Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Billeder og ophavsret

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Sep 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa!

Mig og min ven har lige åbnet en virksomhed hvor vi primært skal sælge originale tilbehør til forskellige bilmærker. Men for at salget skal gå godt har vi tænkt på at lave en hjemmeside med produkterne. Men hvordan er det så jeg skal tage reglerne i betragtning med billederne af produkterne? Er det ikke noget med at jeg ikke bare kan skanne fx et bilmærkes tilbehør katalog og putte på vores hjemmeside?

Er der nogen jeg skal kontakte for at få tilladelse ?

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 22:01

Det kan du bestemt ikke bare gøre. Prøv at google 'fotografier ophavsret', så får du en ide :-)

Du skal forberede dig på at skulle kontakte to: Firmaet, der ejer dimserne, I vil sælge, og fotografen, der har taget billederne af dimserne. I nogle tilfælde nr. 2 være købt af nr. 1, men det må man undersøge konkret.

Held & lykke med det.

mvh

Marianne

Tilmeldt 19. Sep 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:04

helt i orden!

Jeg tænkte bare mere på, at nu har vi fx 20 forskellige bilmærker skal jeg så bare skrive til alle mærkerne og spørge om tilladelse til at bruge billederne? Kommer det til at koste noget hvis man får tilladelse?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:54

Ja forudsat det er billeder som bilfirmaet har ophavsretten til, ellers skal du skrive til den der har ophavsret til billledet.

Helt afhængigt af hvad dit formål med billeder er, vil det kunne koste penge, eller du vil kunne få penge for det (tænk på tv serien rejseholdet som havde samme bilmærke alle sammen - godt og grundigt fotograferet - det kan jeg love de ikke har betalt for - nok tværtimod)

Anser de det for positivt for dem, at deres billeder er på din side, så vil de næppe forlange noget som helst, og du vil i mange tilfælde kunne få tilsendt billeder fra dem, lige til at anvende - men så vil du naturligvis risikere, at billederne også bruges i andre sammenhænge for samme bilmærke. Alternativt må du selv skyde dem. Du kan høre om lov til at komme og skyde billeder i bilmærkernes showroom ved at spørge hos bilmærkerne

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)