Hej, Jeg synes det kunne være interessant at høre hvor mange besøg om dagen, man må forvente at have i en netshop, efter 3,6 og 12 måneder. Besøgstal er naturligvis relative alt efter markedsføringen, men lad os antage at den er jævn god. |
Hejsa
Der er nok mange der ved en del mere om dette end jeg, men jeg vil alligevel dele mine erfaringer, så kan folk jo byde ind med kommentarer og deres egne erfaringer.
For det første så afhænger det 100% af din shop, den skal være bygget godt ift. søgemaskiner og være overskuelig for dine kunder.
Hvis din shop har tilknyttet gratis emner som forum, databaser og andet så får du en hel del gratis trafik hvis din shop ellers er søgeoptimeret godt.
Hvis ikke du har det så kan du jo f.eks gå udfra at hver besøgende koster dig 2-3 kr. (sat ret højt) og så kan du jo selv bestemme hvor mange besøgende du vil have afhængigt af dit markedsføringsbudget.
Hvis din side er en flad salgsside ala min www.monsterbilligt.dk så vil trafikken være næsten 100% afhængig af den trafik du selv genererer gennem forskellig former for markedsføring - venner og bekendte, linkbytte etc etc. Mit bud vil være 100-200 brugere pr. dag, hvis du bruger 1000 kr om måneden og dit site ligner mit.
Når du skal finde udaf hvor mange brugere du ønsker at have (breakeven for markedsføring contra dækningsbidrag) så skal du bruge et par parametre.
1) Hvor mange brugere køber 1 gang de er der inde, f.eks 2%
2) Hvad forventer du de køber for i kr. f.eks 200 kr i snit.
3) hvad er dit db i snit, f.eks 50% = 100 kr.
4) hvad koster det pr. bruger du får besøg af i snit (kombineret google søgninger (organiske) og markedsføringsmæssigt (reklame)) f.eks 3 kr.
i dette eksempel villle en hurtig udregning se sådan her ud:
1000 kr i markedsføring = 333 besøgende (a 3 kr)
7 af disse besøgende bliver til kunder, som køber for ialt 1400 kr
Dit db var 50% svarende til 700 kr.
Du taber her 300 kr pr. måned på førstegangskøbende hvis man kigger isoleret på de købte kunder via markedsføring. Den totale udregning er dog mere interessant idet folk jo skal kende dit site før du får noget udaf det. Hvis mit udgangspunkt med 100-200 om dagen ved 1000 kr markedsføring pr. måned holder stik ville regnestykket se sådan ud her:
Besøgende: 150 brugere x 30 dage = 4500 brugere pr. måned
90 salg (2% af 4500)
Omsætning 90x200 (snit salg) = 18000
DB 50% = 9000 kr.
Svarende til 8000 efter markedsføringsomkostninger pr. måned.
Finten er jo så at få justeret de forskellige parametre op billigtst muligt - dvs flest mulige første gangs salg, retur salg, billigst mulig markedsføring uden at komme i kløerne på annoncehajer, højest muligt db og flest mulige organiske besøgende (besøgende der besøger dig uden du gør noget).
Ved ikke om du kan bruge det til noget men det er i hvert fald nogle af de overvejelser og erfaringer jge har gjort mig. Din største udfordring er at skabe besøgende til dit site, men der er 1000 vis af kreative måder..
Det er klart at nogle af dem vil komme igen og så videre, men blot en simpel udregning der kan give dig et prej om hvor meget du skal markedsføre udfra en given gennemsnits pris. Finten er selvfølgelig så at finde nogle billigere annonceringsmåder som konverterer godt (bliver til salg).
Held og lykke med det
Mvh
Johan
Johan