Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bliver man GRAFISK DESIGNER?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Rødovre
Tilmeldt 27. Jun 11
Indlæg ialt: 206
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej grafiske designere :)

Min kæreste kunne godt tænke sig at blive grafisk designer, og jeg vil derfor prøve at høste jeres viden om markedet og om hvordan man gør?

Hvor lang tid tager uddannelsen ?

Hvor kan man tage den?

Hvor svært er det at få arbejde bagefter?

Det skal måske lige siges at min kæreste er 22 år og vi bor på sjælland

Håber at hører fra jer

Mvh Daniel

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 21:35

De tekniske skoler har forskellige grafiske uddannelser. Ved ikke om de har nogen der præcist hedder grafisk designer, men man kan ihvertfald blive mediegrafiker og grafisk tekniker...

Uddannelserne på teknisk skole tager vist ca. 3-4 år og veksler mellem skole og praktik.

Jeg har et par kammerater som er blevet mediegrafikere, og jeg ved at de havde svært ved at finde praktikplads. Efter uddannelsen har de dog begge fået job.

Held og lykke med det

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 4595
Fra  Lukmitfirmanu Skrevet kl. 21:44

Evt. kunne hun tage multi mediedesigner udannelsen tager 2-4 år mener jeg nok også lære hun også og programmere..

- Emil

Driver til dagligt DroneInfo.dk - Her går den meste af min tid.

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 411
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 21:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Well jeg er uddannet Grafisk designer og kan saette mig i jobs som Art Director paa et reklamebureau eller paa en tegnestue.. alt efter hvad man lyster. 

Jeg er konceptorienteret saa jeg er gaaet ned ad reklamevejen istedet for at rode med visuelle identiteter.

Det som du laerer paa de tekniske skoler kender jeg meget begraenset til.. men det jeg ved er at de beskaeftiger sig meget med web og .. well.. jeg tog lidt af uddannelsen for mange aar siden og jeg kom ind som helt ny.. og vidste mere end laererne.. Saa jeg ved ik hvor varmt jeg vil anbefale den retning.. Det er svaert med jobs bagefter ved jeg.

Der findes en skole i Kbh - MediehOjskolen ..tidligere kendt som Den grafiske hOjskole som er en af de mest 2 kendte i Danmark.

Den anden er Skolen for visiel kommunikation som ligger i Haderslev.

Det er begge bacheloruddannelser.. forskellen paa de 2 er at Skolen i Haderslev bruger meget eksterne undervisere som kommer direkte fra branchen som gOr en KAEMPE forskel.. du sidder ikke med en faglaerer som har undervist i 25aar i det samme stof.

Desuden kommer du vaek hjemmefra som er et kaempe plus fordi du kan dedikere dig 200% til skolen og dine projekter.. plus du laerer en masse at kende og faar et stort netveark..

Jeg tog min uddannelse i Haderslev og jeg er aerkekObenhavner.. og det var det bedste jeg har gjort.

Men naar det er sagt.. det handler om hvad hun vil lave bagefter..  

EDIT : Du er velkommen til at stille spOrgsmaal og jeg skal gOre mit bedste at forklare om det.. eller jeg kan stikke hende nummeret paa skolen saa hun selv kan hOre fra selve kilden.  

Fra Rødovre
Tilmeldt 27. Jun 11
Skrevet kl. 22:00

Tak for de gode og hurtige svar. :) Hvis der er flere der ved noget om det, vil jeg meget gerne høre jeres erfaringer også. ;)

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 22:05

Det er stadig svaert at kommentere naermere naar du ikke har fortalt hva hun vil ende op med at lave.. Det betyder altsaa lidt i sidste ende.. 

Fra Rødovre
Tilmeldt 27. Jun 11
Skrevet kl. 22:18

Ja selvfølgelig. Smile

Det hun gerne vil er at lave design af hjemmesider, visitkort, flyers og plakater etc.

Sådan noget med noget visuel identitet halløj.

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 22:26

Vil hun gerne kode hjemmesiderne samt lave tingene helt fra bunden.. eller vil hun gerne have et mere designmaessigt overblik? 

Hvis hun vil have et stOrre overblik over designprocessen og samtidig laere at designe tingene i indesign, illustrator og photoshop saa skal hun checke Haderslev eller KObenhavn ud..

Hvis hun vil have fingerne i gryden og ikke bekymre sig saa meget over selve processen og beslutningstagelserne.. saa er det nok mere noget mediegrafiker hvor de agerer mere rentegnere end selve designere.  

Fra Odense
Tilmeldt 8. Jun 11
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 22:27

Skal prøve at gøre det kort, selv om det nok bliver et meget langt indlæg.

For det første kan jeg godt forstå din kærste, det er en meget 'lækker' brance at kaste sig ud i, men der er også en STOR konkurrence. Sagt på en anden måde. Hvis man gerne vil have et arbejde efter endt uddanelse er det IKKE bare nok at sige at men har taget uddannelse - de fleste virksomheder vil gerne have at folk har lidt erfarring da skolerne er vildt dårlige til at ruste eleverne til brancen.

Som de andre skriver kan de være svært at sige præcis hvad hun skal fokusere på, da der er mange uddannelser og de kan godt minde lidt om hinanden. Nu har jeg selv gået på Mediegrafiker intoduktion, og i gang med at slutte min Multimediedesigner uddannelse (skal starte på bachelor til næste år).

Som brancen er i øjeblikket kan det godt være lidt svært at få arbejde inde for de kreative it uddannelser, og det kræver virkelig at det er noget man vil, så man kan 'læse' hjemme.

Jeg har selv brugt Photoshop siden version 5.0, og vil nok kalde mig Photoshop Advanced User, og ud fra de lektioner at dømme vi har fået min uddannesle kunne jeg nemt lære en anden bruger det på ½ år, og det med kodning som vi har lært.

Nu ved jeg ikke hvad hun går på nu, eller om hun modtager S.U. Men kort fortalt, så er de fleste uddannelser i den brance i Danmark den rene joke, og du kan lærer det hurtigere og bedre ved at rive et par uger ud af kalenderen og finde et forum også er man sådan set klar.

(Vil gerne give en hånd med noget start hjælp hvis det er)

Håber det var svar nok, ellers må du sige til. Ved godt det var lidt rodet fortalt - jeg er kreativ grafiker, ikke jounalist.

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 22:41

At du siger uddannelserne i DK er en joke.. det passer ikke... 

Medmindre du er guds gave til design selvfOlgelig.. det skal jeg ikke gOre mig klog paa..
Der findes selvfOlgelig skoler i udlandet som er fantastisk gode.. Parsons i NY.. St Martins i London og Miami skolen osv osv..

MEN..  Der findes nogle fantastisk gode skoler i DK.. dog vil jeg ikke sige at teknisk skole udbyder nogen af dem.. 

Der mangler praktisk erfaring .. ja.. helt sikkert. Men hvis man ikke vil til udlandet (hvor der SLET ikke er nogen praktisk erfaring) .. og betale 40000$ om aaret i tuition.. saa er DK sgu et godt land.

Du kan se det saadan her..

En grafisk designer uddannet fra mediehOjskolen og Skolen for V komm.. fortaeller mediegrafikerne hvad de skal lave ud fra de skitser som VI laver.. (medmindre mediegrafikeren er selvstaendig)..

Det er som regl hierakiet paa et reklamebureau.. Du har ADerne som udvikler konceptet.. og saa har du en rentegner (typisk en mediegrafiker eller anden) som laver det faerdige resultat ud fra de skitser ADeren har lavet..  
Saa det kommer an paa hvor i hierakiet du vil vaere..  

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)