Så for at være sikker: - Jeg skal bare skrive mit eget fuldenavn i stedet for et firmanavn, samt mit eget CPR-nummer i stedet for CVR-nummer, samtidig med, at jeg skriver nævner, at jeg ikke er momspligtig i fakturaen?
Nemlig
Alfred Anonym:
... Er der andet, jeg skal være opmærksom på - og er den fakturaAmino har lagt til fri download fin nok at gøre brug af?
Fakturaen her på Amino vil umiddelbart være ganske fin at bruge som paradigme.
Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud. Talium ApS - Regnskab og rådgivning
Hvad med ferieløn - og sådan noget? Hvordan klarer jeg det? - Er der desuden noget andet, jeg skal være opmærksom på?
Feriepenge er noget du som selvstændig selv skal sørge for at lægge til side, og dermed også en af de ting du skal huske at have med i beregningerne af hvad dine ydelser skal koste.
Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud. Talium ApS - Regnskab og rådgivning
Feriepenge er noget du som selvstændig selv skal sørge for at lægge til side, og dermed også en af de ting du skal huske at have med i beregningerne af hvad dine ydelser skal koste.
Den er jeg helt med på så. Jeg skal altså bare selv tage 12,5 % fra min egen indtjening - og give den til mig selv? Eller jeg kunne egentligt også bare lade vær med at give mig selv feriepenge?
- Det jeg er i tvivl om er, om det er noget, jeg skal notere ned.
Den er jeg helt med på så. Jeg skal altså bare selv tage 12,5 % fra min egen indtjening - og give den til mig selv? Eller jeg kunne egentligt også bare lade vær med at give mig selv feriepenge?
- Det jeg er i tvivl om er, om det er noget, jeg skal notere ned.
Forøvrigt mange tak for hjælpen, Claus!
Du kan jo også bare ringe til Feriekonto og fortælle dem, at du har een ansat, dig selv - og at du selv får ferie med løn.
Så sætter du din løn 12% lavere om måneden, men udbetaler den hver måned med fuld kraft.
Når du kun er dig selv skal du ikke indberette feriepenge. Du skal selv sørge for at de penge du tjener indeholder feriepenge og pension, hvis du ser behov for de to ting.
Kun hvis du er lønmodtager skal din arbejdsgiver indberette/indbetale/reservere (afhængig af type ansættelse) feriepenge.
Det er derfor korrekt som du skriver, at det er din egen løn du skal bruge til ferie (du er jo ikke lønmodtager siger du, men fakturerer rent freelance som selvstændig fuldt og helt)
Hvis du i virkligheden burde være ansat (og det tror jeg ikke ud fra din beskrivelse) så skulle du ha normal løn og der skulle være feriepenge.
Din løn indeholder ferie/pension OG skat og du skal forskudsregistrere hvad du mener du kommer til at ha i fortjeneste som personligt selskab så du får B skatte opkrævninger. Ring til skat og tal med dem, de forklarer det fint til dig
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det er ligeledes muligt at anvende nordens hurtigst vorksende fakturanetværk Sproom. Det er ligeledes GRATIS. Send og modtage i alle de nordiske formater.