorved De vil blive påført yderligere, og for Dem ganske unødvendige omkostninger. Det er derfor i Deres egen interesse, De opfordres til, snarest, at indbetale det skyldige beløb, eller rette henvendelse om en afdragsmæssig ordning. Med venlig hilsen Søren Suresen |
Det foretagne der omtaler sig selv som SKAT må da tilsyneladende godt opkræve dkr. 250,- ved første rykker på manglende betaling af AM-bidrag! :-s |
Kære Lars... selvfølgelig gælder loven ikke for skat.. det er altså danmark vi bor i. |
Hvad så vis det er en regning fra starten af januar 2010, hvornår må man så tage rente fra? Hvid man først sender rykker nu?? |
Du må tage renter fra forfaldstid (altså sidste rettidige indbetalingsdato) Hvis du ikke har angivet en indbetaingsfrist er det fra 30 dage fra fakturadato. også selvom du ikke har sendt rykker tidligere. (jeg plejer bare ikke at have renter med på første rykker fordi jeg normalt allerede sender den ca. en uge efter forfaldsdato) |