Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Barsel - på dagpenge???

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 84
Fra  Slipangsten.dk Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa

Jeg er lige nystartet iværksætter og får indtil videre supplerende dagpenge fra A-kassen. Mit ønske er at blive helt fri - og helt selvstændig.

Jeg er imidlertid 35 og har ingen børn, men vil så gerne opleve det inden det bliver for sent.

Hvis jeg bliver helt selvstændig og gravid - er der så en måde jeg kan forsikre mig - således at jeg ikke skal ned og leve af det sygedagpengene kan give (max 14.800 før skat)?

Håber der er nogen der ved noget, for det er noget der holder mig vågen om natten...

Med venlig hilsen

Grafisken..

Tilmeldt 28. Mar 07
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 21:17
Hejsa.

Jeg mener ikke at der er nogen form forsikring som du kan tegne for ikke at komme der ned i løn. Så skal du undersøge om de forsikringer der var fremme for ikke så lang tid siden med at man kunne forsikre sig mod arbejdsløshed. Men jeg tror at det er den sure vej at komme med i en fagforening eller a-kasse og når det glædelige så sker så ryger du ned på dagpenge.

Men skulle du have gang i den så er der jo den mulighed at du udbetaler løn til dig selv under barsel..

Held og lykke med projektet

MSB
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 21:44
Sådan lidt lomme-filosofi siger mig at en 35 årig kvinde ikke kan tegne

en "forsikring" mod graviditet som selvstændig.

Så du kan nok lige så godt indrette dig på at de 14.800 er max fra det offentlige.

Fra Århus
Tilmeldt 10. Apr 07
Fra  Slipangsten.dk Skrevet kl. 11:22
Ja jeg tror også det bliver vejen.

14800 er også en ok-sum, men når jeg nu betaler B-skat, så ryger hele fradraget fra det offentlige, og så er det med fynd og klem vi kan få råd til at få et barn. Med mindre jeg lukker butikken, og det er jo ærgerligt, når jeg endnu ikke helt når at etablere en solid kundekreds. Er der nogen der har erfaring med det?

Hvis man får barselspenge fra Kommunen, må man så overhovedet tjene penge ved siden af?

I det hele taget undrer jeg mig lidt over at det er så svært at få fat i nogen som kan rådgive om det. Jeg har kontaktet alverdens instanser. Kommunen har jeg prøvet, og vil prøve igen og igen og igen, - de er ret svære at komme igennem. Væksthus Midtjylland, kunne ikke vejlede men henviser til fagforening, Krifa vidste intet og Krifa Erhverv havde heller ingen ideer og henviser til kommunen.

Der må da være en dælens masse kvinder derude der har erfaring med det her, eller har i ventet med at blive selvstændige til efter i har fået børn?

Skal jeg lukke butikken hvis jeg bliver gravid? Er det dagens Danmark der er så går ind for ligeret? - Eller er det mig der har misset noget?

Mvh. Lise

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 11:55
Jeg vil anbefale dig at kontakte et iværksætter-netværk, f.eks. Morgendagens Heltinder. Der må være nogle deriblandt, der har været i samme situation som dig.
Løsningen med A-kasse og dagpenge er formentlig ikke en mulighed - reglerne siger, at du kun kan få dagpenge, hvis din virksomhed er 100% afviklet, hvilket vel ikke ligefrem er målet.
Fra Søborg
Tilmeldt 31. Dec 05
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 13:22
Jeg står i den situation som du omtaler, er selvstændig, og skal barsel midt i juni. Så nu skal jeg til at teste om ligestilling, barselsorlov og andet politisk ævle bævle virkelig holder når det kommer til stykket.

Vi har termin d. 2 juli, og jeg skal så i første omgang søge om de 14 dages barsel efter fødsel hos den lokale kommune. Jeg har mailet med Familiestyrelsen, eftersom jeg ikke har sat mig ind i barselsloven og den nye der startede fra d. 1 januar i år.

