Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hér er problemet med Linkkatalogerne

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Hej alle

Jeg ser hver uge tråde på amino hvor der tales om hvilke danske og udenlandske linkkataloger som er bedst til link building - eller om katalogerne overhovedet fungerer mere - altså om de kan hjælpe dig til at ranke bedre på dine søgeord i Google.

Mon ikke alle er enige om at linkkatalogernes værdi er dalende eller tæt på nul efterhånden?

Jeg tror det, og vi er nok også enige om hvorfor det er sådan. Det er fordi linkkatalogerne ikke tilføjer værdi for de besøgende. Og af samme årsag er der ret få frivillige besøgende på de fleste kataloger.
Hvilket igen betyder at selvom du har tilføjet din hjemmeside til de 74 mest populære danske linkkataloger, så er der stort set ingen besøg til din hjemmeside direkte fra katalogerne. Og måske er de enkelte besøg som kommer ind meget kortvarrige.

Men hvad er egentlig problemet med de fleste kataloger? Hvorfor tilføjer de ikke værdi til de besøgende?

Prøv at forestille dig at din onkel spurgte dig efter en liste over alle danske banker eller en liste med links til fagforeninger. Hvor ville du pege ham hen?

Jeg vil vove den påstand at du maksimalt kan finde 2-3 danske linkkataloger som har den slags lister.

Alle de andre kataloger har også links til banker og fagforeninger, men kun ganske få links - ikke links til alle eller noget der ligner. 

Det er det der er problemet. Man kan som besøgende ikke bruge de lister til noget fordi de er så mangelfulde. Der er ikke links nok med.

Grunden til det er selvfølgelig at de fleste linkkataloger ikke er bygget op omkring komplette kategorier - i stedet starter man med tomme eller næsten tomme kategorier, og så melder man ud til verden at man er klar til at modtage linktilmeldinger. Efterhånden får man en del tilmeldinger, men man kommer aldrig i nærheden af at have alt det vigtigste med.

Så hvis jeg skulle bygge et linkkatalog i dagens Danmark med Google kiggende over skulderen, ville jeg starte med én kategori ad gangen, og jeg ville selv finde alle relevante links til den kategori og tjekke at links virkede osv. Når den kategori var så færdig, at jeg ville henvise min egen onkel til den, ville jeg bevæge mig videre til den næste kategori. Og så videre.

Hvis du vil gå hele vejen og være helt sikker på at Google og de besøgende altid vil elske og respektere dit nye katalog, så tilføj mere information. Var det fx ikke relevant at have alle fagforeningernes adresser med også. Og telefonnumre og email-adresser? Og hvad med et link til deres profiler på twitter eller facebook og et link til deres placering på Google Maps? Den slags ting er guld værd for de besøgende.

Jeg har ikke selv et linkkatalog, men jeg tør godt garantere dig at opskriften virker, for jeg bruger den selv på niche-websites, og deres niche-kataloger ranker højt og flot og langtidsholdbart på de dyre kategori-søgeord.

Håber du kunne bruge de her tanker til noget :-)

Mvh Anders Saugstrup

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er enig på alle punkter, dog synes jeg du glemmer at nævne at en af de rigtig vigtige grunde også er at folk tænker, jamen vi installere da bare det her katalog, og så er den pot ude af verdenen og folk kan begynde at tilføje links til siden. Problemet her er bare at langt de fleste færdige linkkataloger er noget så dårlige også hvad angår seo venligheden. og folk gider ikke engang gøre noget for at gøre den del bedre. Det er lidt det samme som at installere en WP uden rigtig at tænke over at den jo som standard ikke er helt så SEO venlig som den kunne være.

Bare vent, der kommer helt sikkert flere af de gode linkkataloger med tiden, når folk får øjnene op for kvalitet på det område også. Vi har set det med hjemmesider generelt, selvom vi jo er nogle som længe har levet efter det, så er det alligevel først gået op for rigtig mange , bare inden for det sidste år, at kvaliteten af hjemmesiden spiller en rolle. Så mon ikke at det også kommer til katalogerne, hvad enten det er link eller artikelkataloger.

