Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem bærer ansvaret ved nedbrud / ulykke / totalskade ifm leasing (brugte biler/flex)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Kolding
Tilmeldt 1. Dec 05
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvem bærer ansvaret ved nedbrud på en privatleaset/flexleaset brugt bil?
Leasinggiver eller leasingtager? 

Ved tyveri, uheld og ulykker går jeg ud fra at leasingtagers forsikring dækker dette.

Leasingtager har kørt i bilen en måneds tid. 
Der opstår et totalt motorhavari eller anden betydelig skade på bilen.
Hvem står med regningen?

Jeg har kun kunnet finde info omkring privatleasing af nye biler, hvor fabriksgarantien som regel vil dække skaderne.

Ud over det har FDM lavet en guide/checkliste til leasingtager FØR indgåelse af kontrakt.
Som jeg læser denne guide, har leasinggiver frie hænder mht. garantier, reklamationsret osv.

Men forholder det sig sådan?

TF 

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Fra  AGIZO Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det står i kontrakten hvem som er ansvarlig. Tror ikke man finder enslydende kontrakter på det område.

Dog vil jeg mene det er leasingselskabet som står med ansvaret, medmindre de kan bevise at der er tale om en forsætlig handling af leasingtager, som dermed har betyder motorhavari. Fx hvis man vælger at køre uden olie på bilen, vælger at køre uden kølevæske påfyldt o.l. 

Fra Randers
Tilmeldt 14. Mar 11
Indlæg ialt: 111
Fra  Leasingbiler.dk Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart overgår risikoen til brugeren når du har den i fysisk hænde - men som Simon skriver findes der en million forskellige måder at udforme en kontrakt på, så det er altid svært at vurdere ud fra den givende sag.

Fra Kolding
Tilmeldt 1. Dec 05
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Så det I siger er altså at det suverænt er et spørgsmål om hvordan kontrakten er udformet?

Altså kan jeg, groft sagt, skrive "her gælder ingen garantier eller reklamationsret", og så er det de kontraktvilkår der gælder; uanset typen og omfanget af en evt. skade?

At det så ikke skal formuleres sådan og at jeg sikkert vil give en eller anden form for garanti, er en anden sag.

TF

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Fra  AGIZO Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

I princippet kan du skrive hvad du vil, hvis kunden vil skrive under på vilkårene. Der er dog sikkert nogle retningslinjer på området som skal overholdes.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)