Jeg har en mulig kunde som ikke har betalt mig som aftalt. Når jeg siger mulig kunde, er det fordi jeg krævede en del af beløbet i forskud for at starte på opgaven, da jeg ikke var helt sikker på personen var så super seriøs omkring det hele. Nu efter betalings frist er overskredet og jeg har spurgt til betalingen et par gange på en pæn måde, gider jeg sådan set ikke mere. Jeg vil gerne anuller handlen og have "nulstillet" den regning jeg har sendt til ham. Sender jeg blot en kredit nota til ham på beløbet og fortæller at handlen er anulleret incl. begrundelse, og hvordan skal det se ud i mit regnskab - når jeg ikke har modtaget pengene? Jeg kan vel ikke bare stryge fakturen og oprette en ny med samme nummer (det er sidste faktura jeg har sendt ud)? Håber på Jeres hjælp :) |
Kunde betaler ikke, jeg vil anuller handlen - regnskab hvordan?
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
- 1
Det vil være helt perfekt, om du skriver en kreditnota med en forklaring, som du selv foreslår. Kreditnotaen får blot dit næste nummer i serien (kreditnotaer kan evt. også have sin egen nummerserie, men det er et valg, du selv foretager, og ligegyldigt, hvad dette her angår). Når du har lavet en kreditnota, bogfører du den modsat din faktura, og alt er som om ingen af delene har været udskrevet, blot er du kommet 2 numre længere i din fakturanummerserie. |
Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk
Hejsa Jamen det er da heldigt du har forlangt betaling forud. Men du kan gøre enten det du selv skriver, lave kreditnota, og sende et brev/mail til den (tidligere) mulige kunde, hvor du henviser til at aftalen ikke er overholdt, og derfor annuleret. Det vil jeg umiddelbart mene er den korrekte måde at skære den på. Men en anden mulighed er at du vender fakturaen, og dermed sletter den igen. Det kan du evt. gøre efter du har skrevet til ham og opsagt aftalen, og lige set om han beder om en kreditnota. Rent regnskabsmæssigt, er det selvfølgelig surt, men der er ikke noget i vejen for at du krediterer en kunde. Håber det hjalp ![]() |
Laver en kredit nota og et ''følgebrev'' til virksomheden og så er den sag lukket. Ærgeligt at folk render fra aftaler, det er spild af god tid for alle parter :/ (og endnu mere ærgeligt er det, når det er en her fra det herlige amino.dk) Tak for hjælpen og en god debat :) |
Endnu engang tak for Jeres hjælp her på Amino :) /Thomas |
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)