MVH Kim

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

KTJ-Media.dk:
Jeg er enig på alle punkter, dog synes jeg du glemmer at nævne at en af de rigtig vigtige grunde også er at folk tænker, jamen vi installere da bare det her katalog, og så er den pot ude af verdenen og folk kan begynde at tilføje links til siden. Problemet her er bare at langt de fleste færdige linkkataloger er noget så dårlige også hvad angår seo venligheden. og folk gider ikke engang gøre noget for at gøre den del bedre. Det er lidt det samme som at installere en WP uden rigtig at tænke over at den jo som standard ikke er helt så SEO venlig som den kunne være.

Ja, det er bestemt en del af problemet, men faktisk bliver platformen hurtigt mindre, når man begynder at bygge en rigtig grundig link/adresse/osv oversigt op. Den tid det tager at hente informationerne er den store bid lige pludselig. Om man så lister dem på den ene eller den anden måde er mindre vigtigt. 

Men ingen tvivl om at det vil virke befordrende for bedre kataloger at der kommer bedre platforme at bygge dem i hen ad vejen.

KTJ-Media.dk:
Bare vent, der kommer helt sikkert flere af de gode linkkataloger med tiden, når folk får øjnene op for kvalitet på det område også. Vi har set det med hjemmesider generelt, selvom vi jo er nogle som længe har levet efter det, så er det alligevel først gået op for rigtig mange , bare inden for det sidste år, at kvaliteten af hjemmesiden spiller en rolle. Så mon ikke at det også kommer til katalogerne, hvad enten det er link eller artikelkataloger.

Jeg håber du har ret! :-) 

Mvh Anders Saugstrup

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 705
Fra  Hunderacer Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

 Godt indlæg, og er meget enig.

En ting der er tilfælles for langt de fleste linkkataloger, og ejerne heraf er: hurtige og nemme penge. De fleste gør følgende:

1. Finder et ok domæne.
2. Finder et færdigt link-directory-script.
3. Installere scriptet på domænet/webhotellet
4. Smider adsense eller andre reklamer på.
5. Tilføjer deres egne links til deres egne hjemmesider.
6. Går ind på amino og laver en tråd.

Som KTJ siger, så tror de at nu er de kørende, folk tilføjer deres link løbende, stille og roligt, og så kan de tjene lidt penge på det.

Som der bliver skrevet, så er kvalitet en mangelvare på disse linkkataloger. Men det er altså fordi at ejerne i langt de fleste tilfælde ikke SELV gider tilføje links, for hvorfor gøre det, når man kan få andre til det?

Dvs. at en liste med banker i Danmark, altså ikke ser dagens lys da det kræver mere arbejde, end det måske er værd for ejerne.

At det så formentlig giver bagslag for ejerne er jo så en anden ting.

Jeg tilføjer nu heller ikke mine links til ret mange kataloger. Måske 1 eller 2 i ny og næ til nogle der har potentiale.

Med Venlig Hilsen
Morten

Hunderacer - 550 forskellige hunderacer

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Et andet grundlæggende problem er vel også, at det er en stor PageRank-tragt, hvor der løber en masse ud til en masse sites og meget lidt kommer ind i den anden ende (altså til selve hovedsitet). Derved bli'r linkværdien per link nærmest lig nul.

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Madsen:

 Godt indlæg, og er meget enig.

En ting der er tilfælles for langt de fleste linkkataloger, og ejerne heraf er: hurtige og nemme penge. De fleste gør følgende:

1. Finder et ok domæne.
2. Finder et færdigt link-directory-script.
3. Installere scriptet på domænet/webhotellet
4. Smider adsense eller andre reklamer på.
5. Tilføjer deres egne links til deres egne hjemmesider.
6. Går ind på amino og laver en tråd.

Som KTJ siger, så tror de at nu er de kørende, folk tilføjer deres link løbende, stille og roligt, og så kan de tjene lidt penge på det.

