Jeg skal om et lille ½ års tid til at starte mit firma, så jeg er ved at få styr på det hele nu. Mit næste emne bliver bogføring. Jeg har selv virksomhedsøkonomi på A niveau, men jeg ved ikke om det ville fungere i praksis. Kan selvfølgelig det mest basale, og har da nogle lærebøger at kigge i. Jeg har set nogle links til visse programmer som kan gøre det for en, noget summa og noget e-conomic. Men er de gode at bruge, og kan de noget som jeg ikke selv ville kunne med VØ A? Det bliver til en start en enmandsvirksomhed, og da budgettet bliver stramt, vil jeg også høre om det er nødvendigt at bruge en revisor, og hvis ja hvilke opgaver kunne man give til ham, og hvilke kunne jeg selv tage mig af og hvordan? Nogle erfaringer med samme emne ville være en kanon hjælp! |
Du kan helt sikkert spare noget på revisorregningen ved at holde god orden i dine bilag og selv stå for bogføringen, og så udelukkende bruge revisoren til at hjælpe med opstilling af årsregnskabet.
Hvad angår økonomiprogrammer som summa og economic, så er de uundværlige, for det bliver altså for tungt at sidde med et gammeldags papirbogholderi. Når det er sagt, hjælper de dig ikke meget med selve bogføringen. Hvis du ikke kan bogføre i en papirkladde, kan du heller ikke i et it-system. Så lidt grundlæggende debet og kredit skal altså være på plads.