Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Solovirksomhed vs. iværksætter

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ofte tænkt på, hvordan man ved, om man er iværksætter.
Hvor længe er man f.eks. iværksætter, når man har startet en virksomhed?
Jeg snublede over følgende forklaring (som er trukket ud af sin sammenhæng), på forskellen på at være iværksætter og at have en solovirksomhed. Udfra den beskrivelse falder jeg faktisk kun perifært indenfor det gode iværksætterfællesskab.

Den lyder sådan:

Freelance / solovirksomhed
Har du startet eget personligt firma og har du planer om kun at være dig selv uden ansatte, har du en solovirksomhed. Eller selvstændig freelancer. Forskellen på en iværksætter og en freelancer er udelukkende om man ønsker at vokse til et firma med ansatte.

Joh - jeg vil gerne have ansatte på et tidspunkt, men det der interesserer mig allermest er at sætte nye ting i gang - og nyde at se andre føre dem videre. Jeg nyder meget at være katalysator for andres sunde projekter, og jeg nyder meget at se mine egne ideer modnes.

Jeg tror iværksætterbegrebet hænger meget sammen med identitet. Jeg føler mig som iværksætter, og jeg tror jeg vil være iværksætter indtil nogen slår søm i låget på min kiste.
Jeg mødte en gammel revisor, som skulle sige noget om iværksætteri. Han var stolt, fordi hans virksomhed var en iværksættervirksomhed. Han havde jo selv startet den med sine egne hænder for 40 år siden. I min bevidsthed fremstod han ikke som en iværksætter - han var iværksætter for 40 år siden, men da han på et tidspunkt valgte, at han ville køre sin virksomhed indtil han skulle pensioneres og se om han kunne leve godt af det - da holdt han op med at være iværksætter.
Hvis han starter noget nyt - så bliver han i mine øjne iværksætter igen.

For at gøre dette til et spørgsmål og ikke blot en sludder for en sladder slutter jeg lige med et:

Hvad mener I?

mvh Hans

Tilmeldt 20. Nov 05
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 11:21

Hej Hans.

En iværksætter er, for mig, en der har ideer og samtidig drive nok til at føre dem ud i livet. Der er utallige eksempler på mennesker med fremragende ideer. Men hvis man ikke "gør det" er man ikke iværksætter. Man kan tale fanden et øre af med planer uden at der sker det fjerneste.

Du her nok ret i at manden der har drevet virksomhed i 40 år, ikke længere kan kalde sig iværksætter, medmindre han - f.eks. ved moderne ledelse og produktion - hele tiden er på forkant med udviklingen. Han FØLER at han er iværksætter, ligesom du og jeg. Omvendt kan han, f.eks. som Jørgen Mads Clausen, måske inspirere/motivere andre til at blive iværksættere. I mine øjne er Lars Larsen og Jørgen Mads Clausen stadig iværksættere.

Så måske iværksætteri ganske enkelt er, at sætte handling bag ord.

Mvh Carsten O.

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 11:29

Hej Navnebror

Efter 40 år som revisor vil jeg nok betegne ham som virksomhedsejer.
 Jeg har nu været selvstændig i 5 år, de første par år brugte jeg meget krudt på at skabe
et netværk, og blive kendt inden for min niche,
mange rutiner skulle indarbejdes, nye problemstillinger løses, jeg opfatter mig selv som
iværksætter i denne periode.

modsat i dag hvor jeg nærmere vil betragte mig som virksomhedsejer
hvor det måske indimellem kører lidt for meget på rutinen, og man blot trimmer lidt her og der.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)