Som der bliver skrevet, så er kvalitet en mangelvare på disse linkkataloger. Men det er altså fordi at ejerne i langt de fleste tilfælde ikke SELV gider tilføje links, for hvorfor gøre det, når man kan få andre til det?

Helt enig. 

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper:
Et andet grundlæggende problem er vel også, at det er en stor PageRank-tragt, hvor der løber en masse ud til en masse sites og meget lidt kommer ind i den anden ende (altså til selve hovedsitet). Derved bli'r linkværdien per link nærmest lig nul.

Ja det er sandt, Kasper. På den anden side: Hvis det var et super godt linkkatalog som rankede på 'Fagforeninger', så ville et link derfra til en fagforeningshjemmeside helt sikkert være nyttigt selvom der ikke er meget decideret page rank i linket. 

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Fra Korsør
Tilmeldt 16. Jan 11
Indlæg ialt: 508
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Hillerød
Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 60
Fra  Stepnote, Lauenborg Coaching Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Anders

tak for dit indlæg, jeg er på mange måder enig, men jeg vil dog alligevel tillade mig at stille spørgsmålstegn ved om det nu også er rigtigt at linkkataloger er så dårlige i forhold til at skabe god linkjuice og deraf give bedre placeringer i Google indeks m.fl. Jeg er selvfølgelig helt enig i selve den manglende brugsværdi af dem som søgekataloger - der er de færreste noget værd :-)

Linkkataloger har så længe jeg kan huske fået verbale øretøver fra SEO folk inkl. mig selv. Alligevel så er min oplevelse i mit daglige arbejde med SEO og herunder analyse af højt placerede sider, at de godt placerede sider (inkl. mine egne) meget ofte er tilmeldt en lang række linkkataloger (ofte med pagerank 2-3 stykker) og egentligt ret sjældent har mange kvalitative links som jo ellers er doktrinen inden for SEO. Dermed ikke sagt at kvalitetslinks og links fra sociale medier m.fl. ikke er vigtige og har værdi, for selvfølgelig er de vigtige har stor værdi, men.

Alligevel skorter det ikke på gode eksempler og jeg vil ikke nævne nogle konkrete eksempler her i tråden, men når man kigger på højt placerede sider på fx keyword "Søgemaskineoptimering" så har nogle af de bedst placerede her, virkelig mange "dårlige" danske og .com inbound links og ofte meget meget få kvalitetslinks, ja ofte, slet ingen. Derudover har de ofte oprettet en ikke uanselig mænge blogs og skin sites af meget tvivlsom karakter og meget lidt relevans i forhold til det som de linker til, altså i de her tilfælde "Søgemaskineoptimering" også noget der afviger fra SEO doktrinen at links har størst værdi når de kommer fra kontekstuelt relevante sider.

Disse sites har selvfølgelig styr på onsite optimeringen og det skulle de gerne have :-), så det ikke der forskellen ligger. Jeg ser en klar sammenhæng mellem antal inbound links og placering i Google og andre, og altså i denne sammenhæng, hovedsagligt inbound links fra low ranked link blogs og linkkataloger som i følge Google doktrinen skulle trække ned og have meget lidt værdi.

Så mit indspark til debatten omkring linkkataloger er, at desværre ser det ud til at Google og Googles Panda algoritme ikke har fået bugt med den del af kriterierne der håndterer placeringer i Google søge index. Jeg ser som sagt i mit daglige arbejde mange eksempler på at antal links, uanset kvalitet, er proportionelt med en god placering i Google.

Hvad siger du og I andre - hvad er Jeres oplevelse? Jeg har tit fulgt debatten omkring god og dårlig linkbuilding og tit haft lyst til at komme med et indspark med udgangspunkt i mine konkrete erfaringer og her kom det så :-)

Ser frem til at høre fra dig og Jer andre.

Bedste hilsner

Bo Lauenborg

Venlig hilsen
Bo Lauenborg

www.stepnote.dk

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Torben-dk:

Det ser ud til at I kan blive enige om, at vi her har et super godt linkkatalogBig Smile

http://hestekatalog.dk/

Herre Kristus! No Big Smile

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)