Men jeg betaler jo de 900,- om året til barsel.dk, så får jeg vel også noget den anden vej…

Jeg har fået følgende svar fra Familiestyrelsen:

(Har ikke spørgsmålene, da man skal udfylde en form på deres webside)
>>
Vi kan oplyse, at du som lønmodtager har ret til barseldagpenge.
Dette gælder også, selv om du er direktør og ejer af den virksomhed, der udbetaler lønnen.
<<

og

>>
Ja retten til barseldagpenge er ikke betinget af medlemskab af en a-kasse, men blot af, at man har været beskæftiget de sidste 13 uger før orloven.
<<

Men nu er det jo kommunen jeg skal have pengene fra, og dem har jeg ikke kontaktet endnu. Men jeg vil sende en post i denne tråd, når der sker mere i sagen.

/edit: Det var så de 14 dage efter fødsel, og ikke før...
Fra Søborg
Tilmeldt 31. Dec 05
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 14:14
Nå, men nu hvor tråden er varm...

Så jeg ringede til Gladsaxe kommune og fik at vide at det eneste jeg skulle gøre var at udfyld DP401 som virksomhed og lønmodtager på barselstidspunktet, og så ville pengene efterfølgne trille ind på viksomhedens nemkonto.

Link til Gladsaxe kommune barsels info side: http://dinbarselsorlov.borgerservice.dk/default.asp?p=gladsaxe

Tilmeldt 26. Apr 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 10:16
Du har i henhold til den danske lovgivning, ret til det er der hedder barselspenge, som du som selvstændig kan få udbetalt af kommunen.

Det du også kan er da kontakt assa eller asse, de kan også hjælpe det er de selvstændiges A-kasse, for d kan nemlig købe dig til en sygeaftale for selvstændige i gemmen erhvervs og seskabs styrrelsen.

hvis assa ikke kan hjælpe vil jeg anbefalde, at du kontakter dit lokale erhvervsråd, de plejer at kunne hjælpe.

Hilsen

Dennis 

Fra Århus
Tilmeldt 10. Apr 07
Fra  Slipangsten.dk Skrevet kl. 11:34
Tak for jeres gode kommentarer!

Tillykke med forestående fødsel her til sommer Frank :-) Håber alt går vel!

Det der Barsel.dk du betaler til, er det en form for forsikring som giver dig lidt "oveni" mens du er på barsel - og bliver det uden at kommunen trækker det fra dine barselspenge?

Jeg vil følge op på jeres råd og kontakte de instanser som i nævner, og efterfølgende viderebringe - hvad jeg finder af svar derude!

Mvh. Lise

Fra Århus
Tilmeldt 10. Apr 07
Fra  Slipangsten.dk Skrevet kl. 12:00
Ok, så vidt så langt - Skanderborg Erhvervsråd sendte mig videre til Arbejdsmarkeds direktoratet (www.adir.dk) som kunne fortælle mig at der er en forsikring der hedder "Forsikring for selvstændige erhvervsdrivende".

Denne forsikring kan man tegne - hvis man arbejder 18,5 t./ugen og hvis man er helt selvstændig kan man få dagpenge u. ventetid, men hvis man får supplerende dagpenge - så går der op til ½ års ventetid.

Desværre er jeg stadig så ny i denne klub af selvstændige, og jeg har endnu ikke fået oparbejdet så godt kundegrundlag, at der ligger 18,5 t. om ugen (gad vide om det er ren produktionstid der tæller eller om regnskab og opsøgende arbejde også tæller? Ringer lige - JA det gør det!!).

Så er vejen til toppen knap så lang som før!

Man kan inde på www.adir.dk  under Blanketter, downloade en PDF om forsikringen, priser og forudsætninger!

Så kom jeg så langt - tak for jeres hjælp herinde!!

Mvh. Lise

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)